Hej! Haft oerhört mycket hjälp av ert fina forum så börjar med att rikta ett stort tack till alla er som bidrar. Nu är det dags för mitt första egna inlägg.

Köksblandaren ska bytas ut och jag efterfrågar hjälp med vad jag behöver för kopplingar för att få detta gjort, så att jag förhoppningsvis har allt på plats när jag börjar skruva. Bifogar bilder. Mätte gängan på diskmaskinskopplingen på nya blandaren, misstänker att jag även behöver mäta någonting under diskhon?

Avstängningen till vattnet är i badrummet.
 
  • Kromad köksblandare med tre anslutningsslangar, märkning "20 mm gänga" synlig, ligger på kartong och papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och kopplingar under diskbänken, behöver rätt anslutningar för att byta köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på "halsen" på de stora muttrarna på inkommande vattenrör?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på "halsen" på de stora muttrarna på inkommande vattenrör?
Svårt att se hela.. det jag kan se är: 12 … T[delta] … FPL … R 1/2
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då är inkommande rör troligen 12 mm.
Så två klämringskopplingar FPL 12*10,

[länk]
Det låter helt rätt. Tack för svaret!
 
Jag hade passat på att sätta minikulventiler (Ballofix) där då du inte ser ut ha nån avstängning där. 12x10 kostar inte många kronor mer än en vanlig koppling.
 
  • Gilla
kokko och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag hade passat på att sätta minikulventiler (Ballofix) där då du inte ser ut ha nån avstängning där. 12x10 kostar inte många kronor mer än en vanlig koppling.
Bra tänkt, tror jag kör på det faktiskt.
 
ett litet problem kan ev vara att hålet i diskbänken är 28mm och de nye blandarna behöver ett 34mm hål
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.