2 768 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Byta eluttag
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Ska byta eluttag i vardagsrummet och ser att antalet koppartrådar (kadeler) i kabeln är endast 3 st för blå färg. Spelar det någon roll för elsäkerheten och funktionaliteten att den har färre trådar än de andra färgerna?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Leon
Tacksam för hjälp.
Mvh
Leon
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Kabeln är riktigt kort och jag vet inte om jag kan skala den mer. Kommer uttaget inte att fungera i detta fall? Risk för stöt?
Tack igen.
Tack igen.
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Kadelerna ska vara fler men jag skalade den dåligt så fick jag med mig några kadeler så att säga och nu vågar jag inte skala den mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Löser inte jordfelsbrytaren ut då? Annars för jag försöka byta kabeln som du säger.
Jag hade en annan fråga. Jag har nyligen köpt ett hus och huset har en ny elcentral med jordfelsbrytare.
I köket har vi ovanför matbordet en vp rör som kommer ut med en blå och vit kabel men ingen gulgrön kabel. Behövs det en jord kabel då vår lampa har ingen jord?
Tack igen
Jag hade en annan fråga. Jag har nyligen köpt ett hus och huset har en ny elcentral med jordfelsbrytare.
I köket har vi ovanför matbordet en vp rör som kommer ut med en blå och vit kabel men ingen gulgrön kabel. Behövs det en jord kabel då vår lampa har ingen jord?
Tack igen
Redigerat:
Jorfelsbrytaren löser enbart vid fel till jord, en för klen area påverkar inte en jordfelsbrytare, ej heller om det blir ett fel mellan fas och nolla.
Jordfelsbrytare är bra vid VISSA fel dock ej alla felorsaker.
Om det ska vara jord eller inte styrs av hur gammal er elinstallation är så det kan vara helt ok.
Jordfelsbrytare är bra vid VISSA fel dock ej alla felorsaker.
Om det ska vara jord eller inte styrs av hur gammal er elinstallation är så det kan vara helt ok.
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Tack elmont. Du är en sann forumsgud!
Klicka här för att svara