hej, Jag har detta uttag under diskbänken men behöver nu 2 kontakter (diskmaskin + Vatette läckagebrytare). Har förstått att det ska vara IP44-klassat. Vad rekommenderas för uttag och är det ngt speciellt man bör tänka på? Efter litte googlande så verkar det som att det finns 2 varianter ... infällt och utanpåliggande. Jag ska be elektriker att göra jobbet men vill ha lite koll själv också.
Det är inget krav på IP40 utan helt OK med IP20.M Magnyz skrev:
Sen kan det ju kännas bättre med IP44.
Fast så fort du sätter i kontakten från diskmaskien så tappar uttaget sin IP44. Kräver en kontakt som också är anpassad för IP44 (med gummikant som tätar).
Så förslaget ovan fungerar fint.
Sen om man vill kan man alltid sätta ett uttag med 2 brunnar, med eller utan IP44 klassning.
Redigerat:
Finns inget krav,däremot en riskbedömning.M Magnyz skrev:
Den risken att det skall komma vatten där är väl minimal?
Då är d större risk för att det skall komma vatten i väggutag under överskåp.
Du kan byta själv (fullt lagligt) till ett vanligt 2-brunnsuttag.M Magnyz skrev:hej, Jag har detta uttag under diskbänken men behöver nu 2 kontakter (diskmaskin + Vatette läckagebrytare). Har förstått att det ska vara IP44-klassat. Vad rekommenderas för uttag och är det ngt speciellt man bör tänka på? Efter litte googlande så verkar det som att det finns 2 varianter ... infällt och utanpåliggande. Jag ska be elektriker att göra jobbet men vill ha lite koll själv också.
Tänk såhär...
Ska där alltid sitta en kontakt i uttaget så är locket närmast värdelöst.
Men vill man ha ett extra uttag som används ibland så kommer locket "skydda".
Men locket använder man mer eller mindre i utrymme som tvätthall, stall, sliprum eller liknande ställe där det förekommer vatten eller smuts som kan riktas mot uttaget.
Där är nog större risk att man stänker vatten ovanför diskbänken än under...
Ska där alltid sitta en kontakt i uttaget så är locket närmast värdelöst.
Men vill man ha ett extra uttag som används ibland så kommer locket "skydda".
Men locket använder man mer eller mindre i utrymme som tvätthall, stall, sliprum eller liknande ställe där det förekommer vatten eller smuts som kan riktas mot uttaget.
Där är nog större risk att man stänker vatten ovanför diskbänken än under...
Klicka här för att svara