Har märkte när jag svänger så låter bilen. Polare sa att det är höger hjullager som är dåligt om det låter när man svänger till vänster.
Så jag tänkte byta detta själv och har aldrig gjort sådant innan.
Kollar man på detta klipp så använder dom sig av en press:
Kan man byta detta utan en press? vad ska man då ha för verktyg?
Det är en sharan 08 jag har.
Så jag tänkte byta detta själv och har aldrig gjort sådant innan.
Kollar man på detta klipp så använder dom sig av en press:
Kan man byta detta utan en press? vad ska man då ha för verktyg?
Det är en sharan 08 jag har.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tja, det finns ju verktygssatser på tex Biltema för att demontera och montera hjullager..
Men de kostar ungefär lika mycket som en billig press...
Annars går det ju att få bort lagret med en slägga, några hylsor i passande storlek och våld.. Få dit det nya brukar gå bra om man lägger lagret i frysen och spindeln i ugnen och sen är snabb.. Alternativt en grov gängstång och några stora brickor...
Är du tekniskt påhittig på det sättet löser det sig bara du får bort spindeln...
Är du inte det kanske det enklaste är att ta med spindeln och lagret till nån liten bilverkstad och fråga vad de vill ha för att pressa ur och i ett lager... 800 spänn ville en kedjeansluten bilverkstad ha för några år sen när jag frågade... Jag köpte en press på jula istället....
Men de kostar ungefär lika mycket som en billig press...
Annars går det ju att få bort lagret med en slägga, några hylsor i passande storlek och våld.. Få dit det nya brukar gå bra om man lägger lagret i frysen och spindeln i ugnen och sen är snabb.. Alternativt en grov gängstång och några stora brickor...
Är du tekniskt påhittig på det sättet löser det sig bara du får bort spindeln...
Är du inte det kanske det enklaste är att ta med spindeln och lagret till nån liten bilverkstad och fråga vad de vill ha för att pressa ur och i ett lager... 800 spänn ville en kedjeansluten bilverkstad ha för några år sen när jag frågade... Jag köpte en press på jula istället....
Det går att handknacka lager.
Det du behöver är hammare och lämpliga don att driva lagren med och noggrannhet och känsla för arbetet.
Ett annat alternativ är att du lossar hjulnavet och åker till en verkstad med fikabröd och frågar om dom har lust att pressa lagren.
Det du behöver är hammare och lämpliga don att driva lagren med och noggrannhet och känsla för arbetet.
Ett annat alternativ är att du lossar hjulnavet och åker till en verkstad med fikabröd och frågar om dom har lust att pressa lagren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du kommer hem till mig så kan jag pressa både ut och i.
Men nu är Umeå utanför tullarna så du kan ju prova med gängstång och lite hylsor och brickor.
Kan ju behövas M16 stång för den press som används i klippet är nog bara 10-15 ton.
I övrigt så var det en väldigt skruvarvänlig konstruktion.
Protte
Men nu är Umeå utanför tullarna så du kan ju prova med gängstång och lite hylsor och brickor.
Kan ju behövas M16 stång för den press som används i klippet är nog bara 10-15 ton.
I övrigt så var det en väldigt skruvarvänlig konstruktion.
Protte
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Byter man fortfarande lösa lager? På senaste bilarna jag haft har lager inte funnits att köpa separat, bara hela nav.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Verkar vara lite olika, Volvo V50 / Ford har "lösa lager". Kräver specialverktyg.
Har en Cheva HHR från 07, den har hjullagerenhet, bara att skruva men då kostar navet därefter (ca 3000).
Sharan var ju lättskruvad (om det inte rostat fast)
Protte
Har en Cheva HHR från 07, den har hjullagerenhet, bara att skruva men då kostar navet därefter (ca 3000).
Sharan var ju lättskruvad (om det inte rostat fast)
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Visst kan man byta utan press men risken ökar markant för att det går på tok.......Har tagit hand om många som fått lagret halvvägs och sen fastnat eller kantrat eller helt sonika skadats.
Vet man vad man gör finns det många tricks men saknar man kunskap helt och ska ge sig på det för första gången typ så skulle jag nog hellre lämna det till nån som kan. Isåfall kan man ju inrikta sig på demont och mont av spindeln själv.
Och ja sharan i den årgången har konventionellt lager som ska pressas.
Vet man vad man gör finns det många tricks men saknar man kunskap helt och ska ge sig på det för första gången typ så skulle jag nog hellre lämna det till nån som kan. Isåfall kan man ju inrikta sig på demont och mont av spindeln själv.
Och ja sharan i den årgången har konventionellt lager som ska pressas.
Använde skruvstädet att pressa i när jag bytte på släpvagnen... kanske inte optimalt på kommentarerna ovan men det gick bra, gått igenom 3-4 besiktningar sen dess. Kanske mindre kritiskt på ett släp.
En utragare när det skulle ut. typ https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-2000023303
Men när jag skulle i med den var det helt omöjligt hitta en position med avdragaren där inte nått av de tre armarna hamnade snett pga bulthålen. En tvåarmed vore nog bättre då.
Så pressade försiktigt med skruvstädet, pressade med det gamla lagret mellan för att skydda och få in den helt.
En utragare när det skulle ut. typ https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-2000023303
Men när jag skulle i med den var det helt omöjligt hitta en position med avdragaren där inte nått av de tre armarna hamnade snett pga bulthålen. En tvåarmed vore nog bättre då.
Så pressade försiktigt med skruvstädet, pressade med det gamla lagret mellan för att skydda och få in den helt.
Redigerat:
Behöver jag dessa två för att kunna byta själv?
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygssats-kompakthjullager-2000036602
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491
Har tyvärr inget garage att tillgå till.
Så allt måste göras på parkeringen eller lägenheten
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygssats-kompakthjullager-2000036602
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491
Har tyvärr inget garage att tillgå till.
Så allt måste göras på parkeringen eller lägenheten
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Du behöver någon av dem... Det troligen kompakt-hjullager, men vilken modell du behöver är en bra fråga..
Men som sagt, det är ju sällan-användnings-verktyg, så det är nog bättre att leta upp närmaste lilla bilverkstad och be dem göra det.. På en lös spindel borde de inte vara hopplöst dyra...
Men som sagt, det är ju sällan-användnings-verktyg, så det är nog bättre att leta upp närmaste lilla bilverkstad och be dem göra det.. På en lös spindel borde de inte vara hopplöst dyra...
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
På sharanen är det inga kompakthjullager så de två ovanstående är inte aktuella alls. På sharanen ska det pressas in och de flesta VAG har ganska tajt presspassning så nå bankande i skruvstycke är nog inte att tänka på ens.
Det är inget jag rekommenderar, men banka låter som man använder "städet" på skruvstycket och en slägga.S Stefan1972 skrev:
Jag klämde naturligtvis ihop det hela under kontrollerade former sakta och försiktigt, hela tiden ha koll så allt är rakt. Kräver skruvstycke modell större så navet får plats på alla ledder och man kan klämma vid centrum.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Gamla lagret är bara att slå ut, spelar ju ingen roll om det går i molekyler. Jag har pressat lager med brädor, tving och rörtång, men utan att kunna nypa fast skiten i ett skruvstycke är det desto kämpigare