Risken att två eller kanske tre av stenålderns motsvarigheter till FK går av samtidigt är väl inte jättestor om rören är i såpass bra skick att det över huvud taget går att trä igenom nåt nytt utan att skava sönder isoleringen på de gamla rören?
Det kan kanske vara en bra idé att mata in ny ledning (eller dragfjäder) uppifrån och ner, så att ev. smul som lossnar från gamla ledningen vill röra sig i samma riktning som man matar in nytt.
Just ja, nu har det inte nämnts något om hempul i tråden (mer än goda råd som trådstartaren inte ens bett om
), men rekomendationen verkar vara att dra fast en självgängande-i-metall-skruv i botten på dosorna och ansluta till skyddsjord, så blir rören hyfsat jordade.
Det kan kanske vara en bra idé att mata in ny ledning (eller dragfjäder) uppifrån och ner, så att ev. smul som lossnar från gamla ledningen vill röra sig i samma riktning som man matar in nytt.
Just ja, nu har det inte nämnts något om hempul i tråden (mer än goda råd som trådstartaren inte ens bett om
Är elen från 1946 så ska du självklart byta ut den! Inte för att någon regel säger att du måste, utan för att du vill ha ett säkert hem att bo i.. eller?
Ska man byta ut tråd i metallrör är det dessutom rekommenderat att dra in kabel istället för FK. Ofta så går dock detta ej, annat än möjligen 3-ledare.
Finns däremot skrivet att anläggningsinnehavaren är ansvarig att se till att denne har en säker anläggning. Vilket man inte har om man börjar peta på en elanläggning från 40-talet.andersmc skrev:
Nej, det är inte rekommenderat! Dåtidens "pansarrör" var inte avsedda för att jordas och FÅR inte jordas. Detta pga att det inte blir nog säker anslutning i rörskarvarna.yxis skrev:
Ska man byta ut tråd i metallrör är det dessutom rekommenderat att dra in kabel istället för FK. Ofta så går dock detta ej, annat än möjligen 3-ledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Dosor i metall ska skyddsjordas, även infällda.
Gamla apparatdosor i plåt som har en skyddspapp i sig ska inte jordas.
Dosor i gjutjärn har jag aldrig sett jordade, så jag antar att de inte heller ska jordas.
+1 på Glufs fråga
Edit:
Hittade lite på Voltimum. Med risk att man blir ännu mer förvirrad dock, eftersom han här säger att man inte får jorda metallrören, men att "det nog är bra" om dosan är jordad. Eftersom dessa sitter ihop metalliskt så blir det ju lite som att både äta tårtan och ha den kvar?
Dosor i gjutjärn har jag aldrig sett jordade, så jag antar att de inte heller ska jordas.
+1 på Glufs fråga
Edit:
Hittade lite på Voltimum. Med risk att man blir ännu mer förvirrad dock, eftersom han här säger att man inte får jorda metallrören, men att "det nog är bra" om dosan är jordad. Eftersom dessa sitter ihop metalliskt så blir det ju lite som att både äta tårtan och ha den kvar?
William Persäter skrev:Gamla rör av metall, t.ex. så kallade Bergmanrör och OP- eller SP-rör, var inte avsedda att skyddsjordas och får inte heller skyddsjordas. Det hänger ihop med att om de blir spänningssatta pga ett isolationsfel, så uppstår det en kortslutningsström som kan medföra ljusbågar i skarven mellan olka rörsegment. Då uppstår det lätt en brand i väggen eller trossbotten där rören är förlagda.
...
Som svar till Jonas kan jag bara säga att livet inte alltid är helt logiskt. Det är ju så att det finns särskild risk i en dosa för överledning mellan någon spänningsförande ledare och dosan - om denna är av metall. Eftersom det kan vara lätt att beröra dosan, t ex om någon skruvar bort täcklocket vid omtapetsering, är det nog bra om dosan är jordad.
Redigerat:
Svammelslutsats:
Jorda metallen och se till att jordfelsbrytare är inkopplad på all el som kan komma i kontakt med rören/dosorna?
Med jordfelsbrytare så måste jordfelsbrytaren haverera (så att den inte ens löser ut på bra mycket mer än 30mA, antar jag) för att det ska bli brandfara vid kortslutning mellan fas och rör.
Eller?
P.S. de som skruvar av locken men inte lossar resten vid målning/tapetsering borde skjutas, jag avskyr klister/färg på apparaterna, och droppar som landat på fel ställe kan dessutom utgöra en elfara!
Jorda metallen och se till att jordfelsbrytare är inkopplad på all el som kan komma i kontakt med rören/dosorna?
Med jordfelsbrytare så måste jordfelsbrytaren haverera (så att den inte ens löser ut på bra mycket mer än 30mA, antar jag) för att det ska bli brandfara vid kortslutning mellan fas och rör.
Eller?
P.S. de som skruvar av locken men inte lossar resten vid målning/tapetsering borde skjutas, jag avskyr klister/färg på apparaterna, och droppar som landat på fel ställe kan dessutom utgöra en elfara!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Rrrrr hann före, men William har också skrivit som svar på en fråga om gamla metalldosor får behållas:
Det ligger väl i sakens natur eftersom dosan innehåller enkelisolerade ledare och kan vara berörbar i vissa situationer, även om det kanske inte är så troligt.
Om du väljer att behålla metalldosor när du byter till mantlad kabel ska du i alla fall skyddsjorda dem.
Det ligger väl i sakens natur eftersom dosan innehåller enkelisolerade ledare och kan vara berörbar i vissa situationer, även om det kanske inte är så troligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Klorna!?