Hej allihop! Jag är total novis på el-området (som ni märker av mina inlägg här!
och skulle vilja ha era tankar om fördelar och nackdelar, möjlig kostnad, möjliga problem/invändningar, för att en fastighet (min brf) ska byta från gas till el.
Jag själv kan ju se flera bra skäl - kostnaden för gas är hög och betalas genom avgift, inte efter förbrukning, gas är inte bra för lungorna, el är säkrare osv. De flesta i huset har nog gasspis men el-ugn. Värmen kommer från fjärrvärme.
Vad behöver man göra rent tekniskt för att ta bort gasen och använda el istället? I en fastighet med 12 små lägenheter - hur stark ström-kabel utifrån behövs? (ni förstår min fråga?)
Troligen kommer jag bara att vända mig till ett par el-firmor och fråga eftter offert, men jag skulle vilja veta lite mer om hur det går till, vad man behöver tänka på, vad man behöver göra osv. inför det.
Jag själv kan ju se flera bra skäl - kostnaden för gas är hög och betalas genom avgift, inte efter förbrukning, gas är inte bra för lungorna, el är säkrare osv. De flesta i huset har nog gasspis men el-ugn. Värmen kommer från fjärrvärme.
Vad behöver man göra rent tekniskt för att ta bort gasen och använda el istället? I en fastighet med 12 små lägenheter - hur stark ström-kabel utifrån behövs? (ni förstår min fråga?)
Troligen kommer jag bara att vända mig till ett par el-firmor och fråga eftter offert, men jag skulle vilja veta lite mer om hur det går till, vad man behöver tänka på, vad man behöver göra osv. inför det.
Det stora problemet är väl att ni med stor sannolikhet behöver dra om ny el för spisar/ugnar till alla lägenheter. Anslutningskabeln kan ju också vara ett problem, men all omdragning som med sannolikhet behövs inne i huset är nog ett större bekymmer.
Ofta så räcker inte strömmen in i fastigheten för att alla ska kunna köra induktionshällar.
Dock så brukar kabeln ändå ha ett behov att bytas in i huset i dom här husen eftersom den ofta är 50 år+ gammal.
Sen så behöver man säkerställa att det finns ström uppdraget i lägenheterna som räcker för den typen av förbrukning.
Det brukar oftast också finnas ett behov att byta ut dom kablarna eftersom dom ofta är till åren också.
Inget av ovan är en nackdel för dom boende eller för huset och i praktiken blir det ett stammbyte av elen vilket ofta blir bra för alla
Dock så är det en kostsam sak att göra så tro inte att ni kommer att spara massa pengar på att koppla bort gasen i första skedet.
Att säkerställa så att det finns el och helst tre-fas upp i alla lägenheter är en lämplig åtgärd för då kan alla boende koppla bort gasen om dom vill
Dock så brukar kabeln ändå ha ett behov att bytas in i huset i dom här husen eftersom den ofta är 50 år+ gammal.
Sen så behöver man säkerställa att det finns ström uppdraget i lägenheterna som räcker för den typen av förbrukning.
Det brukar oftast också finnas ett behov att byta ut dom kablarna eftersom dom ofta är till åren också.
Inget av ovan är en nackdel för dom boende eller för huset och i praktiken blir det ett stammbyte av elen vilket ofta blir bra för alla
Dock så är det en kostsam sak att göra så tro inte att ni kommer att spara massa pengar på att koppla bort gasen i första skedet.
Att säkerställa så att det finns el och helst tre-fas upp i alla lägenheter är en lämplig åtgärd för då kan alla boende koppla bort gasen om dom vill
"Omdragning"? Inte "nydragning"? Du menar att elektrikern behöver dra in nya, fysiska, ledningar (kraftigare?) från och till el-skåpet till köket? (alltså elskåpet i lägenheten?) Någon mer del av huset?pacman42 skrev:
Det finns till att börja med två frågor här.
1. Är elanslutningen till huset tillräcklig.
2. Om anslutningen till huset räcker är nästa fråga om anslutningen till lägenheterna räcker.
Är alltså läget att ingen lägenhet i huset har elspis? Om så är fallet beror det troligen på att husets elanslutning inte räcker till. Och då är det mycket riktigt nya kraftigare ledningar som behövs. Antagligen både från gatan och in i huset och in i varje lägenhet.
Hur gammalt är huset? Det är inte längre jättevanligt att husen inte klarar elspisar.
1. Är elanslutningen till huset tillräcklig.
2. Om anslutningen till huset räcker är nästa fråga om anslutningen till lägenheterna räcker.
Är alltså läget att ingen lägenhet i huset har elspis? Om så är fallet beror det troligen på att husets elanslutning inte räcker till. Och då är det mycket riktigt nya kraftigare ledningar som behövs. Antagligen både från gatan och in i huset och in i varje lägenhet.
Hur gammalt är huset? Det är inte längre jättevanligt att husen inte klarar elspisar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Är det i Sverige är en bra första fråga då dimensioneringen av elnätet kan skilja mycket. Måste det bytas transformator och hela matningen till husen kommer priset bli mycket högre än att bara säkra upp lokalt i fastigheterna.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Är det gasspis och gasugn eller är det gashäll och elugn?M maja02 skrev:Hej allihop! Jag är total novis på el-området (som ni märker av mina inlägg här!och skulle vilja ha era tankar om fördelar och nackdelar, möjlig kostnad, möjliga problem/invändningar, för att en fastighet (min brf) ska byta från gas till el.
