Ska byta ett gammalt element i stugan (400v) och köpte ett nytt, där installationen verkade enkel och det inte borde gå att göra fel. Två L och en jord i den nya dosan. Men när jag plockade ner det gamla (ja, jag har följt alla kloka råd i forumet ang säkerheten) blev jag förbryllad och nu är jag tveksam om jag ska ge mig på detta.
Så här såg det ut (se bild). Bara de blå och bruna tvinnade var kopplade. Övriga (inkl jord!) gick ut ur röret och visade sig och försvann sedan tillbaks efter att ha gjort ett besök i kopplingsplinten.
Någon som har något klokt att säga här?
Tillkalla behörig elektriker?
Så här såg det ut (se bild). Bara de blå och bruna tvinnade var kopplade. Övriga (inkl jord!) gick ut ur röret och visade sig och försvann sedan tillbaks efter att ha gjort ett besök i kopplingsplinten.
Någon som har något klokt att säga här?
Tillkalla behörig elektriker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgmärkningen visar att det kan vara 230 V eftersom nollan brukar vara blå. Men färger är inget man skall lita blint på. Vit och svart och brun kan vara faser
Lösningen med vidarekoppling är helt normal i samband med fasta elvärmeelement. Det kan vara så att nästa element är kopplat mellan svart o blå samt näst nästa är kopplat mellan vit och blå. Detta för att sprida lasten jämnt mellan faserna
Lösningen med vidarekoppling är helt normal i samband med fasta elvärmeelement. Det kan vara så att nästa element är kopplat mellan svart o blå samt näst nästa är kopplat mellan vit och blå. Detta för att sprida lasten jämnt mellan faserna
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är en ganska vanlig syn då det ofta dras en trefasgrupp till elradiatorer. Gruppen matar alltså fler elradiatorer som använder sig av andra ledare för att få en jämn fördelning mellan faserna.
Det som är lite oklart här är den blå ledaren. Eftersom det ser ut att finnas tre faser i svart, brun och vit borde den blå vara nollan. Då har ditt gamla element varit inkopplat på 230 V. Du behöver mäta spänningarna för att reda ut hur det verkligen ligger till.
Skyddsjorden ska användas om den nya radiatorn vill ha skyddsjord och om rummet har jordade uttag.
Det som är lite oklart här är den blå ledaren. Eftersom det ser ut att finnas tre faser i svart, brun och vit borde den blå vara nollan. Då har ditt gamla element varit inkopplat på 230 V. Du behöver mäta spänningarna för att reda ut hur det verkligen ligger till.
Skyddsjorden ska användas om den nya radiatorn vill ha skyddsjord och om rummet har jordade uttag.
Tobbe 3. Bra att du påminner mig och andra om nödvändigheten att skruva ur tre proppar. Hade läst (och hört) det innan, så jag gjorde så + övriga mätrekommendationer.
Tobbe o Bo: Jag får mäta om detta igen när jag kommer ner till stugan. Men borde ju tänkt på detta med nollan och den blå kabeln. Återkommer - eller tar dit en elektriker. Har lite för stor respekt för el för att utsätta mig och andra för resultatet av min bristande kunskap (även om jag försökt läsa in mig på området).
Tobbe o Bo: Jag får mäta om detta igen när jag kommer ner till stugan. Men borde ju tänkt på detta med nollan och den blå kabeln. Återkommer - eller tar dit en elektriker. Har lite för stor respekt för el för att utsätta mig och andra för resultatet av min bristande kunskap (även om jag försökt läsa in mig på området).
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Och hur gjorde du med trådarna som kom ut ur väggen?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
De där som var ihoptvinnade, som hade suttit i plinten. bara tvinnat duger inte. har du satt en dosa?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Som sagt ALLA ihopkopplade trådar måste vara kopplade i någon form av godkänd koppling, ex "ubåt", wago eller liknande.
Alla trådar måste skyddas av rör eller dosa, en enkelisolerad tråd som det handlar om här får inte vara beröringsbar.
Det där med kopplingarna är jätteviktigt. Ligger de bara ihoptvinnade som på bilden, så kan det bli varmt och börja brinna. Efterssom det går till andra element så handlar det om stora strömmar, och därmed stor risk för värme i en dålig koppling.
Alla trådar måste skyddas av rör eller dosa, en enkelisolerad tråd som det handlar om här får inte vara beröringsbar.
Det där med kopplingarna är jätteviktigt. Ligger de bara ihoptvinnade som på bilden, så kan det bli varmt och börja brinna. Efterssom det går till andra element så handlar det om stora strömmar, och därmed stor risk för värme i en dålig koppling.
Klicka här för att svara