Hej
Vi skall byta ut den gamla PAX-fläkten i badrummet mot en INTELLIVENT-fläkt och låta den automatiskt sköta vädringen och öka luftomsättningen en aning. Det är självdrag ventilation i huset.
Idag är två separata trådar framdragna till Pax-fläkten. En blå och en svart.ledning. De är dragna i ett kabelrör.
Den nya fläkten har ju lite andra mått och jag undrar om det är OK att som kablage istället använda vanlig vit "lampsladd" ? Att dra den i kabelröret menar jag.
Det kan eventuellt vara lättare att ordna till det snyggt vid ingången till fläkten med en sådan kabel.

Hälsningar
Axelman

Nej. Den har för liten ledararea, och är inte avsedd för fast installation.
Om röret inte räcker fram skulle jag dra skalad exk i röret, med manteln kvar sista biten i röret och efter. Överväg jordning av badrumsgrupperna och jordfelsbrytare.

Tack
Vilken area behövs när fläkten är på 2,1 - 5,5 Watt ?

Heter kabeln exk ?
Axelman

Redigerat:
Enligt reglerna är minsta area vid fast installation (tex i rör) 1.5 mm2 och det har då inte att göra med hur stor belastningen är. Och kabeln kan ha benämningen EXK vanligt är även snarlika EKK.

Var kan man hitta
EKK 2 x 1,5

Axelman

Du får välja 3G1.5 och lämna gulgrön oanvänd, tvåledad installationskabel är ganska ovanlig så de flesta tar treledare.

Hej
Jag tycker mig minas att det i "eldosorna" ser ut som om det oftast är draget enskilda trådar / ledningar ?

Får man inte dra enskilda i röret som leder från dosa till nys fläkten i badrummet ?

Axelman

Jag fattar på din beskrivning som att kabeln kommer att vara synlig en kort bit vid fläkten? Då måste en kabel användas, inte "enskilda trådar", för den biten som är synlig. Skulle det vara opraktiskt kan du ta en bit kabelmantel och trä över ledarna.

• Gilla
1
  • Laddar…
Tack
Enskilda trådar OK i röret
och
Mantel på eventuellt synlig bit.

Så får det bli om det är OK

Axelman :)

• Gilla
1
  • Laddar…
Hej
Jag hittade denna:
EXQ LIGHT
Är det en utvecklad form av EKK ?

Axelman

Likvärdig, lite annan isolering och lite snällare mot miljön.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.