Bönhas Bönhas skrev:
Att man kan bevisa att den som gjort jobbet är behörig
Det existerar inga som helst krav på att man ska kunna det. Rena påhitt från din sida som helt saknar förankring.

• Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det existerar inga som helst krav på att man ska kunna det.
Varken TS eller jag har påstått att det finns några sådana krav.
Alfredo Alfredo skrev:
Rena påhitt från din sida som helt saknar förankring.
Du har missförstått våra inlägg. Jag har inte hittat på något utan svarar bara på TS fråga.
J Jonas Svensson1978 skrev:
hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet?
Bönhas Bönhas skrev:
Det går oftast inte att göra med 100% säkerhet.

• Gilla
Palis
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Varken TS eller jag har påstått att det finns några sådana krav.
Men vad menar du då med:
Två viktiga saker i byggprojekt: 1. Korrekt utfört arbete. 2. Bevis för att utföraren är behörig.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Får jag som privatperson byta den fasta anslutningen till ett vägguttag själv, eller måste jag anlita en behörig elektriker?
Som privatperson får man arbeta på apparater. Om vi antar att anslutningskabeln inte är del av den fasta installationen utan bara fast ansluten till den så kan man genom att koppla lös kabeln i torktumlaren och flytta den till tvättmaskinen göra det själv. (Möjligen måste torktumlaren repareras till en tvättmaskin för att det ska hamna rätt i paragraferna.)

Lycka till.

Redigerat:
Bönhas Bönhas skrev:
Om man inte har kunskapen själv och inte gör jobbet själv får man lita på att den som gör jobbet utför det korrekt. Det gäller alla jobb. För som fastighetsägare har man ansvaret för elanläggningen. Att den följer lag och regler.

Enklast då är att anlita någon med erfarenhet. När det gäller elarbeten någon med behörighet. Varför det enda alternativet oftast är en elinstallationsfirma.

Av offert och/eller faktura bör det framgå att den som utfört jobbet är behörig. Så sparar man lämpliga dokument är det nog inte så svårt att bevisa att man som fastighetsägare/beställare gjort vad man kan för att uppfylla kraven.

Men det är två viktiga saker här. Var av den första är absolut viktigast.
  1. Att jobbet är korrekt och säkert utfört
  2. Att man kan bevisa att den som gjort jobbet är behörig
Antag att någon som inte är behörig utför ett jobb som kräver behörighet gör det 100% korrekt enligt alla tekniska regler. Efteråt går det mycket riktigt inte att se på anläggningen att den som gjorde det inte var behörig. Antag å andra sidan att en behörig person utför ett jobb felaktigt. Det gå inte heller då att på anläggningen se att den som gjorde det var behörig.
Varför citerar du mig? Har du någon invändning mot det jag skrev?
Vem som utfört en installation saknar betydelse ur en elsäkerhetsmässig synvinkel.
Din första punkt är dock korrekt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad menar du då med:
[bild]
Jag har svårt att uttrycka det tydligare. Vad är det du vill ha förtydligat?
Nu var det jag skrev svar till TS på en fråga TS ställde om just detta. Jag uppfattar det som att TS är nöjd med svaret.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför citerar du mig?
För att inte upprepa det själv.
Har du någon invändning mot det jag skrev?
Nej. Jag citerade det för att det du skrev är rätt och jag håller med dig.
Vem som utfört en installation saknar betydelse ur en elsäkerhetsmässig synvinkel.
Exakt vad jag skrev i mitt inlägg. Även om jag utvecklade saken mer.
Din första punkt är dock korrekt.
"dock"? Nu blev det min tur att ställa samma fråga:
Har du någon invändning mot det jag skrev?

Ja, andra punkten.

Ja, andra punkten.
Punkt 2 redovisar TS fråga som var
hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet?
Mitt svar i inlägget var:
Bönhas Bönhas skrev:
Det går oftast inte att göra med 100% säkerhet.
Jaså du har någon invändning mot det jag skrev.
Det kunde vara intressant om du förklarade vad för oss som läser här.

Bönhas Bönhas skrev:
Det kunde vara intressant om du förklarade vad för oss som läser här.
Ett mer relevant svar på TS fråga är att man har ingen skyldighet att någonsin bevisa vem som gjort ett visst elinstallationsarbete eller vad denne har för kvalifikationer/behörigheter.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett mer relevant svar på TS fråga är att man har ingen skyldighet att någonsin bevisa vem som gjort ett visst elinstallationsarbete eller vad denne har för kvalifikationer/behörigheter.
Jag ser ingen relevans alls i ditt föreslagna svar. Eftersom det faktiskt inte besvarar TS fråga.

Frågan gällde hur man visar det.
hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet? Är det någon som verkligen dokumenterar eller anmäler det på något sätt?
Jag tycker det är självklart att någon vill kunna veta att man gör rätt och sedan visa det. Och jag ser heller ingen anledning att en seriös elfirma skulle vägra visa det. Det är bara att fråga firman.

Det finns dokumenterat hos elsäkerhetsverket. Och man kan som privatperson själv söka där

Bönhas Bönhas skrev:
Jag ser ingen relevans alls i ditt föreslagna svar. Eftersom det faktiskt inte besvarar TS fråga. Frågan gällde hur man visar det.
Frågan antyder att TS tror att det finns någon slags skyldighet att kunna bevisa vem/vilka som utfört elinstallationsarbete. Någon sådan skyldighet finns inte och då tycker jag det är bra om TS får veta det. Tycker inte du?

Du har missuppfattat TS fråga i #12 - läs hela inlägget, även sista meningen. Han frågar inte hur man visar vem som gjort en installation utan hur man visar att en installation är godkänd. Det svarade jag på i #14.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.