Hej,

Skulle byta eluttag till en golvlampa och tänkte det skulle gå lätt. Lampan lös men blev sedan kortslutning och proppen gick. Så uppenbarligen gjorde jag något fel!

Hur skulle ni kopplat ihop detta?

• På första bilden är gamla kontakten med sladd

• På andra och tredje bilden är nya uttaget med tillhörande sladd och hur lampan är inkopplad från andra hållet

Tacksam för era kloka tankar!🙂

Mvh
Simon

 
  • Vit elkabel med avskalade koppartrådar och en europeisk stickkontakt ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal kontakt med kabel, där trådarna är blottlagda, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt eluttag med vit sladd synligt på trägolv, visar intern anslutning av blå och svart ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Så här skulle jag koppla!
Elektrisk kopplingsplatta med brun och blå ledning på träunderlag, med brun och blå ritade linjer som visar hur kopplingen ska ske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men egentligen har det inte så stor betydelse om du byter plats på blå och brun (även om det är fel). Det kommer funka fint ändå.
 
Så jag gjorde och då blev det kortslutning!

Några tankar kring det?
 
T
Har du bytt glödlampa/ljuskälla? Kan vara kortis i lampan också, typ kabel som är skadad. Vore intressant att se bild på armaturen också. Har du mätinstrument så kan man ju mäta ifall det är kortis någonstans i lampan.
 
  • Gilla
zsimonz
  • Laddar…
Vad är det för lampa och vad har du mer gjort med den? Stickproppen i första bilden ser ut att ha olika tjocka stift. Och det står 48V på den. Om du har tagit en lampa avsedd för 48 V och kopplat in den till 230 V är det nog det som är felet.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
T
Jäkligt skarpsynt @Avemo

Om du dock bytt till en 230V lampa så borde det dock inte blivit kortslutning.
 
A Avemo skrev:
Vad är det för lampa och vad har du mer gjort med den? Stickproppen i första bilden ser ut att ha olika tjocka stift. Och det står 48V på den. Om du har tagit en lampa avsedd för 48 V och kopplat in den till 230 V är det nog det som är felet.
Tack du verkar ha helt rätt. Står 48v och 10A i gamla stickproppen och 250v och 25A i nya.

Lösning att hitta ny sladd med samma ampere och volt antar jag?
 
Z zsimonz skrev:
Lösning att hitta ny sladd med samma ampere och volt antar jag?
Nej, lösningen är att hitta en stickpropp och ljuskälla avsedd för 230 Volt.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Z zsimonz skrev:
Lösning att hitta ny sladd med samma ampere och volt antar jag?
Om lampan är byggd för klenspänning är lösningen att driva den med klenspänning. Det är inte sladden det hänger på. Du behöver en transformator. Vad står det på ljuskällan? Det kanske skulle vara möjligt att byta ljuskälla till en för 230 V. Men jag skulle inte rekommendera det.
 
Men gamla är ju utbytt till en ny med mer styrka. Det som var felet. Menar du att byta den som finns i själva armaturen?

Jag bytte delen som ska in i vägguttaget till en sladd med mer styrka, den förra hade 48V och 10A
 
Z zsimonz skrev:
Jag bytte delen som ska in i vägguttaget till en sladd med mer styrka, den förra hade 48V och 10A
Det är detta som är det stora felet. Du kan inte vara byta sladd och stickpropp. Det är ljuskällan och eventuellt lampans isolering som är problemet. Lägg upp en bild på hela lampan. Och titta på glödlampan vilken spänning den är märkt med.
 
T
Din stickpropp är gjord för den här typen av vägguttag. Dom är inte gjorda för att sitta i ett vanligt vägguttag. Därför måste du byta den (alltså stickproppen inte vägguttaget). Sen så måste du också byta ljusskällan (glödlampan). Sen kan det vara så att kabeln inte klarar av 230V xA (ser inte ut att vara ett problem).


Dubbelt vägguttag med märken 10A och 12/48V, används för att matcha en specifik stickpropp enligt diskussionen om byte av elkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TechChad skrev:
Sen så måste du också byta ljusskällan (glödlampan). Sen kan det vara så att kabeln inte klarar av 230V xA (ser inte ut att vara ett problem).
Kabeln är nog inget problem. Men vi vet inte vad det är för lampsockel. Om lampsockeln, strömbrytaren och alla eventuella kopplingsutrymmen är lämpliga för 230 V ser jag inga problem. Men innan det utretts skulle jag inte rekommendera att sätta i kontakten.
 
Tack alla för svar. Ni har nog alla rätt.

Lampsockeln på gamla lampan står det max 100v på (första bilden). Andra bilden är på glödlampan som satt i sedan innan. Tredje på golvlampan i sig

Antar det blev kortslutning i allt.

Vad tror ni är smidigast lösning? Stora problemet var väl sladden jag kopplade på.

Kan man hitta annan sladd att koppla i Eller måste jag byta sockel och sladd i armaturen för att ha i vanligt uttag?

/Simon
 
  • Lampsockel märkt "Max 100 W" på en gammal lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit E27 glödlampa märkt "MINI GLOBE 2W 2700K, 230V". Lampan hålls i en hand, texten visar också tillverkad i Kina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlampa i trä med mönstrad lampskärm, synlig sladd och stickkontakt ligger på ett trägolv i ett rum med vita väggar och trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z zsimonz skrev:
Lampsockeln på gamla lampan står det max 100v på (första bilden). Andra bilden är på glödlampan som satt i sedan innan. Tredje på golvlampan i sig
Det ser ut som en vanlig E27-sockel. Och det står max 100 W. Inte max 100 V. Det är olika saker och ljuskällan du använt var på 2 W. Det är förmodligen inga problem med sockeln och lampan som satt i är också för 230V.

Du har satt på en platt europaplugg. En sådan får bara sitta på dubbelisolerade apparater. Det är inte orsaken till att säkringen gick. Men det kan vara bra att känna till att det troligen är ett formellt fel.

För att hitta orsaken till kortslutningen måste du kolla alla kopplingspunkter. Det kan vara i strömbrytaren eller i sockeln. Sedan är det inte så mycket att välja på. Lampor är enkla saker. Den där går absolut att hitta felet på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.