4 069 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Byta badrumsfläkt
Hej
Vi skall byta ut den gamla PAX-fläkten i badrummet mot en INTELLIVENT-fläkt och låta den automatiskt sköta vädringen och öka luftomsättningen en aning. Det är självdrag ventilation i huset.
Idag är två separata trådar framdragna till Pax-fläkten. En blå och en svart.ledning. De är dragna i ett kabelrör.
Den nya fläkten har ju lite andra mått och jag undrar om det är OK att som kablage istället använda vanlig vit "lampsladd" ? Att dra den i kabelröret menar jag.
Det kan eventuellt vara lättare att ordna till det snyggt vid ingången till fläkten med en sådan kabel.
Hälsningar
Axelman
Vi skall byta ut den gamla PAX-fläkten i badrummet mot en INTELLIVENT-fläkt och låta den automatiskt sköta vädringen och öka luftomsättningen en aning. Det är självdrag ventilation i huset.
Idag är två separata trådar framdragna till Pax-fläkten. En blå och en svart.ledning. De är dragna i ett kabelrör.
Den nya fläkten har ju lite andra mått och jag undrar om det är OK att som kablage istället använda vanlig vit "lampsladd" ? Att dra den i kabelröret menar jag.
Det kan eventuellt vara lättare att ordna till det snyggt vid ingången till fläkten med en sådan kabel.
Hälsningar
Axelman
Produkter som diskuteras: "INTELLIVENT"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Nej. Den har för liten ledararea, och är inte avsedd för fast installation.
Om röret inte räcker fram skulle jag dra skalad exk i röret, med manteln kvar sista biten i röret och efter. Överväg jordning av badrumsgrupperna och jordfelsbrytare.
Om röret inte räcker fram skulle jag dra skalad exk i röret, med manteln kvar sista biten i röret och efter. Överväg jordning av badrumsgrupperna och jordfelsbrytare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Jag fattar på din beskrivning som att kabeln kommer att vara synlig en kort bit vid fläkten? Då måste en kabel användas, inte "enskilda trådar", för den biten som är synlig. Skulle det vara opraktiskt kan du ta en bit kabelmantel och trä över ledarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Likvärdig, lite annan isolering och lite snällare mot miljön.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden