I inlägg #6 och #10 beskriver jag vad som hade hänt vilket även @hempularen med facit till hands beskrev i inlägg #11
Jag har träffat på det några gånger med dålig PEN kontakt, särskilt i kopplingsboxar vid inkommande kabel.
Är kopparen SvartBlå har den varit varm någon gång, därför är det viktigt att känna/spänna anslutningar när man öppnar en box.

S Slugge skrev:
Hur vet du detta Daniel. Hur hög spänning kan det maximalt bli?
Hade för mig det var grundläggande att potentialutjämna två ledande delar vid arbete just för att undvika höga spänningskillnader.
Det är just i fall som det som beskrivs här, där det finns ett oupptäckt fel. Om PEN ledaren är hel så är det ett lågt spänningsfall över den. Det kan ändå finnas vagabonderade strömmar.

H hempularen skrev:
Det var glapp på inkopmmande PEN ledare. I huvudsäkringsboxen gick PEN till en keramisk plint bredvid säkringarna, inkommande underifrån, utgående till mätaren uppåt. På plinten finns ett litet luftgap, den är gjord för att möjliggöra frånskiljning vid mätning. Det sitter en stor skruv mitt i luftgapet. Så länge den är inskruvad finns PEN anslutning. Keramiken hade spruckit precis vid skruven, så den låg lös och vippade. När inkommande PEN var bruten så gick PEN via undercentralen och via vattenpumpen till röret ut till brunnen.
Den modellen påplint är vanlig, måste sålts i hundratusental.

D Daniel 109 skrev:
Det är just i fall som det som beskrivs här, där det finns ett oupptäckt fel. Om PEN ledaren är hel så är det ett lågt spänningsfall över den. Det kan ändå finnas vagabonderade strömmar.
D Daniel 109 skrev:
Ingen bra rekommendation.
OM PEN är hel och du delar den kan du få en spänningsskillnad som heter duga mellan ändarna. Vattennollan som någon pratade om kan göra att skillnaden trots allt blir väldigt liten. Skulle föredra att kalla det lokalt jordtag och ha det varaktigt, uppmärkt och med översyn.

Jag har inte rekommenderat något.
Varför skulle det bli en stor spänning om PEN ledaren är som den ska?

D Daniel 109 skrev:
Jag har inte rekommenderat något.
Varför skulle det bli en stor spänning om PEN ledaren är som den ska?
Allt är ju relativt, hur hög ska en spänning vara för att räknas som stor.. Men i vilket fall hamnar ju ditt finger i en seriekrets med vad som är inkopplat på någon av faserna, här kan du sätta in valfria värden, en svettig hand bör nog inte ha alltför högt motstånd skulle jag tro. Känns kan det nog göra i vilket fall.

Att jag skrev rekommendation var för att du skrev att ingen hög spänning kan uppstå mellan två ledare, detta är ju förvisso i princip sant, om man undantar åsknedslag eller andra mer eller mindre sannolika möjligheter, om man anser hög spänning vara exempelvis 0,4 eller 1 MV.

Annars får vi väl räkna spänningsskillnader över 50V som höga, ur personskyddssynpunkt.

50V är fullständigt orimligt. Resistansen i PEN ledaren ska vara mycket lägre än så.

Mikael_L
Men kan ni inte bara svara på TS frågor? :thinking:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det här ett forum eller en frågespalt?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vid ett PEN släpp som beskrivs i #3 och #11 så kan man få alla spänningsnivåer mellan noll och 400 Volt.
Värsta faller uppstår om det finns bara en stor belastning på en fas på t.ex. 10 A vid PEN-släpp får nollan samma potential som den högt belastade fasen och övriga uttag som ligger på annan fas som är lågt belastad upp mot 400V. Lågt belastad fas har kanske bara USB-laddare TV i standby men dom tål inte 400V.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H huggan skrev:
Kanske får för mig att byte en gammal e-central mot en ny med JFB samtidigt som vi byter trådarna och kompletterar upp med jord överallt. Vad ska man isåfall tänka på? Vilka tester/mätningar bör man göra när man är klar? Vanliga problem under árbetets gång?

Har varit med och gjort det tillsammans med elektriker några gånger men inte själv.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan ni inte bara svara på TS frågor? :thinking:
Kan du hitta den elektrikern och samarbeta med så gör det. Att tråda om en lägenhet tar bara några timmar om man är två personer. Vill man vara smart så dra ut alla trådar utom en ur dom gamla rören då får man en indikation på om där är några problem som att det sitter fast eller trådar är rostiga på isoleringen vilket kan indikera kondens och vatten i rören, den kvarlämnade tråden används som dragtråd. Vill man göra det enkelt för sig drar man i Brun/Blå/GulGrön/ samt Orange tändtråd i alla rör, då slipper man tänka i förväg man kan använda uttag me separat brunn där en styrs av ett Astrour och den andra har fas spänning.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Är det här ett forum eller en frågespalt?
Jag lägger mig, platt. :)

Det är sant som du skriver. Jag bara tänkte på att redan från 3'e inlägget eller nåt där, så spårade det iväg till något helt annat.

Men TS skriver ju inte heller så mycket i tråden, kanske är nöjd med de svar som inkommit. :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Eller bortskrämd, det finns regler för forumet
§ 4.2 Håll dig till ämnet

Jag har tillskillnad från dig inte startat något nytt ämne i tråden.

D Daniel 109 skrev:
50V är fullständigt orimligt. Resistansen i PEN ledaren ska vara mycket lägre än så.
Fast om du delar PEN får du inte två PEN som när du delar en mask, utan 1 PEN och en ledning kopplad till fas med en last mellan.
Men börjar kanske bli OT nu, misstänker du kanske pratar om ett scenario utan inkopplade laster eller något, tyckte bara det var ett dåligt råd att dela PEN med hänvisning till att inga höga (farliga?) potentialskillnader kunde uppstå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.