4 966 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Byta fast anslutning till vägguttag för ny tvättmaskin – får man göra
Varken TS eller jag har påstått att det finns några sådana krav.Alfredo skrev:
Du har missförstått våra inlägg. Jag har inte hittat på något utan svarar bara på TS fråga.Alfredo skrev:
J Jonas Svensson1978 skrev:
Bönhas skrev:
Som privatperson får man arbeta på apparater. Om vi antar att anslutningskabeln inte är del av den fasta installationen utan bara fast ansluten till den så kan man genom att koppla lös kabeln i torktumlaren och flytta den till tvättmaskinen göra det själv. (Möjligen måste torktumlaren repareras till en tvättmaskin för att det ska hamna rätt i paragraferna.)J Jonas Svensson1978 skrev:
Lycka till.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Varför citerar du mig? Har du någon invändning mot det jag skrev?Bönhas skrev:
Om man inte har kunskapen själv och inte gör jobbet själv får man lita på att den som gör jobbet utför det korrekt. Det gäller alla jobb. För som fastighetsägare har man ansvaret för elanläggningen. Att den följer lag och regler.
Enklast då är att anlita någon med erfarenhet. När det gäller elarbeten någon med behörighet. Varför det enda alternativet oftast är en elinstallationsfirma.
Av offert och/eller faktura bör det framgå att den som utfört jobbet är behörig. Så sparar man lämpliga dokument är det nog inte så svårt att bevisa att man som fastighetsägare/beställare gjort vad man kan för att uppfylla kraven.
Men det är två viktiga saker här. Var av den första är absolut viktigast.
Antag att någon som inte är behörig utför ett jobb som kräver behörighet gör det 100% korrekt enligt alla tekniska regler. Efteråt går det mycket riktigt inte att se på anläggningen att den som gjorde det inte var behörig. Antag å andra sidan att en behörig person utför ett jobb felaktigt. Det gå inte heller då att på anläggningen se att den som gjorde det var behörig.
- Att jobbet är korrekt och säkert utfört
- Att man kan bevisa att den som gjort jobbet är behörig
Vem som utfört en installation saknar betydelse ur en elsäkerhetsmässig synvinkel.
Din första punkt är dock korrekt.
För att inte upprepa det själv.Bo.Siltberg skrev:
Nej. Jag citerade det för att det du skrev är rätt och jag håller med dig.Bo.Siltberg skrev:
Exakt vad jag skrev i mitt inlägg. Även om jag utvecklade saken mer.Bo.Siltberg skrev:
"dock"? Nu blev det min tur att ställa samma fråga:Bo.Siltberg skrev:
Har du någon invändning mot det jag skrev?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja, andra punkten.
Punkt 2 redovisar TS fråga som varBo.Siltberg skrev:
Mitt svar i inlägget var:J Jonas Svensson1978 skrev:
Jaså du har någon invändning mot det jag skrev.Bönhas skrev:
Det kunde vara intressant om du förklarade vad för oss som läser här.
Jag ser ingen relevans alls i ditt föreslagna svar. Eftersom det faktiskt inte besvarar TS fråga.Alfredo skrev:
Frågan gällde hur man visar det.
Jag tycker det är självklart att någon vill kunna veta att man gör rätt och sedan visa det. Och jag ser heller ingen anledning att en seriös elfirma skulle vägra visa det. Det är bara att fråga firman.J Jonas Svensson1978 skrev:
Det finns dokumenterat hos elsäkerhetsverket. Och man kan som privatperson själv söka där
Frågan antyder att TS tror att det finns någon slags skyldighet att kunna bevisa vem/vilka som utfört elinstallationsarbete. Någon sådan skyldighet finns inte och då tycker jag det är bra om TS får veta det. Tycker inte du?Bönhas skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Klicka här för att svara