Shad skrev:
Jag har ett hus som är nybyggt i Halmstad med Byggton villan "Meribell AB" , och är riktigt nöjd, jag kan skicka några bilder till dig om det intresserar dig
Lägg upp några bilder här, det är ju intressant för alla att se!

Intressant att Meribell AB har den kvinnliga Eliasson som styrelse och synes huvudsakligen sakna såväl tillgångar som omsättning. Inte många hus kan alltså ha sålts där. Det torde också vara en oerhörd risk att betala något i förskott till ett sådant bolag. Oavsett hur många bolag som ingår i en husaffär så är det bara det bolag man ingår avtal med som man kan ställa krav på.

http://www.allabolag.se/5568565716/MERIBELL_AB

term skrev:
Intressant att Meribell AB har den kvinnliga Eliasson som styrelse och synes huvudsakligen sakna såväl tillgångar som omsättning. Inte många hus kan alltså ha sålts där. Det torde också vara en oerhörd risk att betala något i förskott till ett sådant bolag. Oavsett hur många bolag som ingår i en husaffär så är det bara det bolag man ingår avtal med som man kan ställa krav på.

[länk]
Eftersom man inte betala något i förskott så är ju risken inte så stor.

uppdelningen av bolaget beror på en tidigare konkurs och att delar såldes av till Fiskarhedenvillan för några år sedan.

Dock så var det ju inte vad som står på en halvtaskig sida på nätet TS frågade efter utan om någon hade erfarenheter, jag tycker det ser rätt kass ut på de flesta husleverantörers siffror om man kollar på alla bolag, så det handlar nog i månt och mycket att ha en vettig betalningsplan för att säkra upp sig.

Själva betalningen för huset görs till Varbergs trä direkt och blir troligen därför ingen jätteomsättning på Meribell.

Allt handlar ju om hur det är uppdelat vilket jag tror man får en bra förklaring av Byggtonvillan hur det hela fungerar.

Redigerat:
Det finns egentligen bara ett skäl till uppdelning av bolag, och det är att minimera risker för ägarna för det fall ett projekt leder till höga kostnader t. ex. på grund av skadeståndskrav (ex. åtgärda byggfel). Det kan även uppstå stora kostnader under ett bygge, som för ägarna kan innebära att det blir billigare att låta bolaget konkursa. I dessa båda exempel får köparen av huset ta en stor del av smällen.

Jag har inga egna erfarenheter av några av bolagen i tråden, men uppläggen gynnar definitivt inte en husköpare.

term skrev:
Det finns egentligen bara ett skäl till uppdelning av bolag, och det är att minimera risker för ägarna för det fall ett projekt leder till höga kostnader t. ex. på grund av skadeståndskrav (ex. åtgärda byggfel). Det kan även uppstå stora kostnader under ett bygge, som för ägarna kan innebära att det blir billigare att låta bolaget konkursa. I dessa båda exempel får köparen av huset ta en stor del av smällen.

Jag har inga egna erfarenheter av några av bolagen i tråden, men uppläggen gynnar definitivt inte en husköpare.
Eftersom man betalar efter man fått grejerna så är ju riskerna ganska små, första räkningen kommer efter att taket är på och då har du ca 1 månad på dig att betala, betalningarna följer vad du får levererat till bygget, när jag betalade 80% av byggmaterialet så höll jag på att gipsa invändigt, elektriker, vvs osv är ju externa firmor som tas in.

Personligen så såg jag inga större problem än med andra leverantörer, dels var det det andra huset jag var med och byggde från samma leverantör och så har jag byggt det mesta själv.

ImageUploadedByByggahus.se1401387381.083100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller till 100% med Pumba
Jag har inte betalat ett öre i förskott, jag har t o m anlitat en utomstående KA som skulle närvara extra antal ggr, det kostade lite extra , men eftersom jag hade inga tidigare erfarenheter av Byggton Villan så villa jag vara på den säkra sidan, och när KA har gett sitt godkännande för varje etapp då betalade jag vad som skulle betalas till Meribell AB
Jag var alltid närvarande under byggtiden 2 timmar på morgonen och 2 timmar på eftermiddag
Allt detta efter ÖK med Åke
Allt gick smidigt till
Om jag ska klaga på ngt är att det fanns ingen direkt organisation från Åkes sida , men till det priset man fick huset för så var det inga direkta stora problem

Redigerat:
Ser ut att vara ett fint hus!
Vad är det för trä, sibirisk lärk?

En ovidkommande fråga: Är hela tomten stenlagd?

det är ceder trä
andra sidan är bara gräs

Hej.

Håller precis på att skriva kontrakt med Byggtonvillan för att bygga mitt hus till hösten.
Har också en del erfarenheter vad det gäller bolaget genom släktingar som har byggt hus med Byggtonvillan.
Min känsla är att de fått en del skit från folk som har beställt nyckelfärdigt och byggtonvillan inte riktigt klarat att leverera allt i tid pga en bristande organisation som sagts tidigare.

Vill man däreomt vara mer involverade i bygget själv och kunna använda olika hantverkare på olika delar i huset och dessutom betala bra mycket mindre pengar än vad många andra leverantörer tar betalt så ser jag Byggtonvillan som ett perfekt alternativ.

OT Cederträ var verkligen snyggt.
Hur ligger det prismässigt och hur behandlar man det? Olja?

iseklaar skrev:
Hej.

Håller precis på att skriva kontrakt med Byggtonvillan för att bygga mitt hus till hösten.
Har också en del erfarenheter vad det gäller bolaget genom släktingar som har byggt hus med Byggtonvillan.
Min känsla är att de fått en del skit från folk som har beställt nyckelfärdigt och byggtonvillan inte riktigt klarat att leverera allt i tid pga en bristande organisation som sagts tidigare.
Jag har alltid varit väldigt inblandad i de byggen jag varit med på, jag upplevde Byggtonvillan som väldigt tillmötesgående hur mycket man ville göra själv osv, inget tvingande till något egentligen.

Organisationen är inte stor och det brister ibland, man får ringa och tjata om saker, kan ju dock bero på att jag byggde själv och att det därmed inte blir samma kostnader för firman om det blir lite förseningar, om man har deras egen personal på plats med fast pris så är det nog bättre på när saker dyker upp.

Kommunen gav beröm för att all dokumentation var i bra ordning vid bygglov med, vissa husfirmor hade tydligen svårt med att få fram alla nödvändiga papper.

Ser man till helheten så får man ett bra hus till riktigt bra pengar, sen kommer det alltid lite irritation emellanåt, men om man ska tolka andra trådar här på forumet så är det ju bara småskit.

Väcker liv i denna tråden.
Någon som har erfarenheter från 2016-2017 med Byggtonvillan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.