Men du måste ju ha någon källa på detta? Länk? Svamlet om stickproppar och deras text låter som något från någon sida om virvlat vatten och elöverkänslighet.
Jag påstår att du snackar skit. Varsågod att motbevisa mig.
Det troligaste är att du är ett troll men jag är uttråkad....
Jag påstår att du snackar skit. Varsågod att motbevisa mig.
Det troligaste är att du är ett troll men jag är uttråkad....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
T-O har rätt. Vi behöver bara sätta in magnituden på elbesparingen i ekvationen, häraden pWh, nWh, µWh, mWh, Wh, kWh osv. Vad får LED- och lågenergilampor att "glöda" svagt? Och onödiga elektriska fält är av ondo. Så våra uttag borde vara polariserade. Jag är dock tveksam till möjligheten att ta fram en internationell standard på om fasen ska ligga till vänster eller höger
Och Norge blir ju inte riktigt med här, de behöver tvåpoliga strömbrytare.
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Det där med höger och vänster är nästan lika roligt!U Uffe A skrev:Det var nog ett av de roligaste svar jag någonsin läst på det här forumet.
Kan du lägga fram bevis på din hypotes så är jag säker på att du kommer att få Nobelpriset.
Spelar ingen roll på vilken sida av uttaget man har fasen
Lägger alltid själv fas till vänster och har kollegor som lägger den till höger.
Detta gäller vid nyinstallation.
Är det byte eller komplettering av en befintlig installation, följer jag den ordning som redan finns i rummet![]()
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Du har rätt men T-O har fel. Det är inte polariteten i uttaget som bestämmer om spänningen alltid följer ut till apparaten utan hur kopplingen ser ut från uttaget till apparaten. Och den kan skiftas med en vändning av stickproppen. Så våra uttag bör vara polariserade som du säger.Bo.Siltberg skrev:
T-O har rätt. Vi behöver bara sätta in magnituden på elbesparingen i ekvationen, häraden pWh, nWh, µWh, mWh, Wh, kWh osv. Vad får LED- och lågenergilampor att "glöda" svagt? Och onödiga elektriska fält är av ondo. Så våra uttag borde vara polariserade. Jag är dock tveksam till möjligheten att ta fram en internationell standard på om fasen ska ligga till vänster eller högerOch Norge blir ju inte riktigt med här, de behöver tvåpoliga strömbrytare.
För att komma dithän krävs det oändliga möten i internationella normutskott där väletablerade gubbar i ämnet sitter på möten på spännande platser för att dra ihop den samlade kunskapen och nationella särintressen. Och så vill man kanske ha ännu ett möte på en spännande plats. Och det är därför att vi inte har samma eluttag i hela världen.
Och alla dessa möten, flygresor, utskrifter ska vägas mot den mikroskopiska elbesparing som kan finnas med rätt polaritet.
Och som vanligt är internet inte så särskillt pålitligt. Står det att svart är nolla och vit fas så KAN det i en del fall stämma men lika ofta är det tvärt om. För att veta vilken färg nollan har finns det en sak att göra som inte kräver så mycket av den som vill veta och det är att öppna centralen och titta efter.
Om sedan nollan sitter till höger eller vänster vet man ju inte även om man även om man lagt fasen på L. För sedan måste ju även uttaget vändas åt ett visst håll för att det ska fungera. Eftersom det inte spelar någon roll hos oss så bryr sig yrkesmän inte ett jota om vart fas och nolla ligger sedan uttaget är satt. Dom enda som bryr sig är dom som inte vet hur det hela i praktiken fungerar.
Om sedan nollan sitter till höger eller vänster vet man ju inte även om man även om man lagt fasen på L. För sedan måste ju även uttaget vändas åt ett visst håll för att det ska fungera. Eftersom det inte spelar någon roll hos oss så bryr sig yrkesmän inte ett jota om vart fas och nolla ligger sedan uttaget är satt. Dom enda som bryr sig är dom som inte vet hur det hela i praktiken fungerar.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Köpte för några år sedan en inbyggnads Husqvarna ung med färdiga enfas jordad stickpropp. Ugnens klocka gick ca 15% för lånsamt. Service tekniker på garanti påkallad. Tillverkade en lagom kort skarvkabel mha 3G2,5 och ställde ugnen på bordet inkopplad för att förenkla servicen. Märker efter ett tag att klockan inte sackar!!. Vänder rn av stickpropparna och den sackar. Ringer Husqvarna som säger att "alla är så". Avbokar service och märker upp hur stickproppen "ska sitta". Antagligen är ungnens klocka konstruerad mef definerad N och L, men då "måste ju" elektriker koppla in. Alltså leverera med stickpropp.tommib skrev:
Nej, det är fel.
Om man vill veta vilken som är fas och vilken som är nolla så mäter man. Man antar ingenting. Det finns förmodligen precis lika många anläggningar där vit är nolla och svart är fas som tvärt om.
Det är i fallet med ett ojordat uttag fullständigt irrelevant vilken man lägger på vilken anslutning eftersom man som sagt kan vända stickproppen i uttaget. Ansluten utrustning bryr sig inte om vilken som är fas och vilken som är nolla, den ser bara två terminaler med olika potential. Det skulle lika gärna kunna vara två faser med huvudspänning 230 V.
Om det mot förmodan inte var ett skämt från din sida ang strömförbrukningen ovan så får du gärna försöka dig på en förklaring, jag är trött och behöver ett gott skratt.