4 419 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Byggtankar garage med pulpettak
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 226 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 226 inlägg
Det är inte snöns djup som är problemet .K knegolf skrev:Niklaspe. Förstår jag dig rätt i att du har ett ryggåstak eller finns det någon annan anledning till att du har 600 och inte 1200 mellan dina takstolar på en relativt kort spännvidd? Kondensskyddet förstår jag inte riktigt, är det en plast som ligger dikt an på undersidan av råsponten eller missförstår jag dig här? Är det något som är specifikt för terraplegel-tak? Hittade lite info om "montering på förenklat undertak" i Plegels montageanvisning.
Jag tänker mig att jag ska lägga råspont på mitt tak för att sedan täcka det med underlagsduk och Mataki självtäck 3 i skiffergrått.
Tomture61, Det du skriver om att se till så att panelen kommer upp från marken låter fullt logiskt inte minst med tanke på att du verkar bo i Luleå. Här i centrala Skåne är snö något främmande och konstigt som mest ställer till det för konstant överraskade trafikanter som glömt få på vinterdäcken i tid. Jag ska dock ta ditt råd i beaktan och inte släppa panelen för långt ner mot marknivån. Idag har jag ca 150-180mm visning på min sockel till garageplattan och jag hade tänkt släppa panelen så att man precis döljer kanten på plattan.
Nu har jag tagit inte lite offerter på två stora slagportar. 2500x2500mm portar får det nog bli med tanke på att fasaden där portarna kommer att sitta kommer att bli närmare 4 meter hög. Jag har inte fått ritningarna från takstolstillverkaren än så jag vet inte riktigt hur höga takstolarna behöver bli i vägglivet för att klara den vinkeln om 7 grader som jag specificerat i min offertförfrågan men jag vill gärna att proportionerna ser vettiga ut så att inte portarna ser allt för små ut och lämnar allt för mycket naken fasad ovanför.
Det verkar skilja sig väldigt mycket i pris på slagportar utan att man för den delen kan utläsa någon större skillnad i specifikationer beträffande konstruktion, garanti osv. "Man får vad man betalar för" brukar det ju alltid heta men ibland undrar man varför den ena tillverkaren ska ha 9000kr per port för att lackera i valfri NCS och den andra nöjer sig med 6000kr för båda.
Jag har hittat en tillverkare som finns relativt nära som jag har kontaktat och de verkar kunna ta fram specialbeställda fräsningar och mönster utan att priserna drar iväg allt för mycket.
Jag dras med en stilmedveten fru som gärna vill att de fräsningar och former vi har i vår ytterdörr ska återspeglas i garageportarna......
Dörrtema heter i alla fall tillverkaren så vi får se vad det skulle landa på med egen design.
Beträffande att använda Nikeplattor i taket så börjar jag så smått revidera den tanken. Nikeplattor kan vara trevligt men de är totalt kass att fästa saker i. Jag har aldrig ägt ett garage tidigare utan tvingats hålla mig till de två isolerade containrar jag har på gården med platsbrist som en konstant följeslagare. Jag har därav insett att det är ganska trevligt att kunna hänga upp saker i taket för att nyttja platsen effektivt. E.ex. när man målar en massa snickerier kan det vara kanon att fästa upp dessa i taket för att låta dem hänga och torka utan att ta en massa plats på bockar osv. Jag börjar därför klura mer och mer på om jag skulle lägga på 45mm reglar istället för glespanel, isolera med 45mm isolering för akustik och ytterligare värmeisolering, komplettera med akustikduk och sedan bräda med någon billig tjockare panelbräda utan spont. Kanske formvirke eller liknande där man släpper ca 10mm mellan brädorna. På så vis kan man lätt dra fast fästöglor, spik, skruv osv. Det enda jag ser som nackdel här utan att ha räknat på priset är all erbarmlig målning det drar med sig.
Tack för all input i tråden det hjälper att dra uppmärksamhet till lösningar jag inte funderat över.
Snö är torr vid minusgrader.
Växtlighet - regn - nära marken skapar fel miljö för trä .
Vante. Jag antar att du har ett pulpettak brutet i två vinklar som möts på mitten om jag förstår dig rätt. Jag kommer endast att ha en kontinuerlig vinkel från vägg till vägg vilket utesluter lättbalkar för min del.
