11 802 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Byta huvudsäkring 25 till 16 amp
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det fungerar Ja, även om man inte bör belasta en säkring för högt långa stunder.L lbgu skrev:
Poängen är dock att man ofta kan säga att förbrukar man bara 8000 kWh på ett år så bör 16A räcka utmärkt, men det är ingen garanti. Om alla dessa 8000 kWh förbrukar på tre månader på sommaren i en sommarstuga och huset i övrigt är kallställt, så är det något annorlunda än om man har en jämn belastning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag tyckte jag beskrev varför i mitt inlägg som du citerar. Säkringen är ett mycket dåligt mätinstrument så även om du inte bränner säkringarna så vet du inte om du ligger bra mycket över. På sikt går något sönder vid sådan överlast. Så man ska skaffa sig ett hum om sin belastning för att se att man håller sig under säkringens märkström i medel. Man kan aldrig säkra ned blint.S stig54bk skrev:Varför inte byta till 16A direkt det är väl tillräckligt om man bara förbrukar 8000? Jag har 16A och har årsförbrukning på knappt 11tusen, har bergvärme och 23 lampor (numera led) som styrs via skymningständare och tidur och mina 16A har aldrig "gått" runt jultider har jag ett par tusen belysningspunkter i fruktträden och det funkar med de också.
8000 kWh ger en fingervisning om medelströmmen, men säger ingenting om momentana strömmar. Det finns appar idag där man kan ha lite koll.
Men det är ju för att alla har bastu hemma.H heimlaga skrev:
Eller ett extra förråd om man har vedeldat ute på gårn.
Klicka här för att svara