Jag har byggt med dem, även min granne, vi köpte stomrest och snickarklart på utsidan och gjorde resten själva.
Lite rörigt ibland men i det stora hela helt ok.
Jag byggde i Värnamo, inte så många mil från byggtonvillan.
Lite rörigt ibland men i det stora hela helt ok.
Jag byggde i Värnamo, inte så många mil från byggtonvillan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du borde börja med att lägga in en länk till företaget!
Men jag snokade själv reda på deras hemsida http://www.byggtonvillan.se/
och den är ju inte direkt blygsam.
Det här fick mig att undra lite (gäller min hemkommun Laholm)

Företaget har sitt säte i Lidhult, några mil öster om Halmstad.
Är det något för er Stockholmare, skall ni flytta söderut?
Bolaget är registrerat år 2011, och har ingen egentlig verksamhet att rapportera.
Se http://www.allabolag.se/5568422884/Byggtonvillan_AB
Men på hemsidan skryter de med att ha byggt 2000 villor efter 1990, alltså ca 100 villor om året.
En lätt friserad lögn?
Nej, jag skulle vilja höja en rejäl varningsflagg!
Och betala för f*n inget i förskott vad ni gör
Fråga: Detta är ditt första inlägg här.
Är det ett sätt att göra reklam för företaget, eller varför frågar du?
Det är trots allt 50 mil mellan Stockholm och Lidhult.
Men jag snokade själv reda på deras hemsida http://www.byggtonvillan.se/
och den är ju inte direkt blygsam.
Det här fick mig att undra lite (gäller min hemkommun Laholm)
Ähum, vakna! Det är år 2014 nu
Företaget har sitt säte i Lidhult, några mil öster om Halmstad.
Är det något för er Stockholmare, skall ni flytta söderut?
Bolaget är registrerat år 2011, och har ingen egentlig verksamhet att rapportera.
Se http://www.allabolag.se/5568422884/Byggtonvillan_AB
Men på hemsidan skryter de med att ha byggt 2000 villor efter 1990, alltså ca 100 villor om året.
En lätt friserad lögn?
Nej, jag skulle vilja höja en rejäl varningsflagg!
Och betala för f*n inget i förskott vad ni gör
Fråga: Detta är ditt första inlägg här.
Är det ett sätt att göra reklam för företaget, eller varför frågar du?
Det är trots allt 50 mil mellan Stockholm och Lidhult.
Det finns dock naturliga förklaringar på allt, ägarna till Byggtonvillan hade tidigare ett husbolag som hette Dekårhus, detta såldes till Fiskarhedenvillan för ett antal år sedan och därefter har man startat upp byggtonvillan.
De 2000 husen finns, jag vet om iaf 6st som jag själv sett, dock inte byggda under Byggtonvillan utan av ägarna genom de bolag som de haft.
Byggtonvillan lever mycket på rekommendationer och hemsidan är nog inte den starkaste vägen att få information.
De har byggt flertalet villor i Stockholmsområdet då de har bygglag som reser runt och uppför husen.
Tilläggas bör ju att Byggtonvilan består av flera bolag och det är inte av Byggtonvillan huset köps och inte heller där personal är anställda, utan flera av dessa ligger i underbolag och liknande.
De 2000 husen finns, jag vet om iaf 6st som jag själv sett, dock inte byggda under Byggtonvillan utan av ägarna genom de bolag som de haft.
Byggtonvillan lever mycket på rekommendationer och hemsidan är nog inte den starkaste vägen att få information.
De har byggt flertalet villor i Stockholmsområdet då de har bygglag som reser runt och uppför husen.
Tilläggas bör ju att Byggtonvilan består av flera bolag och det är inte av Byggtonvillan huset köps och inte heller där personal är anställda, utan flera av dessa ligger i underbolag och liknande.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, jag kanske var onödigt negativ i mitt omdöme.Pumba skrev:
Men det var just Byggtonvillan som TS nämnde, inte massa andra anonyma bolag.
Det är ju trots allt ett bolag, en juridisk person man gör affären med.
Men det är naturligtvis annorlunda om man har personlig kännedom om företagen och folket bakom.
Och jag tycker fortfarande att mitt näst sista stycke är giltigt.
Jo visst är det ett bolag man gör affären med, men det gör även det att kolla upp "Byggtonvillan" till ganska värdelöst eftersom det i stortsätt är ett bolag med ett namn och inte fyller någon funktion mer än namnet och man bör ju därför kanske vara lite mer insatt i hur en ev affär ser ut för att kunna ta nödvändiga upplysningar.KnockOnWood skrev:OK, jag kanske var onödigt negativ i mitt omdöme.
Men det var just Byggtonvillan som TS nämnde, inte massa andra anonyma bolag.
Det är ju trots allt ett bolag, en juridisk person man gör affären med.
Men det är naturligtvis annorlunda om man har personlig kännedom om företagen och folket bakom.
Och jag tycker fortfarande att mitt näst sista stycke är giltigt.
Visst kan det vara så att TS gör reklam, personligen har jag byggt med denna leverantör och har alla papper på det.