Jag har dock tidigare funderat på att bygga det hela med limträbalkar istället för fackverkstakstolar och justera vinkeln genom att bygga väggarna olika höga. En snabb koll med träguidens lathund förespråkar då 90x315mm balkar vid montage c/c 600 och 90x405 alternativt 115x360 vid c/c 1200.
Det första alternativet skulle innebära en vikt per balk om ca 100kg. (ca 14kg per meter enl tillverkares uppgift) vilket skulle vara hanterbart på två man. De senare alternativen landar på ca 150kg per balk vilket blir lite svårare men det finns ju alltid kran att tillgå om man vill göra det lättare.
Jag har inte tagit hem offerter på denna lösning än men är lite småsugen på att göra det bara för att ha någonting att jämföra med. Att ha ett lutande innertak är någonting som jag skulle tycka var lite trevligt då det skapar lite mer rymd samt att möjligheten att bygga ytterligare lite högre väggar utan att totalhöjden på byggnaden drar iväg lockar lite. Om man skulle leka med tanken på att köra med den innertakslösningen jag funderade lite på där man tilläggsisolerar med 45mm rockwool i taket (Främst av akustiska själ) så bryter man ju de köldbryggor som skulle uppstå med en limträkonstruktion vilka annars skulle lösas genom att lösullsisoleringen (om man nu väljer den vägen) skulle täcka den nedre delen av fackverkstakstolarna.
Min erfarenhet av att köpa limträ tidigare har varit att listpriserna på t.ex. byggmax vida överstiger de priser man kan få genom att skicka en offertförfrågan till några lokala bygghandlare. Exempelvis 90x90x3000mm limträpelare fick jag ner 34% mot byggmax så kallade låga priser.
Någon som har några tankar kring att ge sig på limträkonstruktion istället för fackverk? Det blir sannolikt något dyrare istället för vanliga takstolar men med lägre byggnadshöjd följer mindre åtgång av panel osv så på totalen kanske det inte sticker iväg för mycket.
Jag har dock tidigare funderat på att bygga det hela med limträbalkar istället för fackverkstakstolar och justera vinkeln genom att bygga väggarna olika höga. En snabb koll med träguidens lathund förespråkar då 90x315mm balkar vid montage c/c 600 och 90x405 alternativt 115x360 vid c/c 1200.
Det första alternativet skulle innebära en vikt per balk om ca 100kg. (ca 14kg per meter enl tillverkares uppgift) vilket skulle vara hanterbart på två man. De senare alternativen landar på ca 150kg per balk vilket blir lite svårare men det finns ju alltid kran att tillgå om man vill göra det lättare.
Jag har inte tagit hem offerter på denna lösning än men är lite småsugen på att göra det bara för att ha någonting att jämföra med. Att ha ett lutande innertak är någonting som jag skulle tycka var lite trevligt då det skapar lite mer rymd samt att möjligheten att bygga ytterligare lite högre väggar utan att totalhöjden på byggnaden drar iväg lockar lite. Om man skulle leka med tanken på att köra med den innertakslösningen jag funderade lite på där man tilläggsisolerar med 45mm rockwool i taket (Främst av akustiska själ) så bryter man ju de köldbryggor som skulle uppstå med en limträkonstruktion vilka annars skulle lösas genom att lösullsisoleringen (om man nu väljer den vägen) skulle täcka den nedre delen av fackverkstakstolarna.
Min erfarenhet av att köpa limträ tidigare har varit att listpriserna på t.ex. byggmax vida överstiger de priser man kan få genom att skicka en offertförfrågan till några lokala bygghandlare. Exempelvis 90x90x3000mm limträpelare fick jag ner 34% mot byggmax så kallade låga priser.
Någon som har några tankar kring att ge sig på limträkonstruktion istället för fackverk? Det blir sannolikt något dyrare istället för vanliga takstolar men med lägre byggnadshöjd följer mindre åtgång av panel osv så på totalen kanske det inte sticker iväg för mycket.
Pulpettak med ett fall, limträbalken 115 x 640 x 10000 mm, spännvidd på balk 7500 mm, gjorde ett förråd 2500 mm, därav spännvidd.K knegolf skrev:Vante. Jag antar att du har ett pulpettak brutet i två vinklar som möts på mitten om jag förstår dig rätt. Jag kommer endast att ha en kontinuerlig vinkel från vägg till vägg vilket utesluter lättbalkar för min del.