Kolla gärna i ditt säkringsskåp vad du har för el indragen idag. I en så gammal fastighet borde elen ha uppdaterats någon gång och chansen ökar ju då för att det i alla fall är 20 a enfas. Det räcker för att byta till häll+ugn även om man inte får ut hela effekten.
Hej, såg först inte ditt meddelande! OK, då ska jag kolla det där med 3 eller 1 fas! Så om jag förstår dig rätt - om vi alla har 3 fas - då är det bara att skaffa ny spis, säga upp gasen, installera spis, avinstallera gas - allt gjort i lägenheten...Q Qaniel skrev:Ofta så räcker inte strömmen in i fastigheten för att alla ska kunna köra induktionshällar.
Att säkerställa så att det finns el och helst tre-fas upp i alla lägenheter är en lämplig åtgärd för då kan alla boende koppla bort gasen om dom vill![]()
Jag fotade av elskåpet i lägenheten - har jag fotat rätt del eller saknas någon information?
Ja, vid något tillfälle - relativt nyligen - har el dragits om.
Ja, vid något tillfälle - relativt nyligen - har el dragits om.
Nja, jag skulle inte lita på det. Du behöver ta dit en elektriker som tottar vad som finns in till huset, hur elnätet i huset ut till lägenheterna ser ut och hur elnätet inne i lägenheterna ser ut.
Min gissning är att alla tre behöver förstärkas, men det är en gissning. Har man gas så har man sannolikt inte haft något behov av kraftigare ellnät in i huset, inte heller för stamnätet i huset och absolut inte inne i lägenheterna. Så om elnätet i huset inte genomgått en större renovering under de senaste 40 åren så är sannolikheten väldigt hög att allt måste byggas om. Har en renovering av elnätet gjorts, ja då behöver sannolikt bara delar av elnätet i huset göras om...
Min gissning är att alla tre behöver förstärkas, men det är en gissning. Har man gas så har man sannolikt inte haft något behov av kraftigare ellnät in i huset, inte heller för stamnätet i huset och absolut inte inne i lägenheterna. Så om elnätet i huset inte genomgått en större renovering under de senaste 40 åren så är sannolikheten väldigt hög att allt måste byggas om. Har en renovering av elnätet gjorts, ja då behöver sannolikt bara delar av elnätet i huset göras om...
Ossian! Du skriver "det räcker för att..." - men gäller det om alla i huset gör så, eller bara jag?Ossian K Olsson skrev:
Är det gasspis och gasugn eller är det gashäll och elugn?
Kolla gärna i ditt säkringsskåp vad du har för el indragen idag. I en så gammal fastighet borde elen ha uppdaterats någon gång och chansen ökar ju då för att det i alla fall är 20 a enfas. Det räcker för att byta till häll+ugn även om man inte får ut hela effekten.
För visst kan jag vara egoistisk och bara byta gashäll mot induktionshäll (jag har gashäll och elugn - och det tror jag fler har i huset, men jag är inte säker) men jag vill också undersöka möjligheten att alla byter.
Det ser ut att vara enfas i lägenheten. Det ser ut att vara 25A säkring i också. Nu är förutsättningarna lite bättre för elnätet inne i huset (men det är inte trefas, vilket är ett problem iofs).M maja02 skrev:
Det krävs troligen nytt kablage från elcentralen i huset till spisen. Med gas så har ni nog inte detta framdraget. Kapaciteten i stamnätet huset kan räcka till, det behöver undersökas. Inkommande till huset behöver också undersökas.
Det är fortfarande stor risk att inte alla kan skaffa elmatad spis. Om jag kör min häll på full effekt på enfas så drar den nästan 20A bara den. Ugnen drar strax under 10A. Sedan har man dammsugare mm.
När jag bodde i lägenhet så fick man inte köra något annat när spisen användes, inte diskmaskin, inte dammsugare, inte tvättmaskin - ingenting.
VAd gäller kablage - gashällen har kablar dragna till sig - det är för att skapa gnistorna som ska antända gasen. Och iaf jag har en elugn (placerad under gashällen...) Men du menar att det inte räcker?pacman42 skrev:
Det ser ut att vara enfas i lägenheten. Det ser ut att vara 25A säkring i också. Nu är förutsättningarna lite bättre för elnätet inne i huset (men det är inte trefas, vilket är ett problem iofs).
Det krävs troligen nytt kablage från elcentralen i huset till spisen. Med gas så har ni nog inte detta framdraget. Kapaciteten i stamnätet huset kan räcka till, det behöver undersökas. Inkommande till huset behöver också undersökas.
Det är fortfarande stor risk att inte alla kan skaffa elmatad spis. Om jag kör min häll på full effekt på enfas så drar den nästan 20A bara den. Ugnen drar strax under 10A. Sedan har man dammsugare mm.
När jag bodde i lägenhet så fick man inte köra något annat när spisen användes, inte diskmaskin, inte dammsugare, inte tvättmaskin - ingenting.
Redigerat: