F
Vår altandörr saknar dörrbroms vilket är lite halvjobbigt. Förra ägaren har knäckt den.

Var hittar jag en ny som psssar? Vilka mått kollar man på?

• Altandörr utan dörrbroms med skadad kant och mekanism, i behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inramning av ljus träfärgad altandörr med synligt gångjärn, saknande dörrbroms.
    Skapa konto
Dörrbroms ASSA 160/4 vänster skulle jag gissa på.
Längden på bromslådan borde vara 4 vilket klarar bågbredd: 801-1100mm

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
F
1 123abc skrev:
Dörrbroms ASSA 160/4 vänster skulle jag gissa på.
Längden på bromslådan borde vara 4 vilket klarar bågbredd: 801-1100mm
Wow, tack, det var specifikt. 😅 Vad är bågbredden? Vill mest dubbelkolla så jag köper rätt!

Redigerat:
Bågbredd är bredden på dörrbladet/dörren.

F
1 123abc skrev:
Bågbredd är bredden på dörrbladet/dörren.
Alright, dörren är 960mm bred så då bör det passa. Tack!

https://lasshop.se/produkt/fonsterbroms-160-4-l1100-vanster/

Vi har en likadan altandörr i sovrummet där dörrbromsen är intakt. Den dörren är 830mm bred. Förra sommaren fick jag en snilleblixt och provade byta den till denna trasiga dörren (använder inte den ändå). Men den var för kort så kunde inte öppna fullt så att säga.

Redigerat:
Det behöver inte endast bero på att bromslådan är för kort utan det kan även ha att göra med var den är monterad, det är därför man sågar av axeln efter önskad längd.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
1 123abc skrev:
Det behöver inte endast bero på att bromslådan är för kort utan det kan även ha att göra med var den är monterad, det är därför man sågar av axeln efter önskad längd.
Aha ok. Kollade dörren nu, den är ju hängd på andra sidan också dock.

Mätte lådan till 450mm.

• Närbild av en dörr som är hängd på gångjärn på sidan av en röd vägg, detalj av dörrkarmen och lådan på 450 mm.
    Skapa konto
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:

Mätte lådan till 450mm.
Har beställt nu, hoppas den passar! Visste inte att det gick att såga av!

F Fideliox skrev:

Mätte lådan till 450mm.
Höger eller vänster är bromsaxelns placering i bromslådan och styrs av placeringen av överföringen i spanjoletten det är inte relaterat till om dörren är vänster eller högerhängd.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Bytte nyss en 150 vänster med 352 mm låda.
Skruva loss 5 skruvar, stoppa dit den nya och märk var den ska kapas, kapa och sätt på plats nu med fyra skruv. Femton minuters jobb inklusive plocka fram/bort trappstege och verktyg.
Blåser som tusan men nu står dörren stilla.👍

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Den verkar passa! Så nu skruvar jag bara lådan där jag vill att max öppning ska vara (gamla hålen verkar stämma) och kapar stången vid röd pil?

@123abc

@AndersS

• Öppnat fönster med en justerbar stång och en röd pil som pekar på en plats där stången kan behöva kapas.
    Skapa konto
Redigerat:
Japp
Lägg den på plats dra lätt i en skruv, rita på stången, ta bort och kapa, sedan är det bara att skruva på plats.👍

• Älska
Fideliox
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Japp
Lägg den på plats dra lätt i en skruv, rita på stången, ta bort och kapa, sedan är det bara att skruva på plats.👍
Topp,blev jättebra! Låter lite när skenan dras med dörren men kanske kan lägga något fett. Vax/stearin kanske funkar? Olja lär ju bara rinna av..

Redigerat:
Det låter lite, låt det vara.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Topp,blev jättebra! Låter lite när skenan dras med dörren men kanske kan lägga något fett. Vax/stearin kanske funkar? Olja lär ju bara rinna av..
Om du smörjer med fett eller olja så minskar friktionen, en dörrbroms är en friktionsbroms.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.