Hej,

Nyinflyttad i ett nybyggt hus och noterar att byggherren har installerat helt fel dusch, vilket inte ser så bra ut. Om man byter dusch nu finns det väl risk att infästningarna på den nya inte matchar den gamla och att det blir synliga hål i väggen där den gamla blandaren var monterad?

Har en hel del kakelplattor över, kan man helt enkelt bara byta de plattor där hålen för gamla duschen var?

Varför skulle inte en ny blandare passa där den nuvarande sitter? Bilder?

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Nyinflyttad i ett nybyggt hus och noterar att byggherren har installerat helt fel dusch, vilket inte ser så bra ut. Om man byter dusch nu finns det väl risk att infästningarna på den nya inte matchar den gamla och att det blir synliga hål i väggen där den gamla blandaren var monterad?

Har en hel del kakelplattor över, kan man helt enkelt bara byta de plattor där hålen för gamla duschen var?
Nu bör man väl börja med att reda ut "fel blandare" och varför den enligt dig är "fel"?
Sen är det ju standardmått för de flesta blandare för att fritt kunna byta.

useless useless skrev:
Varför skulle inte en ny blandare passa där den nuvarande sitter? Bilder?
Har alla blandare samma mått? Eller går det vanligtvis att justera så de passar i existerande hål?

Dom har antingen 150 eller 160 mm mellan centrum på anslutningarna. Mät vad du har och köp en med samma mått.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu bör man väl börja med att reda ut "fel blandare" och varför den enligt dig är "fel"?
Sen är det ju standardmått för de flesta blandare för att fritt kunna byta.
Jag har betalat för en ganska exklusiv blandare av ett visst märke och det sitter en billig blandare där som inte är rätt av rätt märke. Jag hade ingen aning om att det var standardmått, då kanske det inte är några problem alls. Tack för den informationen!

Vilka hål? Det beror ju på hur blandaren är installerad och särskilt vattnet. Att fästhål till ev duschhuvud kan skilja blir ju ganska uppenbart men resten. Vad är fel som sagt?

O oddan skrev:
Jag har betalat för en ganska exklusiv blandare av ett visst märke och det sitter en billig blandare där som inte är rätt av rätt märke. Jag hade ingen aning om att det var standardmått, då kanske det inte är några problem alls. Tack för den informationen!
Jo men fråga byggaren då varför inte din blandare blev monterad?
Det går ju fort nuförtiden så det kanske är ett misstag bara.

P paralun skrev:
Jo men fråga byggaren då varför inte din blandare blev monterad?
Det går ju fort nuförtiden så det kanske är ett misstag bara.
Det ska jag absolut göra, vill bara samla lite kött på benen först så man inte blir överkörd med information man inte förstår.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Även om det inte är relevant längre är jag fortfarande nyfiken om man kan byta en kakelplatta i ett färdigt (nybyggt) badrum utan att sabotera någonting i tätskiktet?

Ja, det ska gå om tätskiktstillverkaren tillåter det. Men det är förenat med vissa risker, så det är ingenting jag skulle göra mitt i duschutrymmet om det inte fanns väldigt goda skäl.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tack för alla svar!

Även om det inte är relevant längre är jag fortfarande nyfiken om man kan byta en kakelplatta i ett färdigt (nybyggt) badrum utan att sabotera någonting i tätskiktet?
Om det är nybyggt så ska det ha skett en besiktning och skulle en kakelplatta se helt fel ut så borde det ha noterats. Sen jovisst kan man byta en platta men det kräver en kunnig kakelsättare samt tid och pengar om det inte är en besiktningsanmärkning.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
O oddan skrev:
Sitter inte blandaren fast i vattenrören som kommer ut genom väggen?

useless useless skrev:
Sitter inte blandaren fast i vattenrören som kommer ut genom väggen?
Jo så är det nog (jag är väldigt novis som du märker). Men sen är det ju också ett fäste på väggen för själva "stången" som håller uppe duschmunstycket och/eller takduschen.

O oddan skrev:
Hej,

Har byggherren kommit med någon förklaring på hur det gick till att man monterade annan dusch än du har beställt och betalat för…?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.