Hej!
Vi har ett hus från sena 1940-talet. Elen på övervåningen är ej bytt och är helt original.
Vi har planer på att börja renovera ett rum på övervåningen. Planen är att göra lite enklare renovering utan större ingrepp. I samband med det vill vi helst även byta el. Problemet är att alla kanaler och doser är av metall. Jag hade tänk att vi byter (med hjälp av elektriker) trådar i alla rör som gäller just det rummet vi ska renovera.
Jag är medveten att det finns risker med metallrör och metalldosor.
Läst en del på olika forum där vissa säger att man drar nya FK och jordar rör, andra säger icke, någon säger jorda + JFB, någon säger dra RKK istället för FK (om det går) osv.

Så många olika förslag och svar så jag vet inte vad som gäller. Och alla som svarar verkar har sten koll på regler och normer men ändå blir det så många olika svar.

Så innan vi tar kontakt med elektriker så skulle jag vilja ta reda på om vad som är okej att göra. Vill helst inte riva halva huset för att byta ut några rör om inte det är helt nödvändigt.
 
Det som gäller är gamla regler som huvudsak gällde för torra isolerade rum. Så det är inte solklart hur man ska tolka dem idag. Man får göra en egen bedömning. Idag är rummen skyddsjordade så spänningsförande metallrör/dosor är ett problem man inte vill ha.

Jag skulle säga
  1. JFB
  2. Dra i mantlad kabel som t.ex EQQ, EXQ, där det går.
  3. Skyddsjorda dosorna om du vill hantera den lilla risken för beröring vid t.ex tapetsering. Rören ska inte vara berörbara.
JFB är det enda viktiga. Sedan kan ni dra i FK där det inte funkar med kabel. Men det ska gå lätt, annars får det vara.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Och sedan tråden är dragen och apparaterna monterade så "meggar" man anläggningen för att ev hitta skadade ledare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller är gamla regler som huvudsak gällde för torra isolerade rum. Så det är inte solklart hur man ska tolka dem idag. Man får göra en egen bedömning. Idag är rummen skyddsjordade så spänningsförande metallrör/dosor är ett problem man inte vill ha.

Jag skulle säga
  1. JFB
  2. Dra i mantlad kabel som t.ex EQQ, EXQ, där det går.
  3. Skyddsjorda dosorna om du vill hantera den lilla risken för beröring vid t.ex tapetsering. Rören ska inte vara berörbara.
JFB är det enda viktiga. Sedan kan ni dra i FK där det inte funkar med kabel. Men det ska gå lätt, annars får det vara.
Tack för svaret! Uppskattas!

Jag har bara en fundering. Är det verkligen okej med kablar i ett rörsystem? Hade fått för mig att kablar är endast för utanpåliggande installation. Vet inte om jag läste eller hittade på det själv men känns att med en kabel i rörsystem kan temperatur på kabeln bli högre än på FK som är mindre isolerad och bättre ventilerad. Är det fel/falsk påstående?

Vad är skillnad på RKK, EKK, EQQ, EXQ?
 
Redigerat:
A
T tyomka skrev:
Tack för svaret! Uppskattas!

Jag har bara en fundering. Är det verkligen okej med kablar i ett rörsystem? Hade fått för mig att kablar är endast för utanpåliggande installation. Vet inte om jag läste eller hittade på det själv men känns att med en kabel i rörsystem kan temperatur på kabeln bli högre än på FK som är mindre isolerad och bättre ventilerad. Är det fel/falsk påstående?

Vad är skillnad på RKK, EKK, EQQ, EXQ?
Det är en godkänd förläggningsmetod ja.
Ja det blir skillnad i temperatur beroende på typ av ledning. Det tar man höjd för när man gör sin kabeldimensionering.

De tre sista kablarna är installationskabel uppbyggda med olika material. Den första är en flexibel kabel för att ansluta grejer inomhus.
 
  • Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
med en kabel i rörsystem kan temperatur på kabeln bli högre än på FK som är mindre isolerad och bättre ventilerad
Det är riktigt, det påverkar max belastning. Men det skiljer bara ca 0.5 A för dessa fall.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är riktigt, det påverkar max belastning. Men det skiljer bara ca 0.5 A för dessa fall.
Tack!
 
A avh67f skrev:
Det är en godkänd förläggningsmetod ja.
Ja det blir skillnad i temperatur beroende på typ av ledning. Det tar man höjd för när man gör sin kabeldimensionering.

