Microkatten
Jag måste också skaffa svarv,...men jag håller nog med @Klaugust , alternativt någon modern aerodynamisk form i trä, eventuellt i ett lite mörkare träslag för att fånga upp de mörka stråken i asken.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad är det för nån ting? Förstår inte bilden.
Finns en länk i inlägget till möbeln på Ikea. Där syns det bättre.

Tyvärr har beslagen inget artikelnummer och gick inte att beställa via deras webbtjänst. Ska testa att ringa.

Microkatten Microkatten skrev:
Jag måste också skaffa svarv,...men jag håller nog med @Klaugust , alternativt någon modern aerodynamisk form i trä, eventuellt i ett lite mörkare träslag för att fånga upp de mörka stråken i asken.
Mmm detta är svårt. Mina knoppar blir lite som två bröstvårtor... Inte klockrent...

En trägarderobsdörr med ovanligt formade knoppar som liknar bröstvårtor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyckte inte Ikeas var så fina, som två böjda mässingbläck.

Av en slump har jag 10 sånna här vackra knoppar..om du behöver? ;) (Obs de är urfula)
En gammaldags mässingsknopp med patina som ligger på ett blekt träunderlag.
Skapa konto

Tror på diskret svarvade i mässing.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Senast jag fick fnatt på att jag tyckte alla knoppar blev fula gick jag över till infrästa grepp. Har blivit lite av en favorit sen dess men kräver en viss godstjocklek (brunnen blir ca 10 djup med mitt stål) och innebär en högriskfräsning om allt redan är hoplimmat. https://www.byggahus.se/forum/attachments/dsc_0529-jpg.183740/

En annan knopplös lösning är push to open.

P perhed skrev:
Finns en länk i inlägget till möbeln på Ikea. Där syns det bättre.

Tyvärr har beslagen inget artikelnummer och gick inte att beställa via deras webbtjänst. Ska testa att ringa.
Om du får tag på en mässingsplåt knackar du lätt fram två sådana handtag.

Frustrator Frustrator skrev:
Av en slump har jag 10 sånna här vackra knoppar..om du behöver? ;) (Obs de är urfula)
[bild]

Tror på diskret svarvade i mässing.
Det är ursnygga!

nanowire nanowire skrev:
Det är ursnygga!
Försöker få iväg dem norrut i veckan som kommer då!

Mycket stilrent och fint skåp.
Själv skulle jag nog hellre välja en enkel rund design, kanske i svart, på knopp/handtag. Handtag liknande IKEA exemplet (och andra) hittar du här https://royaldesign.se/varumarken/beslag-design?offset=365 Till ex. Edge 4 cm eller Lip cc20.
Jag har handlat från Royal Design några gånger, det har fungerat bra.

Ola C Ola C skrev:
Senast jag fick fnatt på att jag tyckte alla knoppar blev fula gick jag över till infrästa grepp. Har blivit lite av en favorit sen dess men kräver en viss godstjocklek (brunnen blir ca 10 djup med mitt stål) och innebär en högriskfräsning om allt redan är hoplimmat. [länk]

En annan knopplös lösning är push to open.
Ursäkta att jag kapar tråden lite men de där urfrästa greppen tycker jag är grymt snygga!

Vad är det för stål du använder och 10mm hur fungerar det att få in fingrarna i det?

V vectrex skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden lite men de där urfrästa greppen tycker jag är grymt snygga!

Vad är det för stål du använder och 10mm hur fungerar det att få in fingrarna i det?
Nja, jag tänkte fel. De greppen på bilden är gjorda med ett vanligt t-stål. De är 10mm ja och det funkar hyfsat att greppa.

Efter det där projektet köpte jag ett dedikerat drawer pull stål. Då får man automatiskt runda mjuka kanter. Det stålet gör en 13mm djup brunn. Men det är inget problem att köra det i 15-16mm tjockt material, behövs ju knappt nåt gods under brunnen.

https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Small_Pull_126.html

Frustrator Frustrator skrev:
Försöker få iväg dem norrut i veckan som kommer då!
Det var generöst av dig. Men du vet ju vad som händer med sakerna då... (ingenting :oops:)

Microkatten
P perhed skrev:
Inte läge för en högriskfräsning nu :D. Det finns ockå snygga handtag i mässing som hade funkat om dörrarna varit tjockare.

Just nu lutar jag åt något liknande nedan!

[länk]
Njaaa...ditt fina skåp behöver lite modernare, fartfyllda grejor :D Jag kan tänka mig t.ex. åt det här hållet:
Träskåp med traditionella handtag och ett närbild på ett mer modernt, unikt handtag.
Skapa konto

Bild tagen från senaste nov/dec-numret av Fine Woodworking. Eller tvärtom, mer diskreta. Inte in the middle of the road. Eller så har du redan köpt handtag. :)

• Älska
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Mycket fina handtag!

Tycker tyvärr att de handtag TS visade inte riktigt passar. De är för stora och mässingen i kombinationen lädret är lite för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.