5 515 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Byta induktionshäll från 60->80 cm
Vi har en Bosch (PXE851FC1E) från 2022 med en flexyta och någon annan finess som ska kunna ställa in stekvärme automatiskt. Jag kan villigt erkänna att jag inte använt någon av dessa finesser. Men jag uppskattar verkligen en 80 häll jämfört med en 60 häll då man får mycket mer utrymme att ha igång flera kastruller och pannor samtidigt.
Har en siemens ex875kyw1e/01. Iq700.
2st flexzon med extended flexzon för större kastruller. Funkar kanon som traditionell 4 zon. Eller sammanslgnibg till 2 zoner. Har en rektangulär grill och en tepaniaki panna. Ger stor yta och nyttjar en hel dubbelzon optimalt. Extended flexzon bra när man har en större panna/kastrull. Inte så ofta jag nyttjar men har man en 10-15l kastrull så kommer den till pass. Denna modell har massa lull lull, som koksensor fläktstyrning inbyggd kokbok mm, som jag aldrig nyttjat. Finns andra modeller med samma zon uppdelning utan det.
https://www.gransbygden.se/ex875kyw1e--ex875kyw1e
2st flexzon med extended flexzon för större kastruller. Funkar kanon som traditionell 4 zon. Eller sammanslgnibg till 2 zoner. Har en rektangulär grill och en tepaniaki panna. Ger stor yta och nyttjar en hel dubbelzon optimalt. Extended flexzon bra när man har en större panna/kastrull. Inte så ofta jag nyttjar men har man en 10-15l kastrull så kommer den till pass. Denna modell har massa lull lull, som koksensor fläktstyrning inbyggd kokbok mm, som jag aldrig nyttjat. Finns andra modeller med samma zon uppdelning utan det.
https://www.gransbygden.se/ex875kyw1e--ex875kyw1e
Min dotter satte in en IKEA FÖRDELAKTIG med integrerad köksfläkt 83cm. Uppfyller inte alls förväntningarna på en modern häll. Zonerna sitter för tätt så 2st 28cm pannor centreras inte över värmezonerna och det blir sned värmefördelning. Touceknapparna för zonreglering är känsliga värre och kan aktiveras av annat än fingrar. Fläkten orkar inte dra ner stekos och ångor på full max kapacitet, oset hamnar i näsan. Dessutom låter fläkten oerhört mycket och det känns i hällen att den vibrerar. Rekommenderar att testa funktioner innan köp, risken är att få "grisen i säcken"
Integrerad köksfläkt i hällen är väl allmänt accepterat som en icke fungerande lösning, svårt att suga ut något neråt när fysikens lagar vill att det ska gå uppåt.
Själv installerade jag en Miele 7575 för ett par veckor sedan, ersatte än äldre Siemens häll med 4 fasta zoner.
Jag gillar möjligheten till att ha mer än 4 st kokkärl, men framför allt gillar jag att kunna välja fritt vilken zon vilket kärl ska stå på utan att behöva försöka matcha storlek på zon och kärl, vilket var tvunget på den gamla.
Jag tittade på en helt zonfri Miele (7697) också, men efter att ha läst på lite verkade det inte fungera så bra i praktiken. Samt, hela hällen delade på lika mycket effekt som en zon på 7575.
I teorin ska 7575 kunna ge 7.4 kW till ett kärl, det har jag dock inte lyckats med i praktiken, men drygt 3 kW in i en kastrull med pastavatten har jag fått. (baserade på volym och tid för att koka upp det)
När jag kombinerar ihop två zoner till en större för 28 cm gjutjärnspannan kan jag se att det inte är jämnt fördelad värme, utan den blir varmare närmare centrum på respektive delzon.
Jämfört med gamla hällen får man dock bättre värme över hela stekpannan när man använder en ensam zon, på den gamla kunde jag se att det kokade mer i mitten på pannan, när är det om något mest värme ute vid kanterna på vår gjutjärnspanna.
Överlag är jag nöjd, efter att jag hittade hur man ställde in "utökade kontroller". Det gör att man kan ställe in på 6.5, 7.5 osv och inte bara de tio heltals nivåerna. Innan jag hittade det kokade pastan alltid över, 8 var för mycket men 7 för lite för att det skulle koka ordentligt.
Hade jag haft möjlighet hade jag dock gått på en 90 cm häll, hade inte skadat om varje zon var ~2 cm bredare än vad det är nu.
Själv installerade jag en Miele 7575 för ett par veckor sedan, ersatte än äldre Siemens häll med 4 fasta zoner.
Jag gillar möjligheten till att ha mer än 4 st kokkärl, men framför allt gillar jag att kunna välja fritt vilken zon vilket kärl ska stå på utan att behöva försöka matcha storlek på zon och kärl, vilket var tvunget på den gamla.
