Hej,

Jag ska sätta en ny strömbrytare istället för bef dimmer. Har bytt en dimmer i samma rum tidigare men där var det bara två kablar (tre kablar in men två ihopkopplade till en).

Bifogar bilder på kablar i det aktuella uttaget, uttaget som är bytt sedan tidigare och ny strömbrytare.

Hur ska jag koppla? Jag gissar att jag ska koppla blå och gul till ^1 och svart till L (eller vice versa?).

• Öppet eluttag med blå, gul och svart kabel redo för installation av strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabeldragning inkluderande svarta, blåa och gul/gröna kablar samt en ihopkopplad del.
    Skapa konto
  • Ny strömbrytare för installation på ett trägolv med synliga anslutningspunkter märkta med "^1" och "L".
    Skapa konto
Jag kan också gissa. Du har sannolikt gissat fel. Men i det här fallet ska man inte gissa, man ska veta vilken ledning som är vilken.

Det är enkelt
1. Notera hur dimmern var inkopplad, titta på dess märkning för att ta reda på själva strömbrytarkopplingen.
2. Koppla sedan in strömbrytaren på samma sätt.
Man behöver i detta fall in veta vad som är vad, under förutsättning att dimmern var korrekt inkopplad.

Om du inte vet hur dimmern var inkopplad så måste du ta reda på funktionen hos varje ledare du ser genom att titta i andra kopplingsdosor för att få en bild av hela kretsen.

Det går inte att säga något utifrån dina bilder. Men kan ev göra lite gissningar som underlag för undersökningen, och då är det bra om du kan beskriva vad bilderna visar, vilken relation de har med varandra och andra dosor etc.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kan också gissa. Du har sannolikt gissat fel. Men i det här fallet ska man inte gissa, man ska veta vilken ledning som är vilken.
D Daniel 109 skrev:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är enkelt
1. Notera hur dimmern var inkopplad, titta på dess märkning för att ta reda på själva strömbrytarkopplingen.
2. Koppla sedan in strömbrytaren på samma sätt.
Man behöver i detta fall in veta vad som är vad, under förutsättning att dimmern var korrekt inkopplad.

Om du inte vet hur dimmern var inkopplad så måste du ta reda på funktionen hos varje ledare du ser genom att titta i andra kopplingsdosor för att få en bild av hela kretsen.

Det går inte att säga något utifrån dina bilder. Men kan ev göra lite gissningar som underlag för undersökningen, och då är det bra om du kan beskriva vad bilderna visar, vilken relation de har med varandra och andra dosor etc.
Tack för ditt svar. Hittade dessa bilder. Går det att avgöra nu?

• Närbild på en oöppnad eluttagsdosa med delvis synlig märkning och ledningar.
    Skapa konto
  • Hand som håller en elektrisk strömbrytare med synliga anslutna kablar under installation.
    Skapa konto
Blå och gul på L.
Svårt på pil ut.

Under förutsättning att dimmern är korrekt installerad så kan du koppla strömbrytaren som föregående talare säger. Jag vill dock hävda att dimmern är felaktigt inkopplad eller att det föreligger andra fel i installationen då jag inte ser någon legitimt skäl till att blå och gul kopplas samman. De är troligen tändtrådar vilket blå ledare i rör inte får användas som. Det går därmed inte att ge några råd i denna fråga utan att titta närmare på det. Det är sannolikt endast en brott mot reglerna för färger här, finns det ett litet fel kan det finnas fler.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Mja, är installationen från det vilda 60-talet var det tillåtet, då, att ha blå tändtråd...möjligen är nollan i denna installation vit?
Vad kommer ut i taket, där lampan sitter?

Fotografen Fotografen skrev:
Mja, är installationen från det vilda 60-talet var det tillåtet, då, att ha blå tändtråd...möjligen är nollan i denna installation vit?
Vad kommer ut i taket, där lampan sitter?
Jag ska dubbelkolla när jag kommer hem från semestern, men vit och blå har varit nolla i de uttag jag bytt i så här långt och svart tändtråd. Har kollat vilka trådar det går ström i och då har den bara gett utslag på svart hittills. Återkommer !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.