Hej!

Jag har en äldre torktumlare som varit fast inkopplad, se bilden. Nu vill jag byta till en ny tvättmaskin som har vanlig stickkontakt.

Får jag som privatperson byta den fasta anslutningen till ett vägguttag själv, eller måste jag anlita en behörig elektriker?

Tack för svar!

Äldre fast inkopplad elinstallation med synliga kablar och skruvanslutningar mot en vit, stänkmönstrad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Bild av en väggmonterad kopplingsbox med blottade kablar och en vit plastpanel, redo för installation av ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Enligt regelverket får du inte göra det själv.

Om du väljer att göra det ändå så se till:
  1. Att det är tillåtet med uttag på platsen
  2. Att du gör det seriöst och bra

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Den allra viktigaste frågan är nog om du är 100% säker på att du vet hur det skall göras och om du kan göra det.

Eftersom du frågar gissar jag (kan ha fel) att du inte är säker. Det är 400V i dosan och du skall ha 230V i uttaget. Det är superenkelt för den som kan. Men kan kopplas hur fel som helst av en okunnig.

Jag rekommenderar att du anlitar någon med rätt kunskap.

• Gilla
Jonas Svensson1978
  • Laddar…
Stort tack för ert svar! 🙏 Vi har bestämt oss för att anlita en elektriker för att ta hand om installationen.

• Gilla
byggarebobh och 5 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att du klipper av stickproppen på den nya torktumlarens kabel och sedan kopplar in den som den gamla satt. Då är det större chans att allt blir rätt jämfört med att byta till ett uttag.

Om du ens hittar en elektriker som åtar sig detta då var beredd på att det kostar några tusen kronor.

• Gilla
Chrbra01 och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är att du klipper av stickproppen på den nya torktumlarens kabel och sedan kopplar in den som den gamla satt. Då är det större chans att allt blir rätt jämfört med att byta till ett uttag.

Om du ens hittar en elektriker som åtar sig detta då var beredd på att det kostar några tusen kronor.
Det är ett extremt dumt alternativ om man inte har kunskapen, vilket allt tyder på när man anser sig behöva en elektriker.

Det finns 400V i dosan och maskinen skall ha 230V. Naturligtvis är det elementärt att lösa för den som kan detta. Men jag tycker TS gör mycket klokt i att anlita elektriker.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du menar att det är ett alldeles för enkelt och litet jobb för en elektriker att ens ta på sig? Inte konstigt isåfall att folk som inte kan försöker själva.

Jag var precis med om samma sak. Tvättmaskinen rasade. Inte en suck att jag skulle pilla där själv. Ringde elektriker som var här i 20 minuter. Säkert världens enklaste jobb för honom. Jag 1000 spänn fattigare men lätt värt det.

D Daniel Kron skrev:
Du menar att det är ett alldeles för enkelt och litet jobb för en elektriker att ens ta på sig? Inte konstigt isåfall att folk som inte kan försöker själva.

Jag var precis med om samma sak. Tvättmaskinen rasade. Inte en suck att jag skulle pilla där själv. Ringde elektriker som var här i 20 minuter. Säkert världens enklaste jobb för honom. Jag 1000 spänn fattigare men lätt värt det.
Beroende på var du bor, storstad eller landsbygd till exempel, så kan det vara svårt att hitta en elektriker, eller annan hantverkare för den delen, som tar på sig ett jobb som enbart tar 15-30 minuter. Det är åtminstone vad som går att läsa i trådar på forumet.
Kostnaden för själva arbetsinsarsen blir låg, men du får troligen betala för 2, 3 eller 4 timmar eftersom hantverkaren får svårt att göra mer än 2 eller 3 korta uppdrag per dag, speciellt om det är i en storstad där hantverkaren behöver hitta en parkering för sitt fordon.

Att få tag på en hantverkare som kan påbörja arbetet inom 20 minuter och som enbart tar 1000 kronor för detta är ren tur skulle jag påstå. Eller så kommer betalningen att ske kontant och utan kvitto.

• Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är att du klipper av stickproppen på den nya torktumlarens kabel och sedan kopplar in den som den gamla satt.
Enklast, snabbaste, billigast, säkraste och bästa lösningen anser jag!

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enklast, snabbaste, billigast, säkraste och bästa lösningen anser jag!
Så kan det säkert vara.
Men det låter man lämpligen elektrikern avgöra. För det är fast installation som man som privatperson inte får göra själv. Det får bara utföras av ett elinstallationsföretag.

Troligen påverkar det inte kostnaden så mycket om man väljer fast anslutning eller vägguttag. Däremot slipper man anlita elektriker när man byter maskin nästa gång om man är förutseende och väljer vägguttag.