Tack för era svar, tja, visst är det en rejäl bit från Stockholm, men jag skrev ju aldrig heller var vi ska bygga
Och nej! Ingen reklam, självklart är det lätt att googla fram en del info, men det är de personliga erfarenheterna vi var intresserade av och inte bara referenser från företaget.... Det gäller att ha både hängslen och livrem innan vi påbörjar något..
Och nej! Ingen reklam, självklart är det lätt att googla fram en del info, men det är de personliga erfarenheterna vi var intresserade av och inte bara referenser från företaget.... Det gäller att ha både hängslen och livrem innan vi påbörjar något..
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Har du fått svar från Byggtonvillan ??
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag får inte ihop det du skriver!Pumba skrev:Jo visst är det ett bolag man gör affären med, men det gör även det att kolla upp "Byggtonvillan" till ganska värdelöst eftersom det i stort ätt är ett bolag med ett namn och inte fyller någon funktion mer än namnet och man bör ju därför kanske vara lite mer insatt i hur en ev affär ser ut för att kunna ta nödvändiga upplysningar.
Visst kan det vara så att TS gör reklam, personligen har jag byggt med denna leverantör och har alla papper på det.
Du har "byggt med denna leverantör" men
"det i stort sätt är ett bolag med ett namn och inte fyller någon funktion mer än namnet"?
Vilket företag byggde huset egentligen?
Sådana där bolagskonstruktioner där man splittrar upp verksamheten på flera företag och har någon slags fasad, helt utan verksamhet, gör mig misstänksam.
Det är knappast kundens bästa som leder till upplägget väl?
Kontraktet skriver man med ett bolag som heter Meribell, husleverantör är Varbergs trä, byggarna jobbar på 2 olika sätt beroende på vilken del som är ledig, dels är det 2 gubbar som tar de jobb som är lite mer avlägset ifrån och dem är ett eget bolag som kontrakteras av via byggtonvillan, allternativt så finns det även Byggtonvillan entreprenad som är några snickare som är anställda hos byggtonvillan, sen om jag förstod det rätt så fanns det även ett alternativ med polska hantverkare som man kunde välja för att vissa uppgifter och då till ett lägre pris.KnockOnWood skrev:Jag får inte ihop det du skriver!
Du har "byggt med denna leverantör" men
"det i stort sätt är ett bolag med ett namn och inte fyller någon funktion mer än namnet"?
Vilket företag byggde huset egentligen?
Sådana där bolagskonstruktioner där man splittrar upp verksamheten på flera företag och har någon slags fasad, helt utan verksamhet, gör mig misstänksam.
Det är knappast kundens bästa som leder till upplägget väl?
Eftersom byggtonvillan enbart erbjuder delad entreprenad så tycker jag upplägget funkade ypperligt, eftersom du betalade enligt ett schema till det bolag som utförde arbetsuppgifterna, skulle man ha allt till ett bolag och det gick i konkurs så sitter man ju rätt illa till, skulle något av bolagen gå omkull nu så blir man ju i stortsätt inte drabbad eftersom entreprenaden är uppdelad som den är.
jag är kanonnöjd och har byggt ett hus med det tidigare Dekårhus och valde därför Byggtonvillan igen, alla husleverantörer verkar ju mer eller mindre ha sina egenheter så jag var kanonnöjd då jag visste ganska exakt hur saker och ting skulle utvecklas.
Du får ju vara hur misstänksam du vill, jag har byggt med dem och är jättenöjd, både med pris, alternativ och hur saker har skötts.
Du får gärna skicka Pm om du har frågor du inte vill ta upp här.Ann- skrev:Tack för era svar, tja, visst är det en rejäl bit från Stockholm, men jag skrev ju aldrig heller var vi ska bygga
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte helt enkelt köpa av Varbergshus då?Pumba skrev:
Varbergshus och Varbergs Trä är delar av Deromegruppen (där f.ö. mina takstolar kommer ifrån)
Varför blanda in ytterligare en aktör, som förmodligen vill ha sin del av kakan?
Den dag detta Meribell slår vantarna i bordet så står du ju ganska naken i snålblåsten.
Varför köper folk inte hela skiten från byggmax istället, billigt och bra.KnockOnWood skrev:Varför inte helt enkelt köpa av Varbergshus då?
Varbergshus och Varbergs Trä är delar av Deromegruppen (där f.ö. mina takstolar kommer ifrån)
Varför blanda in ytterligare en aktör, som förmodligen vill ha sin del av kakan?
Den dag detta Meribell slår vantarna i bordet så står du ju ganska naken i snålblåsten.
TS ville veta erfarenheter om Byggtonvillan, men det är ju lite typiskt detta forum att diskutera annat än vad TS frågade om.
Jag har erfarenheter av Byggtonvillan, vad är era andra erfarenheter av detta bolag, låter som KOW har dåliga erfarenheter och det var ju inte roligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har säkert förstått av vad jag skrivit att jag har noll erfarenhet av det bolaget.Pumba skrev:
(Däremot har jag förhandlat med Varbergshus om ett bygge.
Det företaget uppfattar jag som seriöst.
Att det inte blev någon affär beror nog mer på problemen med mig som kund,
än på dem som leverantör)
Men nu skriver du igen om Byggtonvillan.
Du hade ju köpt hus från Meribell, var det inte så?
Var kommer alla dessa bolagskonstruktioner in i bilden egentligen, och vad ger de för mervärde?