3 474 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Byta central
Sida 1 av 3
Kanske får för mig att byte en gammal e-central mot en ny med JFB samtidigt som vi byter trådarna och kompletterar upp med jord överallt. Vad ska man isåfall tänka på? Vilka tester/mätningar bör man göra när man är klar? Vanliga problem under árbetets gång?
Har varit med och gjort det tillsammans med elektriker några gånger men inte själv.
Har varit med och gjort det tillsammans med elektriker några gånger men inte själv.
Den behöriga elektrikern som gör jobbet ansvarar även för alla mätningar som behövs. Tyvärr får du inte göra ett sådant jobb själv, det är förbjudet. Vet du dessutom inte vilka mätningar du bör göra har du inte kunskapen att göra det fackmannamässigt. Minsta fel kan orsaka dödsfall. Själv tycker jag att man borde lätta på reglerna för vad man får göra själv med elen hemma, men inte ens jag skulle ställa krav på att alla och envar skulle få byta elcentral med jordfelsbrytare, det är alldeles för komplext. Det spelar ingen roll om allt skulle bli rätt, det är ändå olagligt.
Om du ändå envisas med att göra jobbet själv så anlita en elektriker som besiktigar centralen och mäter alla uttag mm. Det kan nog bli svårt att hitta någon som vill göra det, men du verkar ju ha kontakter inom elbranschen, så...
/Fredrik
Om du ändå envisas med att göra jobbet själv så anlita en elektriker som besiktigar centralen och mäter alla uttag mm. Det kan nog bli svårt att hitta någon som vill göra det, men du verkar ju ha kontakter inom elbranschen, så...
/Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Jag tror inte att det går att så här på ett forum lista vad som kan gå fel. Alla situationer är unika. Även om vi gemensamt skulle kunna beskriva 200 varianter på tänkbara farliga fel som kan uppstå vid bytet, så kommer du att råka ut för något som ingen kunde föreställa sig.
Enda sättet att bli (nästan) säker är att ha kunskaperna för att kunna upptäcka det ovanliga.
Jag uppfattar mig som skapligt kunnig hempularen. Men jag ger mig inte på ett centralbyrå själv. Det är för mycket jag inte veta att jag inte kan.
Jag har varit med om att rädda en granne som gav sig på att byta en central själv. Det var en undercentral som bara matade en lampa och vattenpumpen. Han hade korrekt brutit strömmen till undercentralerna, kopplat ur faserna, och klippte pen ledaren. Då blev det en blå blixt och spishällen (som alltså inte matades via denna central) gick sönder, huset slocknade, ytterligare några apparater brändes.
Det var i det läget jag kom in.... det var en kort stund 400V i en del uttag, men efter en stund, åter 230V.
Kan TS komma på vad som hände hos min granne? Annars tycker jag inte att man skall röra en central.
Enda sättet att bli (nästan) säker är att ha kunskaperna för att kunna upptäcka det ovanliga.
Jag uppfattar mig som skapligt kunnig hempularen. Men jag ger mig inte på ett centralbyrå själv. Det är för mycket jag inte veta att jag inte kan.
Jag har varit med om att rädda en granne som gav sig på att byta en central själv. Det var en undercentral som bara matade en lampa och vattenpumpen. Han hade korrekt brutit strömmen till undercentralerna, kopplat ur faserna, och klippte pen ledaren. Då blev det en blå blixt och spishällen (som alltså inte matades via denna central) gick sönder, huset slocknade, ytterligare några apparater brändes.
Det var i det läget jag kom in.... det var en kort stund 400V i en del uttag, men efter en stund, åter 230V.
Kan TS komma på vad som hände hos min granne? Annars tycker jag inte att man skall röra en central.
Bästa svaret
* Dimensionering och utförande (flera jfb osv)H huggan skrev:
Omgivningsförhållande
Att den fysiskt får plats
Att den får lämplig mängd ledig plats
Att man försöker hitta någon kapsling som underlättar att använda befintliga kablar
Välja ett trevligt och lättjobbat fabrikat
och kanske 10 saker till jag inte kommer på såhär direkt
*Man bör väl göra alla de vanliga. Ev skippa Z-line och Zloop. Men megga, kontinuitet, mäta utlösningstid på JFB är lämpligt tycker jag.
* Att man inte ser/tänker på felkopplingar, särskilt om det är flera JFB är iblandande. Var hela tiden alert och uppmärksam, tänk hela tiden strömkrets för varje fas och nolla som läggs in.
Att kablar inte räcker till i längd
Att man glömt köpa in något viktigt
Har säkert glömt lite här också.
Men vara noggrann och metodisk lönar sig. Att ha koll på hur saker fungerar är också bra.
När jag slår igång en ny central brukar jag slå av allt, fälla alla MCB osv.
Sen på med strömmen och börja kolla att inkommande ligger rätt på HB.
Sen slå på den, kolla att det blir rätt emot JFB/alla JFB
Sen slå på JFB, kolla efter dessa.
Sen slå på en enda enfasgrupp efter varje JFB, och lite snabbt kolla att allt funkar. Då har man troligen fångat upp ev feltänk ifall man stod och sov lite mitt i allt kopplande.
Men viktigast är att vara noggrann och stringent medan man kopplar, då ska detta inte behövas, men men ...
QUOTE="hempularen, post: 3264060, member: 13104"]Kan TS komma på vad som hände hos min granne?[/QUOTE]
Din granne hade en så kallad ”vattennolla” ett lokalt nolltaga genom vattenpumpens rör ut till och ner i brunnen som fungerade!
Förmodligen var det dålig kontakt i PEN som kom via ordinarie EL- matning inte helt ovanligt särskilt på landet där ingen dragit faser anslutnings klämmor på 60-70 år. När han kapade förbindelsen till pumpen så skulle nollströmmen börja gå genom en oxiderad kontakt som det tog en stund att bränna bort oxiden på.
OBS När ni är i en elcentral / kopplingsbox känn med en väl isolerad skruvmejsel på anslutningar särskilt dom med mycket koppar under.
Din granne hade en så kallad ”vattennolla” ett lokalt nolltaga genom vattenpumpens rör ut till och ner i brunnen som fungerade!
Förmodligen var det dålig kontakt i PEN som kom via ordinarie EL- matning inte helt ovanligt särskilt på landet där ingen dragit faser anslutnings klämmor på 60-70 år. När han kapade förbindelsen till pumpen så skulle nollströmmen börja gå genom en oxiderad kontakt som det tog en stund att bränna bort oxiden på.
OBS När ni är i en elcentral / kopplingsbox känn med en väl isolerad skruvmejsel på anslutningar särskilt dom med mycket koppar under.
Nej, nollan ska inte vara den vägen. Anläggningen var uppenbarligen felkopplad. Sannolikt matades nollskenan i huvudcentralen via undercentralen. 400V blir det dock bara om det är hög last på en fas och låg på det andra.
Skadades grannen allvarligt? Eller varför behövde han räddas?
Skadades grannen allvarligt? Eller varför behövde han räddas?
En annan fråga till er kunniga. Hela huset med belysning och vägguttag matas från tre säkringar. Alla dessa faser går genom samma takdosor ut till respektive last. Aldrig varit med om en sådan dragning innan. Är den ens godkänd? Tror det gjordes under 90-talet.
Låter som uppdelad trefasgrupp.
Inte otillåtet, men meningarna går isär om det är olämpligt.
Vid nydragning och andra tillfällen då man kan välja utförande ganska fritt tycker jag att det är bättre att helt undvika sådana gråzoner.
Inte otillåtet, men meningarna går isär om det är olämpligt.
Vid nydragning och andra tillfällen då man kan välja utförande ganska fritt tycker jag att det är bättre att helt undvika sådana gråzoner.
Det behöver inte vara felkopplat!D Daniel 109 skrev:
Men på landet med flera km till transformator kan ett lokalt jordtag, som vattenrör i mark som mynnar i en brunn med vatten vara en väg med mindre motstånd för strömmen i nollan.
Denna vagabond ström är enkel att mäta. Det är bara att med tångamperemeter mäta runt hela inkommande kabel. Strömmen skall vara noll. Alltid!
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Nej, det var ingen personskada. Men han var helt "lost" om vad som hade hänt och vad som kunde göras åt det.D Daniel 109 skrev:
Jag berättade att han uppenbarligen hade fel på inkommande PEN matning, han fick ringa ut nätbolaget som felsökte från stolpen. Detta var alltså på lantstället. Installationen är väldigt gammal. Ursprungligen från 20 talet, men den kan delvis ha uppgraderats på 50 talet.
Det var glapp på inkopmmande PEN ledare. I huvudsäkringsboxen gick PEN till en keramisk plint bredvid säkringarna, inkommande underifrån, utgående till mätaren uppåt. På plinten finns ett litet luftgap, den är gjord för att möjliggöra frånskiljning vid mätning. Det sitter en stor skruv mitt i luftgapet. Så länge den är inskruvad finns PEN anslutning. Keramiken hade spruckit precis vid skruven, så den låg lös och vippade. När inkommande PEN var bruten så gick PEN via undercentralen och via vattenpumpen till röret ut till brunnen.
Det var ju en smal lycka att detta inträffade innan någon fick för sig att byta den 70 år gamla pumpen...Tanken att stå där med två skiftnycklar på var sin sida om vattenkopplingen man skall ha isär.
Reparatören från nätbolaget åtgärdade med en 10 kvmm trådstump över plinten.
Även om man har vagabonderande strömmar blir det inte hög spänning om du bryter den.L Leif i Skåne skrev:Det behöver inte vara felkopplat!
Men på landet med flera km till transformator kan ett lokalt jordtag, som vattenrör i mark som mynnar i en brunn med vatten vara en väg med mindre motstånd för strömmen i nollan.
Denna vagabond ström är enkel att mäta. Det är bara att med tångamperemeter mäta runt hela inkommande kabel. Strömmen skall vara noll. Alltid!