Fairlane
Bönhas Bönhas skrev:
Så kan det säkert vara.
Men det låter man lämpligen elektrikern avgöra. För det är fast installation som man som privatperson inte får göra själv. Det får bara utföras av ett elinstallationsföretag.
Jag och det är klart vettigt att lämna det till ett elinstallationsföretag om man känner sig osäker, annars är det ytterligare en av de sakerna man inte får göra, men kanske gör ändå. Det fina är ju att personen som gör jobbet hos dig och 100 andra inte får göra det hemma hos sig själv på kvällen om hen saknar egen auktorisation. Undrar om någon av dessa ringer in något elinstallationsföretag. 😉
Bönhas Bönhas skrev:
Troligen påverkar det inte kostnaden så mycket om man väljer fast anslutning eller vägguttag. Däremot slipper man anlita elektriker när man byter maskin nästa gång om man är förutseende och väljer vägguttag.
Under förutsättning att det är tillåtet på platsen är det kanske ett bra alternativ med vägguttag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag och det är klart vettigt att lämna det till ett elinstallationsföretag om man känner sig osäker, annars är det ytterligare en av de sakerna man inte får göra, men kanske gör ändå. Det fina är ju att personen som gör jobbet hos dig och 100 andra inte får göra det hemma hos sig själv på kvällen om hen saknar egen auktorisation. Undrar om någon av dessa ringer in något elinstallationsföretag. 😉

Under förutsättning att det är tillåtet på platsen är det kanske ett bra alternativ med vägguttag.
Men om en elektriker utan egen auktorisation gör något hemma hos sig själv – hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet? Är det någon som verkligen dokumenterar eller anmäler det på något sätt?

Eller är det “don’t ask, don’t tell”-principen som gäller? 😉

Fairlane
J Jonas Svensson1978 skrev:
Men om en elektriker utan egen auktorisation gör något hemma hos sig själv – hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet? Är det någon som verkligen dokumenterar eller anmäler det på något sätt?

Det bevisar man såklart inte. Jag kan inte bevisa att knappt något i mitt hem är installerat av någon behörighet, och det är inte för att jag gjort en massa saker själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Typ ja, men det som verkligen gäller är att göra ett jobb som följer alla regler och inte går att skilja mot en skicklig hantverkare. Det är utförandet som talar, det är "beviset".

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är utförandet som talar, det är "beviset".
Om man inte har kunskapen själv och inte gör jobbet själv får man lita på att den som gör jobbet utför det korrekt. Det gäller alla jobb. För som fastighetsägare har man ansvaret för elanläggningen. Att den följer lag och regler.

Enklast då är att anlita någon med erfarenhet. När det gäller elarbeten någon med behörighet. Varför det enda alternativet oftast är en elinstallationsfirma.

Av offert och/eller faktura bör det framgå att den som utfört jobbet är behörig. Så sparar man lämpliga dokument är det nog inte så svårt att bevisa att man som fastighetsägare/beställare gjort vad man kan för att uppfylla kraven.

Men det är två viktiga saker här. Var av den första är absolut viktigast.
  1. Att jobbet är korrekt och säkert utfört
  2. Att man kan bevisa att den som gjort jobbet är behörig
Antag att någon som inte är behörig utför ett jobb som kräver behörighet gör det 100% korrekt enligt alla tekniska regler. Efteråt går det mycket riktigt inte att se på anläggningen att den som gjorde det inte var behörig. Antag å andra sidan att en behörig person utför ett jobb felaktigt. Det gå inte heller då att på anläggningen se att den som gjorde det var behörig.
hur bevisar man att det var en behörig person som faktiskt utförde jobbet?
Det går oftast inte att göra med 100% säkerhet.

Vilket öppnar upp för fusk. Alltså att icke behöriga utför sådant de inte får. Inte ens om de gör allt rätt. Än sen? tycker ganska många. Installationen uppfyller ju reglerna och det är det viktiga, tycker de. Helt logiskt tänkt. Men olaglgt. Speciellt alla de som kan göra ett lika bra jobb som en behörig elektriker lär tycka så.

Fast de som inte har en susning men ändå tror de kan tycker nog likadant. Och när de börjar koppla blir det inte bra. Kanske livsfarligt.

Det finns naturligtvis undantag. Men skall man generalisera ganska grovt bör den som behöver fråga här anlita en elfirma för jobbet. För att minska risken för livsfarliga kopplingar i bostaden man själv och kanske familj bor.

Den viktigaste kunskapen man betalar elfirman för är att elektrikern som kommer är mycket väl medveten om alla risker, även de som inte är självklara för amatören som tror sig kunna.

• Gilla
Jonas Svensson1978
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.