T
Jag säger att antingen är ljuskällan trasig och orsakat kortslutningen annars är kabeln skadad.
Sockeln och kabeln (troligen då det skulle vara förvånande om så inte är fallet) ska klara av 230V. Armaturen ska (enligt lilla klistermärket) klara av 100W glödljus, så den led som dubslänt i ska fungera.

Testa led-ljusskällan i en annan armatur och se vad som händer. Funkar den där eller går säkringen (gärna i en grupp utan känslig utrustning för säkerhetsskull)?

Z zsimonz skrev:
Stora problemet var väl sladden jag kopplade på.
Nej. Stora problemet var att du kopplade den till 230 Volt.

useless useless skrev:
Nej. Stora problemet var att du kopplade den till 230 det
useless useless skrev:
Det jag menade, vilket blir summan av handlingen 🙂

Jag skulle ha bytt allt till en modern dubbelisolerad lamphållare och ett färdigt sladdställ med eurostickpropp och sladdströmbrytare.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vilken historik har denna lampa, är den från början levererad med 48V stickpropp eller är det något den fått på vägen? Av betydelse vill jag nog påstå, även om jag nog skulle ta isär den och inspektera hursomhaver.

Sedan, hur mår sladden här, den är inte klämd?
Träfot av äldre lampa med sladd, utforskas för historik och möjlig 48V stickpropp; fokus på sladdens skick och träets inramning.

useless useless skrev:
Det jag menade, vilket blir summan av handlingen 🙂
Fotografen Fotografen skrev:
Vilken historik har denna lampa, är den från början levererad med 48V stickpropp eller är det något den fått på vägen? Av betydelse vill jag nog påstå, även om jag nog skulle ta isär den och inspektera hursomhaver.

Sedan, hur mår sladden här, den är inte klämd?
[bild]
Den är gammal från sommarstugan. Troligen varit hos fruns farmors farmor, skulle inte tro det är bytt. Tror allt är original, vet ej hur gammal!

Det borde vara relativt enkelt att byta ut lamphållaren till en dubbelsiolerad variant. Kolla bara hur den är infäst i lampan. Finns lite varianter på fästen. Och passa på att byta ut kabeln också. I så fall är det OK att ha en platt Europlugg på sladden som den du har monterat nu. Är lampan inte dubbeisolerad så är det grovt fel med en sådan plugg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.