5 481 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Byta golvbrunn i badrum med våtrumsmatta?
Hej,
Jag har ett väldigt litet badrum som jag planerar att renovera och jag lutar mot att anlita någon för att lägga microcement på både väggar och golv, där det nu är våtrumsmatta/våtrumstapet. Detta för att komma något billigare undan än med kakel.
Problemet är bara att jag anar att golvbrunnen är äldre än 1992, och därmed kommer jag att behöva byta golvbrunnen. Som jag förstått det kommer man då tvingas bryta tätskiktet? Det jag undrar är om man då kommer få slita upp allt och lägga ett helt nytt tätskikt från grunden igen, eller kan man på något sätt ”reparera” det som blivit uppbrutet på golvet?
Med vänlig hälsning,
Vilsen och tacksam
Jag har ett väldigt litet badrum som jag planerar att renovera och jag lutar mot att anlita någon för att lägga microcement på både väggar och golv, där det nu är våtrumsmatta/våtrumstapet. Detta för att komma något billigare undan än med kakel.
Problemet är bara att jag anar att golvbrunnen är äldre än 1992, och därmed kommer jag att behöva byta golvbrunnen. Som jag förstått det kommer man då tvingas bryta tätskiktet? Det jag undrar är om man då kommer få slita upp allt och lägga ett helt nytt tätskikt från grunden igen, eller kan man på något sätt ”reparera” det som blivit uppbrutet på golvet?
Med vänlig hälsning,
Vilsen och tacksam
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Normalt sett så är det ju just att förnya tätskiktet som är hela skälet till en renovering. Hur gammalt är tätskiktet?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vore den bef. plastmattan lämpligt underlag för mikrocement, vanligen så kan man inte sätta ex. klinkers på en äldre bef. plastmatta. Blandannat för att fixet för kaklet bryter ned plasten i mattan, kemiskt. Det borde vara samma problem med mikrocement. Det finns plastmattor som är avsedda att vara underlag/tätskikt till kakel. De är tillverkade för att vara moståndskraftiga mot cementen i fix.
Det ska tydligen gå. Våtrumsmattan/tapeten är i väldigt gott skick, så det är framförallt visuellt, utöver att brunnen måste bytas.H hempularen skrev:Vore den bef. plastmattan lämpligt underlag för mikrocement, vanligen så kan man inte sätta ex. klinkers på en äldre bef. plastmatta. Blandannat för att fixet för kaklet bryter ned plasten i mattan, kemiskt. Det borde vara samma problem med mikrocement. Det finns plastmattor som är avsedda att vara underlag/tätskikt till kakel. De är tillverkade för att vara moståndskraftiga mot cementen i fix.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
En platsmatta från den tiden har med råge passerat sin tekniska livslängd.J JKlaZ skrev:
"Skall tydligen gå", enligt vem? Om du får ett utlåtande från tillverkaren av plastmattan att den är lämplig för ändamålet, så kan det vara trovärdigt. Ingen annan kan veta vad mattan tål.
Klicka här för att svara