Åter igen, jag har inte gett något råd. Men om du har en anläggning med en okej PEN och en jordning via ett vattenrör som ger ytterligare en väg för returströmmen, så blir spänningen mot vattenjorden inte hög om man kopplat bort pumpen. PEN ledaren har inte många volt över sig även om du har en stor enfasig last. Det blir farligt om det saknas en fungerande PEN.
Nu finns här inga vattenrör inblandade, detta är ingen del av elanläggningen som du kan räkna med för extra säkerhet. Uppmätt spänning kommer vara 230 V, sedan blir det en delning med lasten som mildrar, men fortfarande inget att rekommendera, tycker jag.D Daniel 109 skrev:Åter igen, jag har inte gett något råd. Men om du har en anläggning med en okej PEN och en jordning via ett vattenrör som ger ytterligare en väg för returströmmen, så blir spänningen mot vattenjorden inte hög om man kopplat bort pumpen. PEN ledaren har inte många volt över sig även om du har en stor enfasig last. Det blir farligt om det saknas en fungerande PEN.
Det verkar inte som att vi pratar om samma sak.
Kanske något missförstånd.. Vi pratade om den delbare PEN-plinten och då skrev du att det aldrig kunde uppstå höga spänningsskillnader om man delade PEN här, alltså skruvade upp skruven.D Daniel 109 skrev:
Men antar att du menade med all last frånkopplad och att vagabonderna i sig inte var farliga?
Nej, jag pratade om vad som händer närman bryter den vagabonderande strömmen. Det var det jag uppfattade att inlägg 10 handlade om. Fram till nu var det det jag trodde att vi pratade om. Bryter man PEN anslutningen kan det absolut bli farliga spänningar.
D Daniel 109 skrev:
Ja denna tråden gick vilse och i och med inlägg #3Mikael_L skrev:
Trådskaparen undrade vad man skall tänka på vid byte av central och tråda om en lägenhet!
Efter inlägg #3 handlade en del inlägg om PEN avbrott.
Tycker frågan är lite luddig. TS säger sig ha varit med på denna typ av jobb innan. Skulle kanske gjort lite anteckningar?L Leif i Skåne skrev:
Men Mikael_L listar ju bra "kontroll före ibruktagning". Först en ordentlig gruppförteckning hur centralen kommer kopplas, finns på hager.se, antal jordfelsbrytare samt apparaters totala läclström, troligen vanliga apparattyper. Finns det någon främmande ledande del att ta hänsyn till? Meggning, kontinuitetsmätning som sagt, på gruppförteckningen antecknas Zför och MOhm vid det aktuella datumet, fördelningen över huvudsäkringar samt önskad selektivitet. Men såklart även titta och känna före.
Efter görs alla mätningar och tester också, spänningar och responstider, gärna också belastningar, denna info kan man ofta få ut logg från VP.
Glömde en sak.H huggan skrev:
Kolla fasföljden innan, så det går att kolla att det blev samma efter bytet.
Här kanske man upptäcker att fasföljden är fel i den gamla centralen, och då finns det två vägar att gå.
1. Även koppla den nya fel, vilket är standardförfarandet när man arbetar på någon annans relativt okända anläggning. Ty man vill inte att något i huset/garaget/utomhus börjar snurra åt fel håll.
2. Rätta till fasföljden, detta är naturligtvis bra, men kräver en ingående kännedom om elanläggningen samt allt som brukar kopplas in på den.
Man får lov att byta fasföljden på samtliga roterande trefasobjekt då, samt ha koll på vad för flyttbar utrustning som brukar kopplas in, men inte sitter inkopplat för tillfället, t.ex. kompressor, vedkap osv.
Klicka här för att svara