Hej!

Vi har en altan i azobé-trä som byggdes av förra ägaren. Själva "trallen" är fortfarande i väldigt gott skick, men den har nu börjat svikta på sina ställen och skruvarna som den sitter fast med har börjat lossna här och var. När vi skruvade bort en bit för att titta på grunden så kan vi se att bärlinorna verkar ha börjat ruttna, så det är ju inte så konstigt. Altanen borde vara 15-20 år.

Så här ser det ut (delar överstrukna med rött är byggda vid andra tillfällen och inte intressanta just nu):
Altan i azobé-trä med delar markerade i rött, sågs med måttangivelser och verktygslåda. Bärlinan är exponerad där en bräda lossats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlinorna verkar vara riktigt stora reglar som vilar på någon form av plintar. Av vad jag kan se är de alla 95x230 i dimensioner. Jag antar att det är för att klara av vikten av azobé-trallen som väger bly. När jag vägde den "lilla" brädan jag skruvade loss så vägde den 18kg, så var och en av de stora brädorna borde väga ungefär 88kg, eller i runda slängar 1.6 ton totalt.

Så här ser ändan ut på en av bärlinorna. Den är dock lite speciell då den tillhör det kortare partiet, men övriga bärlinor ser likadana ut av vad jag kan se. På andra partier så ser det nästan ut som att bärlinan börjat böjas eller mosas av vikten (ser ut som ( istället för | om man tittar från kortsidan).
Ruttna bärlinor under trädäck av azobé-trä tillsammans med en sprucken betonggrund och löv på marken.
Skapa konto

Rent snickerimässigt borde det inte vara särskilt svårt att byta ut grunden då azobé-trallen vilar direkt på bärlinorna, men det är definitivt ett tungt tvåmansjobb vilket alltid är knepigt med småbarn. Så vi misstänker att vi nog får försöka anlita hantverkare, men innan vi gör det vill vi försöka läsa upp oss så vi vet vad vi ska tänka på.

Nu till våra frågor:
1. Bärlinorna är massiva. Jag kan inte ens hitta reglar med de dimensionerna när jag kollar de vanliga byggvaruhusen. Var får man tag på dem?
2. Bärlinorna ser inte ut att ha den typiska färgen jag förknippar med tryckimpregnering. Borde de inte vara det? Eller kan det vara långsamväxande furu eller något annat träslag?
3. Är det här ett för litet jobb för att ett byggföretag ska vilja ta det?
4. Trallen verkar ligga på ett lager tjärpapp, vilket verkar vettigt. Finns det mer sätt att skydda grunden från väta vi kan ta till när vi ändå byter den?
5. Något annat vi bör tänka på?

Tack!

1. Den dimensionen finns ej, närmast är 45*220 som du kan skruvlimma för att få 90*220.
2. De är förmodligen inte tryckta varav anledningen till att dom är ruttna nu, köp du tryckt virke till dom nya.
3. Nej.
4. Skulle tippa på att anledningen att den finns är för att skydda regeln som inte är tryckt. Husgrunden ska klara vanligt regn utan problem. Dock är det bra att sätta de nya reglarna med lite lutning från huset.

Är verkligen bärlinorna ruttna?
Att det är rutter på bilden beror på ett generalfel !!! Ändträ får aldrig vara i kontakt med någonting!
Det måste alltid vara helt rent så bara luft finns mot ändträ så det får möjlighet att torka ut helt mellan regnperioder.
Kolla mitt på golvet samt längs alla kanter hur det ser ut.

L Leif i Skåne skrev:
Är verkligen bärlinorna ruttna?
Att det är rutter på bilden beror på ett generalfel !!! Ändträ får aldrig vara i kontakt med någonting!
Det måste alltid vara helt rent så bara luft finns mot ändträ så det får möjlighet att torka ut helt mellan regnperioder.
Kolla mitt på golvet samt längs alla kanter hur det ser ut.
Japp, även i mitten av bärlinorna finns partier där skruvarna har börjat lossna och trallen sjunkit ner. När jag tittar med ficklampa i springorna kan man se att bärlinorna ser ut att ha börjat mosas ihop eller böjas. Givet hur det ser ut i kanten så antar jag att bärlinorna helt enkelt inte är tryckimpregnerade och har börjat ruttna. Ska försöka lyfta bort en bräda i mitten och kolla närmare också.