Då förstår jag lite bättre.
Nu har jag fått in offerter på takstolarna. 22800kr inklusive frakt från Nässjö takstolsfabrik.
Se bilder nedan.
Takstolen blev lägre i bakkant än vad jag väntat mig vilket är positivt då totalhöjden på byggnaden inte drar iväg så mycket, detta ger mig en lite mindre massiv fasad på framsidan.
Passade även på att ta en offert på Precut enligt bilden ovan. Detta är bara en snabb schablon utan urtag och avväxlingar för garageportar men den ger en bra indikering på vad man får betala för kalaset.
NST ska ha 27500kr för precut inklusive leverans. Jag gjorde en snabb motkalkyl baserad på byggmax priser på 170x45. Jag summerade löpmeterna exakt och lade till 5% för spill vilket landade på ca 19300kr. Förmodligen skulle man kunna få ner detta ett antal tusen via offert men jag tycker samtidigt inte att priserna är galna med tanke på potentiell insparning i tid. Säg att det kostar i runda slängar 10000kr mer för precut än att stå och såga upp allt själv. Jag kan tycka att det är en rimlig utgift för att spara tid med hänsyn till att jag inte kommer att anlita någon annan till någonting annat än lite plåtslageri.
Vikten på takstolarna uppskattas till ca 59 kg vilket absolut är hanterbart utan kran.
Nu har jag fått tillräckligt med info kring måtten på takstolarna för att börja rita upp ett första utkast i en 3D-modell.
Fortsättning följer.
Nu har jag fått in offerter på takstolarna. 22800kr inklusive frakt från Nässjö takstolsfabrik.
Se bilder nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolen blev lägre i bakkant än vad jag väntat mig vilket är positivt då totalhöjden på byggnaden inte drar iväg så mycket, detta ger mig en lite mindre massiv fasad på framsidan.
Passade även på att ta en offert på Precut enligt bilden ovan. Detta är bara en snabb schablon utan urtag och avväxlingar för garageportar men den ger en bra indikering på vad man får betala för kalaset.
NST ska ha 27500kr för precut inklusive leverans. Jag gjorde en snabb motkalkyl baserad på byggmax priser på 170x45. Jag summerade löpmeterna exakt och lade till 5% för spill vilket landade på ca 19300kr. Förmodligen skulle man kunna få ner detta ett antal tusen via offert men jag tycker samtidigt inte att priserna är galna med tanke på potentiell insparning i tid. Säg att det kostar i runda slängar 10000kr mer för precut än att stå och såga upp allt själv. Jag kan tycka att det är en rimlig utgift för att spara tid med hänsyn till att jag inte kommer att anlita någon annan till någonting annat än lite plåtslageri.
Vikten på takstolarna uppskattas till ca 59 kg vilket absolut är hanterbart utan kran.
Nu har jag fått tillräckligt med info kring måtten på takstolarna för att börja rita upp ett första utkast i en 3D-modell.
Fortsättning följer.
Nu sparkar jag liv i tråden igen. Jag funkar inget vidare bra utan tidspress och nu börjar det bli dags att ta tag i livet inför en byggstart i vår. Nedan ser ni urklipp från bygglovshandlingarna som jag precis färdigställt.
Vi bestämde oss för att sänka taklutningen till 3 grader för att hålla nere byggnadens höjd vilket låter oss bibehålla utsikten mot trädtopparna strax bakom.
Stomhöjden blir 2700mm vilket ger en innertakshöjd på ca 2630 efter 28mm gles och 45mm fibercementskivor.
Jag kommer att specialbeställa slagportarna med fräsningar enligt bilden nedan för att bättre matcha ytterdörr på huset.
Förrådsrummet inne i garaget mäter 2400mm på bredden. Tanken här är att vi ska få plats med en extra kyl och frys med en liten avlastningsyta i mitten och sedan fylla resten av väggarna med 600mm djupa lagerhyllor för att kunna hålla bra ordning på alla pinaler man samlar på sig genom åren.
