Många e-handelsbutiker marknadsför kokplattor, som utbytesdelar till spisar. Nu har jag en äldre spis av märke Electrolux. Det är snabbplattan som gått . Diameter är 15,5 cm. Jag kikade under spislocket och hittade tre trådar utan färg. Är det + - och jord.? Och kan jag byta plattan själv?

Det finns inget plus och minus eftersom det är växelspänning.
Märk upp sladdarna, byt plattan och koppla in den exakt som den gamla.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
På spisar är det växelström och där finns det ingen +och -. Eftersom man vill ha möjligheten att reglera effekten på plattorna dom äldre modellerna, med fasta lägen på vreden, flera olika "element i plattan som man kan koppla in i olika steg för olika effekt. På lite modernare spisar kopplar man in hela effekten på plattan men strömmen "pulsas" i olikt långa intervaller för att få ut rätt effekt.
För att veta vad det är för trådar får man se efter vart dom är inkopplade och då förstå vilken funktion dom olika trådarna har.

Stort tack för snaba svaren! Spisen är från fabrik märkt med 380v. Och 1 våg och 3 våg.Det tolkar jag som 1-fas och 3-fas. Men spisen står fast installerad i lägenheten. Och då är det väl bara 1-fas runtom. Och har faserna någon betydelse?

• Etikett på en Electrolux-spis som visar modellnummer, produktionsnummer och specifikationer för 380V 1-/3-fas, 10350W, Made in Sweden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ha betydelse för vilken platta man ska välja, i ditt fall ska du ha en platta för 400 Volt elementspänning
:oops::oops::oops:

Redigerat:
Det du ska gå på är elementspänningen 380 V, det är den som anger vilken spänning som själva kokplattan vill ha. Idag är det dock spänningen 400 V som gäller, så leta efter kokplattor för 400 V och med den effekt du vill ha.

Raden ovanför anger hur spisen som helhet kan anslutas mot matande nät, antingen tvåpoligt 380 V eller trefasigt (D-kopplad) 380 V, dvs det system vi har i Sverige.

Då det är en 380V (numerar400) spis så har du trefas i lägenheten
1 och vågen visar att den går att koppla mellan 2 faser (men det gör man inte, utan använder alla 3 faserna)
Du borde ha 3 st säkringar märkta "SPIS"
Protte

PS du ska ha en ny platta med elementspänning 380 eller 400 volt fast det är samma men bara lite olika, typ

P PerOF skrev:
Spisen är från fabrik märkt med 380v.
Köp en ny platta 380/400 Volt, på plattornas plint är det märkt med 1-2-3-4, märk med tuchspenna ledarna med samma nummer som plinten, ta bort den gamla plattansätt det den nya och rikta in den plant,koppla in ledarna till samma nummer, färdigt. Det kan var 2 st aluminiumstift på den nya bryt bort dom bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.