Min pappa kommenterade samma sak och sa att det borde varit en luftspalt mellan ändträ och husgrunden. Jag läste dock precis samtidigt i Altanskolan att man kunde använda husgrunden som stödjepunkt genom att fästa en bärlina i den. Hur gör man det samtidigt som man minimerar risken för röta?

T Tubaist skrev:
Japp, även i mitten av bärlinorna finns partier där skruvarna har börjat lossna och trallen sjunkit ner. När jag tittar med ficklampa i springorna kan man se att bärlinorna ser ut att ha börjat mosas ihop eller böjas. Givet hur det ser ut i kanten så antar jag att bärlinorna helt enkelt inte är tryckimpregnerade och har börjat ruttna. Ska försöka lyfta bort en bräda i mitten och kolla närmare också.

Min pappa kommenterade samma sak och sa att det borde varit en luftspalt mellan ändträ och husgrunden. Jag läste dock precis samtidigt i Altanskolan att man kunde använda husgrunden som stödjepunkt genom att fästa en bärlina i den. Hur gör man det samtidigt som man minimerar risken för röta?
Man använder tryckt virke samt sätter med klossar på ca 10 mm så det finns en springa bakom reglen så vattnet inte blir fast ovanpå.

Jag hade börjat med att tvätta tallen med en hyrd Bona skurmaskin.
https://www.bona.com/sv/privat/goda-rad-guider/hyr-skurmaskin-for-tradack

Därefter skulle jag plocka upp tallen och byta ut dom bärande bjälklag till tryckimpregnerat.
Vad stöder bjälklaget, är det betongplint?
Monterat allting med plastbrickor så vatten aldrig kan samlas mellan 2 träytor.

Dina bärreglar ser ut att vara limträbalkar. Vilket i mina ögon är fel material på felplats. De skall inte sitta så nära mark utan skydd.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad stöder bjälklaget, är det betongplint?
Monterat allting med plastbrickor så vatten aldrig kan samlas mellan 2 träytor.
Det var svårt att se på håll, men tror att det är betongplintar. Ska kolla närmare när jag tagit loss en bräda i mitten.

Med plastbrickor, menar du något i stil med detta?
https://www.hornbach.se/p/konsta-tralldistans-7-mm-svart-50-st-frp/8359892/

T Tubaist skrev:
Det var svårt att se på håll, men tror att det är betongplintar. Ska kolla närmare när jag tagit loss en bräda i mitten.
Det visade sig vara någon form av trästolpar ovanpå betongplattor. Jag hoppas verkligen att stolparna är azobé, annars känns det som ytterligare en svag länk i grunden. Ska titta närmare på det när vi plockat bort mer av trallen.

• Trästolpe monterad på betongplatta med metallbeslag under altangolv.
    Skapa konto
H huggan skrev:
1. Den dimensionen finns ej, närmast är 45*220 som du kan skruvlimma för att få 90*220.
2. De är förmodligen inte tryckta varav anledningen till att dom är ruttna nu, köp du tryckt virke till dom nya.
3. Nej.
4. Skulle tippa på att anledningen att den finns är för att skydda regeln som inte är tryckt. Husgrunden ska klara vanligt regn utan problem. Dock är det bra att sätta de nya reglarna med lite lutning från huset.
Råkar du ha någon mer info om skruvlimning av balkar? Hur tätt mellan skruvar, vilken typ av lim?
Hittar den här tråden som nog kan vara relevant: https://www.byggahus.se/forum/threads/skruvlimma-baerlinor.518203/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.