Om det var mitt, hade jag försökt kapa dom på plats, tex vinkelslip med diamantklinka 115 mm eller mindre.
Har man bara fått ett spår i kakel är det lätt att kapa träet.

Gäller att kaklet sitter bra och du skriver toalett, så förmodar inget våtrum.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jo, detta är våtrum så det finns antagligen en gummiförsegling under men även om den skulle bli lite tilltygad ovanför dörren så lär det inte spela någon roll, duschen är i andra hörnet där det också finns luft utsug.

Så då låter det som att jag bör såga upp hålen då.

Värt att känna till är att det finns 4 dörrar som ska bytas, dessa sitter alla längst ner i hallen. Sen finns det då en ytterdörr och 2 öppningar, 1 mot vardagsrum och 1 mot kök. De 2 öppningarna kommer fortfarande ha den lägre "standardhöjden" för huset och det kommer skilja sig 7.5 cm typ, dock så är de som sagt placerade i andra delen av hallen. Vad tror ni om det? Kan man låta det vara så?

Här är lite bilder : http://imgur.com/a/uCVQn

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om det var mitt, hade jag försökt kapa dom på plats, tex vinkelslip med diamantklinka 115 mm eller mindre.
Har man bara fått ett spår i kakel är det lätt att kapa träet.

Gäller att kaklet sitter bra och du skriver toalett, så förmodar inget våtrum.
Ja vinkelslip låter som en plan, rycker dock sjukt mycket men det går kanske att hantera på något vis med massa plast o grejer.

Det finns ju även diamantskiva till dremel/multiverktyg. Beroende på var dörren sitter kan man ju även sätta in en lägre dörr direkt. Tror jag hade försökt ta väggen med en klinga om den inte är väldigt stadig. Risk att när stick/tigersåg fastnar att väggen rör sig och kaklet spricker. Är det en trävägg är det stor risk du inte kommer såga i en regel.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har nu bytt 2 dörrar och precis som larry78 skriver så vibrerar väggarna fruktansvärt mycket med sticksåg och tigersåg! Den vibrationen lär aldrig toalett väggen klara av utan att kakeln sprickor tyvärr.

Jag har också noterat befintliga dörrkarmar är inbyggda i väggen på följande vis :

Skiss som illustrerar hur dörrkarmen är inbyggd med kakel, regel och masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmen sitter fast med mängder med små dubbla häftspik som först måste ut innan karmen kan tas av.

Jag har fått kapa bort masoniten till samma nivå som regeln. Det är ju mindre kul att göra detta i toaletten där det sitter kakel.

Ett alternativ är att ta karm och masonit på utsidan enbart och sen låta nya karmen sticka ut lite på utsidan. Detta får man sedan använda lite lister för att få snygg. På så vis slipper man såg kaklet på insidan. Dock så måste vi fortfarande kapa av ca 6-7 cm längst upp.

Ni föreslår att använda vinkelslip, vad är det då för skiva man ska ha till detta? Något som kan skära både kakel och trä? Idag har jag 1 diamantskiva till den stora 230 mm maskinen och till den lilla 125 har jag bara skivor för metall, d.v.s sådana som inte är tandade och som troligen agerar mer som slipskivor.

Har en multimaskin med men tillbehören jag har är bara till för trä och metall. Sen är min erfarenhet att multimaskin är till för små enkla jobb, i längden tar de fruktansvärt lång tid och de vibrerar väldigt mycket.

Enligt butiken så kan man inte såga med vinkelslip i trä då den snurrar för fort?

Okay, nu är det gjort, här är lite bilder på det : http://imgur.com/a/PzX5J

De som byggt badrummet hade faktiskt gjort det riktigt, d.v.s taget bort spånskivorna(som vi annars har i väggarna) och satt OSB, GIPS och vårtumsskydd. Kakelns såg dock inte ut att sitta så fulltäckande men det höll iallafall för multimations vibrationer vilket det blev en hel del.

Fick såga bort en hel del, både trä och spikar. När det kommer till själva kaklet så gick det inte något vidare med multimaskinen så där fick jag köra den stora vinkelslipen och då var det gjort på par minuter. Dock så blev huset fullt av dam då man glömde plasta in toaletten ;) inte jätte kul.

Jag fick montera dörrkarmen en ganska bra bit ut då vattenburna klinkergolvet låg i vägen, så det kommer bli en hel del lister för att täcka upp. Det betyder att jag även får sätta lister på utsidan av dörren men förhoppningsvis blir det hyfsat diskret.

Man får ju säga att multimaskin är ett riktigt bra verktyg när det krävs försiktighet och luriga lösningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.