Hej. Jag håller på renoverar tvättstugan och planerar att kakla väggen och byta blandare. Är inte erfaren med VVS så frågar här innan jag börjar riva hur jag gör med bytet att blandaren.

Nuvarande blandare har 160mm mellan rören centrum till centrum. Har läst att då det är 150mm så är det gängade rör ut ur väggen med muttrar på kranen, medan om avståndet är 160mm så är det tvärt om. Är detta alltid fallet?

Jag kikar på lite olika nya modeller och de följer ofta med ett adapterkitt, och detta är gängat åt båda håll. Kan jag utgå ifrån att detta kommer passa om jag börjar skruva loss.

Behöver jag inhandla något mer för att slippa bli stående med öppna rör hemma?

Tack på förhand

Mvh Philip

• Gamla tvättställsblandaren med två vred, monterad på en spräcklig vägg, visar kopplingspunkterna till inkommande vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart köksblandare med tillhörande adapters och packningar, uppställt på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köper gärna din gamla blandare till rätt pris.

Du har den bästa tänkbara blandaren redan. Helt onödig utgift att byta.

G G.L. skrev:
Du har den bästa tänkbara blandaren redan. Helt onödig utgift att byta.
Kul att höra. Kanske får sitta kvar då. Skulle behöva "serva" den. Den är lite trög att rotera och man måste dra åt kranarna ganska hårt för att det ska sluta droppa.
Fundersam också (oavsett blandare) på hur jag ska gå plats med kaklet bakom. Täckbrickorna på blandaren går skruva ur från väggen en bit, men inte tillräckligt mycket

philsson87 philsson87 skrev:
Kul att höra. Kanske får sitta kvar då. Skulle behöva "serva" den. Den är lite trög att rotera och man måste dra åt kranarna ganska hårt för att det ska sluta droppa.
Fundersam också (oavsett blandare) på hur jag ska gå plats med kaklet bakom. Täckbrickorna på blandaren går skruva ur från väggen en bit, men inte tillräckligt mycket
Kanske finns andra brickor som inte bygga lika djupt.

Packningar och annat finns på Biltema eller vilken liknande affär som helst

• Gilla
philsson87
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske finns andra brickor som inte bygga lika djupt.
För att byta dessa så gissar jag att jag måste demontera en del med klämring etc?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.