Någon som har länk eller tydlig beskrivning på hur man byter packningar och insats på en läckande Oras köksblandare? Tror modellen heter Safir.
Behöver även veta vilka packningar som behövs så man köper rätt.
Läste någonstans att det är samma i Oras blandare sedan 1982(!?) kan det stämma?
Tänker inte betala 2500:- för att en vvs snubbe ska byta ett par packningar!
Behöver även veta vilka packningar som behövs så man köper rätt.
Läste någonstans att det är samma i Oras blandare sedan 1982(!?) kan det stämma?
Tänker inte betala 2500:- för att en vvs snubbe ska byta ett par packningar!
Tack för tipsen.
Har fått ett tips att det kan räcka med att byta packningar där pipen sitter fast (baserat på just mitt problem). Hoppas det räcker...
Har fått ett tips att det kan räcka med att byta packningar där pipen sitter fast (baserat på just mitt problem). Hoppas det räcker...
Vad är problemet?
Redigerat:
Bara antog att du ville byta "keramiken".
Droppar det inte utan bara läcker nertill är det väl bara oringen som är otät. Ev oxid eller trasigt krom som sliter eller rent av gör sönder oringen.
Det går att fixa utan att ens stänga av vattnet.
Droppar det inte utan bara läcker nertill är det väl bara oringen som är otät. Ev oxid eller trasigt krom som sliter eller rent av gör sönder oringen.
Det går att fixa utan att ens stänga av vattnet.
Nja, det är svårtmatt se läckande vatten på krom.M MartinLundqvist skrev:
Det läcker där pipen vrids.
De två tätningarna, 11 i sprängskissen, tätar uppe och nere där jag markerat med röda pilar.
Det svåraste är att hitta den lilla skruven…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag nog löst det... Hoppas jag iaf! Läcker inte och hela pipen är stabilare. Lite annorlunda från din bild men ändå nära.blackarrow skrev:
Fick du bort all oxid på ytorna där gummitätningarna ska täta?
Är ytorna släta ska det nog bli tätt.
Skrapa med en lagom sliten skruvmejsel som inte repar och undvik grovt slippapper som repar.
Är ytorna släta ska det nog bli tätt.
Skrapa med en lagom sliten skruvmejsel som inte repar och undvik grovt slippapper som repar.
Hittade en liten hårdare vass plastbit och skrapade så försiktigt jag kunde för att få bort... Funkade helt okej...blackarrow skrev:
Klicka här för att svara