Hej, vi har ett gammalt plasttak på altanen modell enkelt korrugerat som måste bytas ut då det är gammalt och trasigt. Då vi har en inglasad altan i övrigt, dock inte isolerad i väggar och golv, skulle jag gärna vilja få dit kanalplastglas istället, för att eventuellt få lite bättre isolering mot solen och kanske behålla värmen lite bättre någon timme på kvällen.

Helst vill jag inte bygga om takstommen, som ser ut som på bilden. Jag undrar därför:

- Finns det kanalplastglas som man kan montera på samma sätt som korrugerat plastglas dvs inte behöva flytta om balkarna?
- Om svaret på ovanstående är nej, finns det någon bättre kvalité på korrugerat plastglas, än det man hittar på Byggmax?

Tack. Gammalt korrugerat plasttak på en inglasad altan med synlig träkonstruktion i takstommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack, den hade jag inte sett förut. Dock såg jag att priset drar iväg på den modellen, så det är ju frågan om man inte ska lägga pengar på att flytta balkarna istället (dvs hantverkartid) och köpa vanlig kanalplasttak istället.

Den varianten ser intressant ut, var hittade du prisuppgifter?

L LarsThunberg skrev:
Hej, vi har ett gammalt plasttak på altanen modell enkelt korrugerat som måste bytas ut då det är gammalt och trasigt. Då vi har en inglasad altan i övrigt, dock inte isolerad i väggar och golv, skulle jag gärna vilja få dit kanalplastglas istället, för att eventuellt få lite bättre isolering mot solen och kanske behålla värmen lite bättre någon timme på kvällen.

Helst vill jag inte bygga om takstommen, som ser ut som på bilden. Jag undrar därför:

- Finns det kanalplastglas som man kan montera på samma sätt som korrugerat plastglas dvs inte behöva flytta om balkarna?
- Om svaret på ovanstående är nej, finns det någon bättre kvalité på korrugerat plastglas, än det man hittar på Byggmax?

Tack.[bild]
Då får du köpa polykarbonats kanal plast hos en plastfirma GE står för general elektic som tillverkare av kanalplasten okrossbar dessutom men kostar därefter.

• Gilla
HenrikafJ
  • Laddar…
Ja, som det ser ut är det billigare (eller går jämt ut...) att snickaren flyttar befintliga balkar och jag köper standard 16mm kanalplast. Tack för era svar!

• Gilla
HenrikafJ
  • Laddar…
L LarsThunberg skrev:

Tack.[bild]
Byggmax tak skall ej vara I solen. Finns inget skydd för detta hos max skivor.

M Molle57 skrev:
Byggmax tak skall ej vara I solen. Finns inget skydd för detta hos max skivor.
Vad menar du med att de inte ska vara i solen!?

Att bygga på med en bit regel mellan dina tvärreglar så att kanalplasten kan vila på dem är ju ett relativt litet arbete/låg kostnad. Funkar det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.