D datja skrev:
[länk]
Spis var ämnet där.
 
Nu känner jag att den här tråden spårar i väg lite. Kan vi släppa enfasdiskussionen nu. Jag har en Siemens 60 häll i dag med tvåfas. Jag ska se till att jag köper tvåfas för den nya.

Är det fler som har egna erfarenheter av hällar så får ni gärna dela med er av för och nackdelar
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Spis var ämnet där.
Du får själv leta rätt på alla trådar startade av besvikna boschhällsköpare som blivit lurade att tro att de köpt en tvåfashäll.

Jag har bara i all vänlighet försökt hjälpa TS att inte gå på en nit som varit ett återkommande problem. Att ni är nöjda med era hällar har inte med det att göra.

Till TS: se till att märkeffekt ligger runt 7 kW så blir det bra (även med Bosch).
 
  • Gilla
  • Haha
hamren och 4 till
  • Laddar…
vi skaffade en EX851FVC1E iQ700. gick från 60 till 80, bytte fläkt samtidigt. Idag kan vi inte förstå hur vi klarade oss med en liten häll.

Denna häll har fördelat ytorna på två effektsteg och behöver man full fart på två ställen samtidigt gäller det att ställa kastrullen på rätt ställe.

2 faser och 16A verkar räcka bra för att steka köttbullar från Scan. Kör även med framgång ett stekbord avsett för grillen på hällen, då över flexytan + den stora ytan i mitten.

Behövde även dra nya kablar från elcentralen, kan ju vara något att reflektera över om man inte gör det själv, blir tillslut en dyr häll om man tar hjälp med allt….
 
  • Gilla
Kaffeperkulator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
vi skaffade en EX851FVC1E iQ700. gick från 60 till 80, bytte fläkt samtidigt. Idag kan vi inte förstå hur vi klarade oss med en liten häll.

Denna häll har fördelat ytorna på två effektsteg och behöver man full fart på två ställen samtidigt gäller det att ställa kastrullen på rätt ställe.

2 faser och 16A verkar räcka bra för att steka köttbullar från Scan. Kör även med framgång ett stekbord avsett för grillen på hällen, då över flexytan + den stora ytan i mitten.

Behövde även dra nya kablar från elcentralen, kan ju vara något att reflektera över om man inte gör det själv, blir tillslut en dyr häll om man tar hjälp med allt….
Tack för bra tips! Hur funkar flexytan? Går det att ställa vanliga grytor, stekpannor där också på ett välfungerande sätt eller det tänkt att man ska ha specialkärl - typ stekbord där?
 
Vi har en Siemens med flexyta 60 cm (i fritidshuset). Osäker på modell. Flexytan fungerar väldigt bra. Det måste ju givetvis vara kärl som är avsedda för induktion, men det gäller ju alla induktionshällar.

Flexytan känner av var man ställer en gryta, och värmer där. Om man flyttar grytan så följer uppvärmingen med. Och man kan dela upp den och ställa två olika grytor/kastruller på ytan.
 
Tack, det låter toppen.
 
H hamren skrev:
Tack för bra tips! Hur funkar flexytan? Går det att ställa vanliga grytor, stekpannor där också på ett välfungerande sätt eller det tänkt att man ska ha specialkärl - typ stekbord där?
Vi använder vanliga grytor. Jag brukar starta hela ytan och sedan ställer jag pannan över flera ”segment”, den ska ju starta rätt delar automatiskt.
 
  • Gilla
hamren
  • Laddar…
H hamren skrev:
Hej!
Jag ska uppgradera från en 60 cm induktionshäll till en 80 cm och vill gärna ha tips och erfarenheter från någon med egen erfarenhet.

Det jag funderar mest på är zonerna:
- Är det bäst med en flexibel zon,
- hela ytan som flexibel,
- eller fem fasta zoner?

Jag lagar ofta mat där jag vill kunna ha två stora stekpannor, en kastrull för potatis/pasta/ris och en såskastrull igång samtidigt. Därför vill jag ha en häll som klarar många stora kokkärl utan att begränsa mig.

Jag lutar åt Siemens, men är absolut öppen för andra märken om de har bättre lösningar för flexibla ytor och effekt.

Vad använder ni själva, och vad rekommenderar ni när man går upp till 80 cm? För- och nackdelar med flex vs flera fasta zoner?

Angående fläkt så lutar jag starkt åt en Siemens IQ300 som ska få plats i ett 60 skåp men kunna täcka 90 cm.
Renoverade köket hösten 2025 och valde då en WITT induktion 80 bred med 11 kW (3 fas). Den har 6 zoner (m 6 ’reglage’) som kopplas ihop till 2 stora ytor (2 zoner var) på resp kant och 2 lite mindre zoner i mitten (som antingen blir en större zon eller kompletterar de på sidorna).

Snygg, helt svart när den är släckt och mycket snabb .

Zonerna är dock lite små och det syns när större stekpannor används (då blir värmen ojämn i kant vs i mitten av stekpannan). Tar ett tag att vänja sig och experimentera placering för att kombinera ihop 2 zoner.

Den är dessutom lite översmart och kopplar ihop zoner själv när man flyttar kastruller över hällen … bra ibland men lika ofta också irriterande. En annan nackdel med dess sensorer kan vara att den kan få spel när man ställer en ugnsplåt på hällen. Då förstår den inte vad du vill koka och piper. Det går att justera och stänga av … men det stör lite.

Nackdelarna är dock marginella … och kan rekommendera den varianten av WITT som vi har.
 
  • Gilla
hamren
  • Laddar…
Tack för bra tips! Ska kolla på den.
 
Jag har haft flera 80 cm hällar.
Mitt tips är en extra stor yta, och en mindre och avslutningsvis två mellanstora som kan kopplas ihop.
Det blir "luftigt" och lättjobbat.
Sjukt nöjd med den Electrolux jag har nu.
 
  • Gilla
hamren
  • Laddar…
Har en EX851LYV5E, väldigt nöjd med denna. Jag googlade rätt mycket innan jag landade på denna. Den hade (vad jag kunde finna uppgifter om) största värmeelement storleken.
IMG_5707.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många hade lika stora zoner men när man synade detaljerna så var värmeelementet i zonen i själva verket några cm mindre med ojämnare värmefördelning som följd.
Mitt krav var att kunna steka med två stekpannor samtidigt o det är idag inga problem.

Är supernöjd, enda att klaga på är väl att om man har kastruller som är på ca 1-2l så är det ingen idé att försöka få dem över två element för att spara några sekunder, den får som oftast bara svårt att registrera vart kastrullen är. Då är det bättre att ställa den mitt på ett element, det tar i alla fall bara några sekunder att koka upp 1l vatten.

Edit: lite mer info följer.
Den har två manöveruppsättningar en för H resp V elementrad. Efter att ha tryckt på powerknappen är det bara att trycka på effekt mätaren för valfri nivå (eller som oftast på högsta dvs ”b” för boost) på den sidan man ställt sin kastrull.
Ställer man ut flera saker på samma sida märker den detta och delar automatiskt sidan i fler zoner. OBS! Startar du spisen med sakerna på plats får man dock vara uppmärksam på så inte blir fallet och man värmer hela sidan inklusive den kvarglömda stekpannan längst in.

Den har en bra stekfunktion som aktiveras med ett extra tryck vilket är smidigt när man steker saker och vill ha jämn temperatur i pannan. Tror den använder sig av en termometer i zonerna för att på så vis se till att sänka effekten allt eftersom det i pannan blir varmare så att pannan alltid har samma temp. Flyttar du runt saker kan den låta inställningarna följa med till nya platsen.

Bästa enligt mig förutom stora element är den dubbla uppsättningarna kontroller så man inte först behöver välja sida eller zon för normalfallet utan bara trycka på värmen.
Sedan är det enda riktigt negativa att powerknappen är den enda utan belysning och i avstängt läge lyser istället Wi-Fi indikatorn vilket känns som miss mot öppet mål.
 
Redigerat:
M Meyo skrev:
Renoverade köket hösten 2025 och valde då en WITT induktion 80 bred med 11 kW (3 fas). Den har 6 zoner (m 6 ’reglage’) som kopplas ihop till 2 stora ytor (2 zoner var) på resp kant och 2 lite mindre zoner i mitten (som antingen blir en större zon eller kompletterar de på sidorna).

Snygg, helt svart när den är släckt och mycket snabb .

Zonerna är dock lite små och det syns när större stekpannor används (då blir värmen ojämn i kant vs i mitten av stekpannan). Tar ett tag att vänja sig och experimentera placering för att kombinera ihop 2 zoner.

Den är dessutom lite översmart och kopplar ihop zoner själv när man flyttar kastruller över hällen … bra ibland men lika ofta också irriterande. En annan nackdel med dess sensorer kan vara att den kan få spel när man ställer en ugnsplåt på hällen. Då förstår den inte vad du vill koka och piper. Det går att justera och stänga av … men det stör lite.

Nackdelarna är dock marginella … och kan rekommendera den varianten av WITT som vi har.
Hela grunden för jämn värme och jämn stekyta är väl att värmekällan/zonen är lika stor som det man ställer på?
 
T TypRätt skrev:
Har en EX851LYV5E, väldigt nöjd med denna. Jag googlade rätt mycket innan jag landade på denna. Den hade (vad jag kunde finna uppgifter om) största värmeelement storleken.
[bild]

Många hade lika stora zoner men när man synade detaljerna så var värmeelementet i zonen i själva verket några cm mindre med ojämnare värmefördelning som följd.
Mitt krav var att kunna steka med två stekpannor samtidigt o det är idag inga problem.

Är supernöjd, enda att klaga på är väl att om man har kastruller som är på ca 1-2l så är det ingen idé att försöka få dem över två element för att spara några sekunder, den får som oftast bara svårt att registrera vart kastrullen är. Då är det bättre att ställa den mitt på ett element, det tar i alla fall bara några sekunder att koka upp 1l vatten.

Edit: lite mer info följer.
Den har två manöveruppsättningar en för H resp V elementrad. Efter att ha tryckt på powerknappen är det bara att trycka på effekt mätaren för valfri nivå (eller som oftast på högsta dvs ”b” för boost) på den sidan man ställt sin kastrull.
Ställer man ut flera saker på samma sida märker den detta och delar automatiskt sidan i fler zoner. OBS! Startar du spisen med sakerna på plats får man dock vara uppmärksam på så inte blir fallet och man värmer hela sidan inklusive den kvarglömda stekpannan längst in.

Den har en bra stekfunktion som aktiveras med ett extra tryck vilket är smidigt när man steker saker och vill ha jämn temperatur i pannan. Tror den använder sig av en termometer i zonerna för att på så vis se till att sänka effekten allt eftersom det i pannan blir varmare så att pannan alltid har samma temp. Flyttar du runt saker kan den låta inställningarna följa med till nya platsen.

Bästa enligt mig förutom stora element är den dubbla uppsättningarna kontroller så man inte först behöver välja sida eller zon för normalfallet utan bara trycka på värmen.
Sedan är det enda riktigt negativa att powerknappen är den enda utan belysning och i avstängt läge lyser istället Wi-Fi indikatorn vilket känns som miss mot öppet mål.
Tack, den hällen låter som nåt för mig! 😊
 
H hamren skrev:
Tack, den hällen låter som nåt för mig! 😊
Noterade nu att det inte var som jag hade för mig att Wi-Fi indikatorn lyser i avstängt läge, inget lyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.