Hej!

Bor i hyreslägenhet och har tänkt att byta handfat. Det kommer in tre vattenledningar i badrummet varav den ena är för varmvattencirkulation. På dessa sitter kulventiler av märket Lavette, dock går de inte att rubba. Vågar man ta i med ex. polygrip för att stänga dom? Kan man ta på nåt som gör att det går lättare men inte skadar ev. packningar?

Backupplanen var att sent på kvällen/natten stänga av vattnet i källaren och jag lyckades lokalisera ventilerna. Kallvattnet gick bra att slå av men varmvattenventilen går inte att rubba. Ventilen är av modell större med rejält handtag. Vet inte hur mycket jag vågar ta i? Det sista jag vill att ha sönder den.

Visst kan jag höra av mig till fastighetsskötaren eller förvaltaren men vis av erfarenhet fixar man helst allt själv eftersom det oftast inte kommer nåt gott ut av att kontakta dom.

/Freddan

Jag hade provat att smörja med 5-56, finns nog på närmaste mack.
Jonas

lite värme kan hjälpa men ingen garanti, man kan oftast plocka lös själva vredet och knacka/vrida med skiftnyckel...

Tack för förslagen! Testar och återkommer...

Men om du bor i hyreslägenhet, varför behöver du fixa det själv?

Följde rådet med 5-56. Funkade inte med en gång men lät det verkar några dagar och voilá. Mycket glädjande! Nu blir det nytt handfat till jul. :)

@lordi: Vis av erfarenhet får man antingen nej eller får vänta på assistans i en evighet trots upprepade telefonsamtal. Bättre då att fixa det själv.

Tack för hjälpen!

Krilleman
Tänk bara på att hyresvärden kan bli mycket arg om du gör detta själv, vissa hyresvärdar godtar att du byter ut div saker, tvättställ bla, mot att du har kvitto. För att inte tala om vad som händer när något går fel... Dock har jag själv också gjort vissa ingrepp i hyresfastigheter. Så jag vet hur det känns att alltid få ett nej... Tänkvärt!

krilleman_215 skrev:
Tänk bara på att hyresvärden kan bli mycket arg om du gör detta själv, vissa hyresvärdar godtar att du byter ut div saker, tvättställ bla, mot att du har kvitto. För att inte tala om vad som händer när något går fel... Dock har jag själv också gjort vissa ingrepp i hyresfastigheter. Så jag vet hur det känns att alltid få ett nej... Tänkvärt!
Tack för varningen! Tror dock i detta fall att det är rätt lugnt. Det blir ett enkelt byte där både det gamla och nya handfatet sitter på konsoller. I badrummet finns en golvbrunn så skulle det bli ev. läckage så är det ingen större fara.

Huset ägs privat och sköts av en förvaltare som i sin tur hyr in fastighetskötartjänsten så deras intesse och engagemang i huset i väldigt begränsat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.