2 439 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Byta från el radiator till elektrisk golvvärme
Är i planeringsstadiet för att gör om entréhallen samt en intill liggande gästtoa, båda utrymmena har idag ett element (400v) vardera.
Kan man ta bort elementen och utnyttja en av faserna (samt nollan och jorden) till vardera golvvärme?
jag är som sagt mer i planering/funderings stadiet och försöker mer förstå hur pass ”stort” projekt det ska vara att lägga golvvärme
Väl mött
Kan man ta bort elementen och utnyttja en av faserna (samt nollan och jorden) till vardera golvvärme?
jag är som sagt mer i planering/funderings stadiet och försöker mer förstå hur pass ”stort” projekt det ska vara att lägga golvvärme
Väl mött
Demmpa skrev:
Som det är idag, är det som du säger, att dom är parallellkopplade efter varandra. Där är någon form av RKK 4g 1.5 som är dragen idag, dvs en svart, en brun, en blå och en gul/grön.
Nu vet jag att man ALDRIG ska eller kan utgå ifrån färgen på kabeln, men det BÖR vara svart och brun som utgör faserna samt den blå som ger en nollan och den gulgröna som är jorden. Med andra ord tror jag att där är en nolla framdragen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Tänk även på att du måste sätta en Jordfelsbrytare om det inte sitter sedan tidigare, jag skulle rekommendera att hålla isär grupperna för radiatorerna och gv..
Där sitter en jordfelsbrytare i proppskåpet sen tidigare.Henrik.woll skrev:
Du förespråkar att jag skulle dragit fram nya trådar till golvvärmen från en ny grupp i centralen ist för att ta från den befintliga från elementen
Vad är anledningen till att du rekommenderar detta? Är det för ”enkelhetens skull” då det blir väl organiserat m.m eller där är några speciella risker?
NEJ, du kan inte anta att blå är nolla.Thyro89 skrev:
Som det är idag, är det som du säger, att dom är parallellkopplade efter varandra. Där är någon form av RKK 4g 1.5 som är dragen idag, dvs en svart, en brun, en blå och en gul/grön.
Nu vet jag att man ALDRIG ska eller kan utgå ifrån färgen på kabeln, men det BÖR vara svart och brun som utgör faserna samt den blå som ger en nollan och den gulgröna som är jorden. Med andra ord tror jag att där är en nolla framdragen.
Högst troligt är blå en av faserna.
Innehåller värmegrupperna tre säkringar vardera så är det nästan garanterat att blå är en fas.
Troligen är det kopplat typ följande:
Element 1 = svart&brun
Element 2 = svart&blå
Element 3 = brun&blå
osv.
okej! Så där är tre faser?! Dvs svart, brun OCH blå är alla fas? Känns kanske ganska logiskt nu när du säger det, att det ska vara 3-fas system.Demmpa skrev:
Då är det kanske lika bra att planera för att det får dras fram tråd från en ny grupp
Får ta det med elektrikern sen vid tillfället sakerna ska diskuteras fram
tack för den hjälp jag fått hittills
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men det är inte säkert att radiatorerna är kopplade så de ligger efter JFB, det är ganska vanligt att man håller isär radiatorer och övrig last i centralen.Thyro89 skrev:
Där sitter en jordfelsbrytare i proppskåpet sen tidigare.
Du förespråkar att jag skulle dragit fram nya trådar till golvvärmen från en ny grupp i centralen ist för att ta från den befintliga från elementen
Vad är anledningen till att du rekommenderar detta? Är det för ”enkelhetens skull” då det blir väl organiserat m.m eller där är några speciella risker?
Jag tycker att man ska lägga golvvärmen på en egen grupp alternativt ihop med något annat förutom radiatorerna då det brukar bli svårt att bygga om denna grupp så du får med en nolla.
jag får helt enkelt se vad elektrikern säger senHenrik.woll skrev:
Men det är inte säkert att radiatorerna är kopplade så de ligger efter JFB, det är ganska vanligt att man håller isär radiatorer och övrig last i centralen.
Jag tycker att man ska lägga golvvärmen på en egen grupp alternativt ihop med något annat förutom radiatorerna då det brukar bli svårt att bygga om denna grupp så du får med en nolla.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta från 400V-element till Mill Gen 3 WiFi – värt det?
Värme allmänt -
Oljud från cirkulationspump, byta eller annat fel?
Värme allmänt -
Byta från gas till el?
El -
Tele2 Fiber 449 kr: Är det värt att byta från Telia?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G