De tre sista kablarna är installationskabel uppbyggda med olika material. Den första är en flexibel kabel för att ansluta grejer inomhus.
Tack!

Om jag förstår rätt så är alla tre kablar förutom RKK är icke flertrådiga, alltså tre trådar (L,N och J) och var och en är av entrådigt grovt koppartråd. Eller har jag förstått fel?
Får inte flertrådiga kablar användas för fast installation?
FK verkar ju vara flertrådiga.
 
A
T tyomka skrev:
Tack!

Om jag förstår rätt så är alla tre kablar förutom RKK är icke flertrådiga, alltså tre trådar (L,N och J) och var och en är av entrådigt grovt koppartråd. Eller har jag förstått fel?
Får inte flertrådiga kablar användas för fast installation?
FK verkar ju vara flertrådiga.
Du har förstått rätt.

En kabel ska användas på det sätt tillverkaren anger. RKK är angiven som en anslutningskabel för bruksföremål inomhus inte för förläggning som del av den fasta elinstallationen som t ex en EKK är.

Det finns fåtrådiga kablar också men de används inte lika ofta. T ex FQLQ som är bra i ATEX-miljöer
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
O
T tyomka skrev:
Vad är skillnad på RKK, EKK, EQQ, EXQ?
Titta här på Wikipedia. Om du bläddrar ned till Svensk standard SS 424 17 01 hittar du de gamla beteckningarna det där kommer ifrån. De har nu formellt ersatts av ny standard, men många pratar fortfarande i termer av de gamla.

RKK =>
- R = Mångtrådad kopparledare
- K = PVC-isolerad
- K = PVC-mantlad

EKK =>
- E = Entrådig/Enkardelig kopparledare
- K = PVC-isolerad
- K = PVC-mantlad

EQQ =>
- E = Entrådig/Enkardelig kopparledare
- Q = Flamskyddad termoplastisk polyolefin (halogenfri) isolering
- Q = Flamskyddad termoplastisk polyolefin (halogenfri) mantel

EXQ =>
- E = Entrådig/Enkardelig kopparledare
- X = Tvärbunden polyetenisolering
- Q = Flamskyddad termoplastisk polyolefin (halogenfri) mantel
T tyomka skrev:
Om jag förstår rätt så är alla tre kablar förutom RKK är icke flertrådiga, alltså tre trådar (L,N och J) och var och en är av entrådigt grovt koppartråd. Eller har jag förstått fel?
Nu kan jag inte hålla mig längre! För en pedant gammal gringubbe som mig kryper det i hela kroppen när jag kablar och ledningar rörs ihop. Så här kommer ett litet Ove-inlägg:

- En eller flera sammanflätade metallisk trådar utan isolering kallas ledare. Trådarna kallades förr "kardeler" vilket är en term lånat från rep och vajrar.

- En ledare omsluten av ett lager isolering kallas ledning. FK/FQ är kopplingsledning i dimensionen upp till 2,5 kvmm. Den är lagom böjbar och används vid fasta infällda installation och förläggs i rör eller slang. RK/RQ är kopplingsledning med fler kardelen som därmed är mer böjbar. Den används i elcentraler där grövre dimensioner från 4 kvmm används eller mer används.

- En eller flera ledare inneslutna i ett eller flera lager isolering, samt ett eller flera lager av skärmar eller mekanisk skydd kallas kabel. Kablar finns i oändligt många utföranden för olika applikationer. Finns en kul tråd här i forumet som heter "Månadens kabel" om lite mer speciella kablar. För vanliga kablar gäller som redan skrivits att tillverkaren deklarerar godkända användningsområden och förläggningsalternativ för alla kablar. Sök på "Nexan kabelhandbok" så hittar du bra information ifrån en av de största svenska tillverkarna.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Tacksam för alla svar hittills!
Jag kom på en grej och ville rådfråga lite.
Osäker på hur stora våra pansarrör är men gissar runt 16mm. Så inner diameter borde vara runt 12 mm. Skulle det vara möjligt att dra in en pvc-slang (genomskinlig) på 12-11mm innuti pansarrörren och sedan dra in FK innuti pvc-slangen. Då borde pvc-slang vara runt 10-9mm i diameter och förhoppningsvis tillräcklig för att dra två-tre FK trådar i den.

Kan det vara en lösning eller blir det samma sak som att dra in en kabel?
 
Tommty
skippa slang, kör med kabel istället om du vill undvika FK/FQ.

Kommer vara bökigt med kabel, om det ens går beroende på hur bra rören är bockade.

Jorda absolut inte dosorna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.