Hej,
Skulle byta eluttag till en golvlampa och tänkte det skulle gå lätt. Lampan lös men blev sedan kortslutning och proppen gick. Så uppenbarligen gjorde jag något fel!
Hur skulle ni kopplat ihop detta?
• På första bilden är gamla kontakten med sladd
• På andra och tredje bilden är nya uttaget med tillhörande sladd och hur lampan är inkopplad från andra hållet
Tacksam för era kloka tankar!🙂
Mvh
Simon
•
Skulle byta eluttag till en golvlampa och tänkte det skulle gå lätt. Lampan lös men blev sedan kortslutning och proppen gick. Så uppenbarligen gjorde jag något fel!
Hur skulle ni kopplat ihop detta?
• På första bilden är gamla kontakten med sladd
• På andra och tredje bilden är nya uttaget med tillhörande sladd och hur lampan är inkopplad från andra hållet
Tacksam för era kloka tankar!🙂
Mvh
Simon
•
Vad är det för lampa och vad har du mer gjort med den? Stickproppen i första bilden ser ut att ha olika tjocka stift. Och det står 48V på den. Om du har tagit en lampa avsedd för 48 V och kopplat in den till 230 V är det nog det som är felet.
Tack du verkar ha helt rätt. Står 48v och 10A i gamla stickproppen och 250v och 25A i nya.A Avemo skrev:
Lösning att hitta ny sladd med samma ampere och volt antar jag?
Om lampan är byggd för klenspänning är lösningen att driva den med klenspänning. Det är inte sladden det hänger på. Du behöver en transformator. Vad står det på ljuskällan? Det kanske skulle vara möjligt att byta ljuskälla till en för 230 V. Men jag skulle inte rekommendera det.Z zsimonz skrev:
Det är detta som är det stora felet. Du kan inte vara byta sladd och stickpropp. Det är ljuskällan och eventuellt lampans isolering som är problemet. Lägg upp en bild på hela lampan. Och titta på glödlampan vilken spänning den är märkt med.Z zsimonz skrev:
Din stickpropp är gjord för den här typen av vägguttag. Dom är inte gjorda för att sitta i ett vanligt vägguttag. Därför måste du byta den (alltså stickproppen inte vägguttaget). Sen så måste du också byta ljusskällan (glödlampan). Sen kan det vara så att kabeln inte klarar av 230V xA (ser inte ut att vara ett problem).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln är nog inget problem. Men vi vet inte vad det är för lampsockel. Om lampsockeln, strömbrytaren och alla eventuella kopplingsutrymmen är lämpliga för 230 V ser jag inga problem. Men innan det utretts skulle jag inte rekommendera att sätta i kontakten.T TechChad skrev:
Tack alla för svar. Ni har nog alla rätt.
Lampsockeln på gamla lampan står det max 100v på (första bilden). Andra bilden är på glödlampan som satt i sedan innan. Tredje på golvlampan i sig
Antar det blev kortslutning i allt.
Vad tror ni är smidigast lösning? Stora problemet var väl sladden jag kopplade på.
Kan man hitta annan sladd att koppla i Eller måste jag byta sockel och sladd i armaturen för att ha i vanligt uttag?
/Simon
Lampsockeln på gamla lampan står det max 100v på (första bilden). Andra bilden är på glödlampan som satt i sedan innan. Tredje på golvlampan i sig
Antar det blev kortslutning i allt.
Vad tror ni är smidigast lösning? Stora problemet var väl sladden jag kopplade på.
Kan man hitta annan sladd att koppla i Eller måste jag byta sockel och sladd i armaturen för att ha i vanligt uttag?
/Simon
Det ser ut som en vanlig E27-sockel. Och det står max 100 W. Inte max 100 V. Det är olika saker och ljuskällan du använt var på 2 W. Det är förmodligen inga problem med sockeln och lampan som satt i är också för 230V.Z zsimonz skrev:
Du har satt på en platt europaplugg. En sådan får bara sitta på dubbelisolerade apparater. Det är inte orsaken till att säkringen gick. Men det kan vara bra att känna till att det troligen är ett formellt fel.
För att hitta orsaken till kortslutningen måste du kolla alla kopplingspunkter. Det kan vara i strömbrytaren eller i sockeln. Sedan är det inte så mycket att välja på. Lampor är enkla saker. Den där går absolut att hitta felet på.







