16 368 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Byta 3-fas till vanligt 230v-uttag
Tänkte mer på om det fanns någon regel mot att klippa en kontakt på en fabriksmonterad sladd,har sett att det kan stå på elradiatorer med stickkontakt "ej för fast montage" sladd får ej klippas.Tänkte bara om det är tillverkaren som avgör detMagnus E K skrev:
förlåt ot men el har alltid intresserat mig
Stäng av säkringarna - sätt wago på både vit och svart ledare - tryck in dessa i botten på dosan - skruva bort befintligt "fast" uttag - montera ett infällt vägguttag med "rätt" IP klass, det sitter apparatdosa 70mm så att det kommer passa - klart
Men, och nu börjar det bli avancerat i klass med atomklyvning, nu säger vi brun - det kommer sig tyvärr naturligt - men faktum är att det mycket väl kan vara som så att svart eller vit faktiskt är bättre lämpade just hos dig.
Å andra sidan, skulle du märka att huvudsäkringen börjar lösa alltmer frekvent efter din åtgärd kan du även göra ett färgskifte då.
Möjligt du kan se på VP vilken fas som tycks mest lämplig redan nu men sen kan man inte garantera att färgstandarden stämmer just här, detta kan du i så fall testa via dina huvudsäkringar.
Å andra sidan, skulle du märka att huvudsäkringen börjar lösa alltmer frekvent efter din åtgärd kan du även göra ett färgskifte då.
Möjligt du kan se på VP vilken fas som tycks mest lämplig redan nu men sen kan man inte garantera att färgstandarden stämmer just här, detta kan du i så fall testa via dina huvudsäkringar.
A ALatifa skrev:
Är uttaget kopplat via jordfelsbrytare?
Samt kontrollerat så skyddsjorden fungerar?
(Bara för att maskinerna fungerar betyder det inte att uttaget är fullt fungerande)
Samt kontrollerat så skyddsjorden fungerar?
(Bara för att maskinerna fungerar betyder det inte att uttaget är fullt fungerande)
Jag brukar sätta in ett uttag för två stickkontakter. Uttaget skall då vara med "dubbel botten". Så att en fas går till var botten. Vidare sätter jag alltid kapslade uttag med lock och jag kontrollerat så att jordfelsbrytaren fungerar. Finns det ingen jordfelsbrytare, instalerar jag den. Ett uttag i badrum utan jordfelsbrytare är i prinsip alltid förbjudet.
Det räcker inte med vanligt uttag med separat brunnständning utan det måste vara ett uttag som är klassade för 440V.U UppGiven skrev:Jag brukar sätta in ett uttag för två stickkontakter. Uttaget skall då vara med "dubbel botten". Så att en fas går till var botten. Vidare sätter jag alltid kapslade uttag med lock och jag kontrollerat så att jordfelsbrytaren fungerar. Finns det ingen jordfelsbrytare, instalerar jag den. Ett uttag i badrum utan jordfelsbrytare är i prinsip alltid förbjudet.
Sedan så ska man följa tillverkarens anvisningar, å de brukar säga att uttaget måste föregås av en flerpolig dvärgbrytare.
Det är nästan bara ELKO som har dessa uttag.
https://www.elko.se/skruvanslutning/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-570.html
Helt rätt uttag. Tog mig ett tag att starta jobbtelefonen och leta upp uttaget. Och ja, tillverkaren förordar dubbelbrytare, eller trefas ( tre faser i detta fall) men det är inget krav. Är det dessutom gammal central med gängskringar så....
Allt detta jobbet skall utföras av behörig installatör.
Allt detta jobbet skall utföras av behörig installatör.
Har man en diazedcentral så får man inte koppla in ELKOs 440V-uttag till två faser, allt enligt tillverkarens anvisningar. Enda sättet i så fall är att montera en tvåpolig dvärgbrytare bredvid diazedcentralen i en egen kapsling.U UppGiven skrev:
Man ska alltid följa tillverkarens anvisningar.
”VIKTIGT! Uttaget skall vid matning av 2 faser, avsäkras med 2-polig dvärgbrytare för att säkerställa brytning av båda faserna.”
https://www.elko.se/getfile.php/138...816/Delad brunnständning 440V med baksida.pdf
Nja, det är inte en jämförbar situation. Ett perilexuttag är utfört för trefas och man förväntar sig trefas där. Ett "vanligt" vägguttag för två faser, som det länkade Elkouttaget, är inte ett ställe där man förväntar sig två faser och det är inte uppenbart annorlunda från uttag med delad brunnständning med t.ex. en fast och en styrd fasledare från samma fas.
Tillverkaren specificerar väldigt tydligt att det krävs 2-polig dvärg för uttaget så jag skulle nog vilja se dig motivera det bättre än att hänvisa till spisuttag som är väsensskilda från detta.
Tillverkaren specificerar väldigt tydligt att det krävs 2-polig dvärg för uttaget så jag skulle nog vilja se dig motivera det bättre än att hänvisa till spisuttag som är väsensskilda från detta.
Helt ok.
Jag kollade för övrigt på det som Demmpa länkade. Eftersom jag inte är elektriker så vet jag inte säkert hur det brukar se ut i stort men jag har nog aldrig sett en så tydlig hänvisning till SS 436 40 00 i något annat produktblad. Så som sagt, det krävs lite mer än handviftande och prat om något helt annat för att övertyga mig.
Jag kollade för övrigt på det som Demmpa länkade. Eftersom jag inte är elektriker så vet jag inte säkert hur det brukar se ut i stort men jag har nog aldrig sett en så tydlig hänvisning till SS 436 40 00 i något annat produktblad. Så som sagt, det krävs lite mer än handviftande och prat om något helt annat för att övertyga mig.
Jo, just det. Du kan ta bort "i prinsip" (sic) här. De enda uttag som är tillåtna utan JFB i badrum är rakapparatuttag som är kopplade över en isolertrafo och de installeras inte längre så vitt jag vet.U UppGiven skrev: