Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Tja.
Jag fick tag på en gammal smärgel och när både kontakten jag hade på väggen och den som sitter på smärgeln är olika varianter av gamla semko kontakter så tänkte jag att det är lika bra att byta båda till nyare variant.
Tänkte byta ut hela kabelhärvan på smärgeln först och främst.
Skickar med lite bilder på hur det är kopplat nu.
Hur bör jag koppla det i den nya kontakten för att få det att funka.?
Jag fick tag på en gammal smärgel och när både kontakten jag hade på väggen och den som sitter på smärgeln är olika varianter av gamla semko kontakter så tänkte jag att det är lika bra att byta båda till nyare variant.
Tänkte byta ut hela kabelhärvan på smärgeln först och främst.
Skickar med lite bilder på hur det är kopplat nu.
Hur bör jag koppla det i den nya kontakten för att få det att funka.?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker mig se att det är fyrledare av utgånget datum som matar dosan. Så jag skulle byta matning till fem trådar och sätta ett fullkopplat CE416 (3P+N+E). Ett lite sämre alternativ är att försöka montera ett CE316 (3P+E) som troligen blir ungefär lika dyrt men sämre. Samt byta stickproppen till motsvarande stickpropp och då kanske även byta gummikabeln från stickproppen till motorn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Du kopplar likadant. Smärgeln använder tre faser och skyddsjord, ingen nolla. Skyddsjorden sitter i semko-handskens chassi. Det finns moderna trepoliga CEE-don utan nolla men de är ovanliga som man blir ganska platsbunden. För stickproppens del kan man helt enkelt lämna N-stiften oanslutet, men det får man inte göra i ett uttag. Så kabeln till dagens gamla semkouttag blir styrande. Är det en kabel med fem ledare då kan du sätta ett CEE416-don (L,N,PE). Annars måste du antingen byta kabeln eller sätta det mer ovanliga CEE316 (L,PE). Skillnaden ser du på dessa två bilder. Motsvarande stickpropp då.
Vid inkoppling är det först och främst kritiskt att faserna, nollan och skyddsjorden hamnar på rätt stift. Det finns en svag märkning i plasten. Nedan är ett exempel på CEE 416.
För det andra ska smärgeln rotera åt rätt håll. Man börjar där med att se till att faserna i uttaget är kopplade så att det roterar rätt. Har du inget instrument att mäta rotationsriktningen med, t.ex en spänningsprovare av lite bättre modell t.ex Fluke T-100, så blir det ju svårare. Man kan ju följa trådarna men det är jobbigt. Så man brukar chansa på att koppla in de tre faserna och sedan mäta ifall det blev rätt. Vid fel rotationsriktning byter man plats på två valfria fasledare. Fel rotationsriktning på uttaget leder bara till trassel och besvär så försök åtminstone låna en fasföljdsprovare.
Vid inkoppling är det först och främst kritiskt att faserna, nollan och skyddsjorden hamnar på rätt stift. Det finns en svag märkning i plasten. Nedan är ett exempel på CEE 416.
För det andra ska smärgeln rotera åt rätt håll. Man börjar där med att se till att faserna i uttaget är kopplade så att det roterar rätt. Har du inget instrument att mäta rotationsriktningen med, t.ex en spänningsprovare av lite bättre modell t.ex Fluke T-100, så blir det ju svårare. Man kan ju följa trådarna men det är jobbigt. Så man brukar chansa på att koppla in de tre faserna och sedan mäta ifall det blev rätt. Vid fel rotationsriktning byter man plats på två valfria fasledare. Fel rotationsriktning på uttaget leder bara till trassel och besvär så försök åtminstone låna en fasföljdsprovare.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Du behöver också kontrollera att smärgeln faktisk inte använder en nolla. Gamla maskiner kan vara "fulnollade" (en nolla är uttagen från PE) pga att det behövs 230 V t ex till nån manöverkretas. I detta fall finns bara ett alternativ, CEE416.
På bilderna ser det ut som att "fulnolla" är kopplat i handsken, men att den inte är vidarekopplat i maskinens plintar.Bo.Siltberg skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Är det där ett uttag? Det ser ut att vara en intag (stickpropp).
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Det är oftast rätt i nyare anläggningar (efter typ 90-någonting, eller är det efter 2000???). Innan det kan det vara svart/brun/svartvit som är rätt ordning. Tyvärr går det inte att vara säker ändå, det bygger på att det är rätt i fastigheten i övrigt. Om det roterar åt fel håll, växla plats på brun och svart.
Av nyfikenhet, varför har du ett intag? Är det på maskinen?
Av nyfikenhet, varför har du ett intag? Är det på maskinen?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Grabben köpte kontakten och jag insåg inte förrän efter jag kopplat in kablarna att han köpt fel och att det var en hane.
Hade ingen aning att det ens fanns.
Så lite elektriker är jag haha
Hade ingen aning att det ens fanns.
Så lite elektriker är jag haha
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Färgmässigt ser det bra ut, men vi kan egentligen inte ens lita på att den blå är en nolla, vi vet ingenting om denna anläggning. Du har väl kontrollmätt uttaget och samtidigt kontrollerat att skyddsjorden är intakt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



