Jag har renoverat ett par rum i sommarstugan och tänkte ha element kopplade till eluttaget.
Tidigare har det var dragit el direkt till elementen.
Kan jag koppla eluttag direkt på de sladdar som tidigare gått till elementen?
Och … ska jag köra med säkring för 16 Ampere?
 
M mikaelte skrev:
Jag har renoverat ett par rum i sommarstugan och tänkte ha element kopplade till eluttaget.
Tidigare har det var dragit el direkt till elementen.
Kan jag koppla eluttag direkt på de sladdar som tidigare gått till elementen?
Och … ska jag köra med säkring för 16 Ampere?
Nej och nej.

Ned största sannolikhet har du haft 400V på elementen och ingen nolla framdragen. Behöver du fråga så tillkalla en elektriker för jobbet
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
El-radiatorerna har förmodligen varit 400 V. Du kan inte koppla dessa till 230 V. Då ger de bara 1/3 av värmen.
 
  • Gilla
mikaelte
  • Laddar…
Tack för svar. Kan man kolla hur många V det är i sladden?
 
M mikaelte skrev:
Tack för svar. Kan man kolla hur många V det är i sladden?
Ja, med spänningsprovare, vilket alla måste ha om de skall koppla el. Man kan aldrig gissa sig till vad färgerna betyder. Ibland är blå ledare bolla, ibland rör den blå ledaren faskedare. Man måste mäta!
 
  • Gilla
mikaelte och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Sitter det element där nu så kolla om det står vilken spänning de går på, det brukar stå på elementet.

Uttag är normalt en sämre lösning än fast anslutning. Enda fördelen är väl att man lättar kan byta om de går sönder och att man kan dra ut sladden temporärt om man vill nyttja uttaget till en dammsugare eller dyligt.

16 A är inte standard att säkra uttag med, så det skulle jag inte göra utan att veta vad jag gör.
 
  • Gilla
mikaelte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.