Vår induktionshäll har gått sönder. Köpt en ny nu. Båda är av märket Siemens och de har identiska kopplingsscheman när man ser till 2N~. När jag kollar på gamla hällen så ser det ut som att gråa ledaren ej är kopplad i hällen eller i dosan. Kopplingsschemat som jag förstår det rekommenderar att man byglar 4+5 i hällen och sen ansluter dem tillsammans i dosan.
Uppenbarligen har det fungerat att låta den ledaren vara helt fri. Finns det någon fördel att bygla jämfört med att inte alls koppla in den ledaren?
Som extrafråga: Vår elektriker har semester i fyra veckor till. Tänkte se om han kan både se över kopplingen av hällen men också byta ut det till ett perilex+schuko-uttag för att underlätta framtiden. När jag kollar i dosan så tycker jag att jag ser fem ledare. Brun, Svart (hällen går på dessa) och Grå (ugnen går på denna) som jag antar är faserna, Gul-Grön som skyddsjord och Blå som nolla. Om jag tänker rätt så bör det väl inte vara några problem att ansluta perilex+schuko till dessa ledare? Eller behöver något ytterligare dras fram?
Gamla hällens kopplingsschema
Gamla hällens anslutning
Anslutningsdosa (svart kabel = häll, grå = spis)
Nya hällens kopplingsschema.
Uppenbarligen har det fungerat att låta den ledaren vara helt fri. Finns det någon fördel att bygla jämfört med att inte alls koppla in den ledaren?
Som extrafråga: Vår elektriker har semester i fyra veckor till. Tänkte se om han kan både se över kopplingen av hällen men också byta ut det till ett perilex+schuko-uttag för att underlätta framtiden. När jag kollar i dosan så tycker jag att jag ser fem ledare. Brun, Svart (hällen går på dessa) och Grå (ugnen går på denna) som jag antar är faserna, Gul-Grön som skyddsjord och Blå som nolla. Om jag tänker rätt så bör det väl inte vara några problem att ansluta perilex+schuko till dessa ledare? Eller behöver något ytterligare dras fram?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla hällens kopplingsschema
Logga in
Skapa konto
Gamla hällens anslutning
Logga in
Skapa konto
Anslutningsdosa (svart kabel = häll, grå = spis)
Logga in
Skapa konto
Nya hällens kopplingsschema.
Jord + nolla måste finnas förutom de tre faserna. Man kan sätta Norwesco sockeldosa istället för anslutningsdosan så går det enklare när man i framtiden ska byta hällen eller ugnen. https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sockeldosa-hall--ugn-400v--230v
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det finns ingen teknisk fördel med dubbla neutralledare i sladden utan det är en konsekvens av att tillverkarna försöker prångla ut samma häll som ska passa alla Europas länder utan omkoppling i hällen.
Hur man ska göra i Sverige råder det delade meningar kring. Jag har min åsikt. Du kan läsa denna färska tråd. Vi har några hundra trådar till i exakt samma ämne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-ny-spis-kollade-inte-elen-trad.554448/
Hur man ska göra i Sverige råder det delade meningar kring. Jag har min åsikt. Du kan läsa denna färska tråd. Vi har några hundra trådar till i exakt samma ämne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-ny-spis-kollade-inte-elen-trad.554448/
Tack! Precis ett sånt jag vill ha sen. Ser ut att finnas förutsättningar då. Lämnar det till elektrikern att kolla så alla ledare är korrekta.J Josth skrev:
Aha. Antar att det är främst för alternativet 2N/2L t.ex. ska läsa tråden. Tack för tipset!Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen teknisk fördel med dubbla neutralledare i sladden utan det är en konsekvens av att tillverkarna försöker prångla ut samma häll som ska passa alla Europas länder utan omkoppling i hällen.
[länk]
Klicka här för att svara