Jag tittade på en helt zonfri Miele (7697) också, men efter att ha läst på lite verkade det inte fungera så bra i praktiken. Samt, hela hällen delade på lika mycket effekt som en zon på 7575.
I teorin ska 7575 kunna ge 7.4 kW till ett kärl, det har jag dock inte lyckats med i praktiken, men drygt 3 kW in i en kastrull med pastavatten har jag fått. (baserade på volym och tid för att koka upp det)
När jag kombinerar ihop två zoner till en större för 28 cm gjutjärnspannan kan jag se att det inte är jämnt fördelad värme, utan den blir varmare närmare centrum på respektive delzon.
Jämfört med gamla hällen får man dock bättre värme över hela stekpannan när man använder en ensam zon, på den gamla kunde jag se att det kokade mer i mitten på pannan, när är det om något mest värme ute vid kanterna på vår gjutjärnspanna.
Överlag är jag nöjd, efter att jag hittade hur man ställde in "utökade kontroller". Det gör att man kan ställe in på 6.5, 7.5 osv och inte bara de tio heltals nivåerna. Innan jag hittade det kokade pastan alltid över, 8 var för mycket men 7 för lite för att det skulle koka ordentligt.
Hade jag haft möjlighet hade jag dock gått på en 90 cm häll, hade inte skadat om varje zon var ~2 cm bredare än vad det är nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Notera att effektivspänningen mellan två faser inte är 230 V utan 400 V. Med 16 A går det alltså att få ut 16 x 400 = 6,4 kW (och 3 x 16 x 400 = 19,2 kW vid full trefas).
My bad vad gäller full trefas.
Dock är effekten mellan två faser i 16 A 6,4 kW och inget annat.
Dock är effekten mellan två faser i 16 A 6,4 kW och inget annat.
Har samma häll och kan bara instämma, bra häll. Många funktioner, men inte så att de stör det man vill använda.M mojjen skrev:Har en siemens ex875kyw1e/01. Iq700.
2st flexzon med extended flexzon för större kastruller. Funkar kanon som traditionell 4 zon. Eller sammanslgnibg till 2 zoner. Har en rektangulär grill och en tepaniaki panna. Ger stor yta och nyttjar en hel dubbelzon optimalt. Extended flexzon bra när man har en större panna/kastrull. Inte så ofta jag nyttjar men har man en 10-15l kastrull så kommer den till pass. Denna modell har massa lull lull, som koksensor fläktstyrning inbyggd kokbok mm, som jag aldrig nyttjat. Finns andra modeller med samma zon uppdelning utan det.
[länk]
Använder större kockum grytor, kolstålspannor osv och den hanterar alla galant.
Lagom kinkig sensor för överkokning/skvätt, som många tillverkare misslyckas med.
Ahh, ja så kanske det blir ja.Tomtom79 skrev:
Länge sedan jag läste växelströmslära 😆
Hittade denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/2-fas-system-effekt.271041/
Har 90cm EH975SZ11E sen 14 år, inga problem alls.
Jag skulle gärna ha en 100cm, för det blir trångt när det ska lagas div såser och annat samtidigt.
För mig var separata sliders ett krav, jag hade helst velat haft dom som vred på sidan, för djupet blir ett problem om man har 4st halvstora kastruller samtidigt som en stor stekpanna i mitten.
Får du plats, välj 90cm och 11kw
Jag skulle gärna ha en 100cm, för det blir trångt när det ska lagas div såser och annat samtidigt.
För mig var separata sliders ett krav, jag hade helst velat haft dom som vred på sidan, för djupet blir ett problem om man har 4st halvstora kastruller samtidigt som en stor stekpanna i mitten.
Får du plats, välj 90cm och 11kw
Ja, det är för mig en evig gåta att man inte tagit fram ett standard-koncept med ett typ USB-uttag i botten av hällen som sen kopplas till valfri panel som kan monteras i framsidan (eller var man nu vill). touch, vred, knappar, vad man vill! De hade kunnat maximera nyttan av hällen och sålt snitsiga och påkostade kontroller där bara fantasin sätter gränserna. Tänk alla trumpare som skulle ha guldvred!Gimp skrev:
Har 90cm EH975SZ11E sen 14 år, inga problem alls.
Jag skulle gärna ha en 100cm, för det blir trångt när det ska lagas div såser och annat samtidigt.
För mig var separata sliders ett krav, jag hade helst velat haft dom som vred på sidan, för djupet blir ett problem om man har 4st halvstora kastruller samtidigt som en stor stekpanna i mitten.
Får du plats, välj 90cm och 11kw