Planen är att värma upp garaget med luft/luft-värmepump och sätta in någon form av kompakt FTX anläggning för att säkerställa god ventilation. Jag vill bara hålla ca 10 grader i garaget över lag men ha möjlighet till att snabbt höja tempen vid behov. Eftersom garaget kommer att vara belamrat med 2-taktsmaskiner och annat som tenderar att släppa ifrån sig klassiska garagearomer tänkte jag försöka få till en ventilationslösning där frånluften tas i garagedelen och den förvärmda tilluften släpps in i förrådsdelen. Tanken här är att hålla ett ständigt friskluftflöde från en renare delen mot den smutsigare garagedelen. Här tar jag tacksamt emot tips på bra produkter.
Jag har funderat på FTX av den typen som monteras parvis i ytterväggarna likt PAX-fläktar men blev lite avskräckt från detta då de arbetar växelvis vilket skulle innebära att man stundtals drar in garageluften i förrådet. Det kan vara så att jag målar fan på väggen här och det hela löser sig bara genom att man har ett konstant luftutbyte.
Garaget kommer att ersätta två isolerade containrar som står på gården. Dessa är tillverkade 1974 och luktar ganska unket. Doften har satt sig i mer eller mindre allt som är gjort av mjukare material så som skruvmejslar och tänger för att inte tala om greppytorna på maskiner och dylikt. Förhoppningsvis går det att vädra ut det mesta över tid men det vore ju fan om det skulle bita sig fast i det nya garaget.
Vi bestämde oss för att sänka taklutningen till 3 grader för att hålla nere byggnadens höjd vilket låter oss bibehålla utsikten mot trädtopparna strax bakom.
Stomhöjden blir 2700mm vilket ger en innertakshöjd på ca 2630 efter 28mm gles och 45mm fibercementskivor.
Jag kommer att specialbeställa slagportarna med fräsningar enligt bilden nedan för att bättre matcha ytterdörr på huset.
Förrådsrummet inne i garaget mäter 2400mm på bredden. Tanken här är att vi ska få plats med en extra kyl och frys med en liten avlastningsyta i mitten och sedan fylla resten av väggarna med 600mm djupa lagerhyllor för att kunna hålla bra ordning på alla pinaler man samlar på sig genom åren.
Planen är att värma upp garaget med luft/luft-värmepump och sätta in någon form av kompakt FTX anläggning för att säkerställa god ventilation. Jag vill bara hålla ca 10 grader i garaget över lag men ha möjlighet till att snabbt höja tempen vid behov. Eftersom garaget kommer att vara belamrat med 2-taktsmaskiner och annat som tenderar att släppa ifrån sig klassiska garagearomer tänkte jag försöka få till en ventilationslösning där frånluften tas i garagedelen och den förvärmda tilluften släpps in i förrådsdelen. Tanken här är att hålla ett ständigt friskluftflöde från en renare delen mot den smutsigare garagedelen. Här tar jag tacksamt emot tips på bra produkter.
Jag har funderat på FTX av den typen som monteras parvis i ytterväggarna likt PAX-fläktar men blev lite avskräckt från detta då de arbetar växelvis vilket skulle innebära att man stundtals drar in garageluften i förrådet. Det kan vara så att jag målar fan på väggen här och det hela löser sig bara genom att man har ett konstant luftutbyte.
Garaget kommer att ersätta två isolerade containrar som står på gården. Dessa är tillverkade 1974 och luktar ganska unket. Doften har satt sig i mer eller mindre allt som är gjort av mjukare material så som skruvmejslar och tänger för att inte tala om greppytorna på maskiner och dylikt. Förhoppningsvis går det att vädra ut det mesta över tid men det vore ju fan om det skulle bita sig fast i det nya garaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Har du räknat på hur mycket el som går åt för att hålla dem på plusgrader?K knegolf skrev:Ett tips för färgförvaring som jag använt mig av själv: Jag har två isolerade containrar som står på gården utan någon värme så de blir stelfrusna på vintrarna. Jag köpte ett riktigt billigt begagnat kylskåp där jag satte in två värmemattor från amazon som är gjorda för att driva upp groddar. 20w vardera. dessa kopplade jag till en frostvakt med två utgångar så att den kan starta värme om tempen går under 7 grader. går den under 5 grader går den andra mattan in. Detta har funkat klockrent för att hålla frosten borta från diverse känsliga kemikalier och färg. till och med högtryckstvätten fick övervintra i kylskåpet utan problem. Det är inte den snyggaste lösningen men om man inte har allt för mycket saker som ska förvaras så är det grymt billigt och bra. kostade mig mindre än 1000kr allt som allt.
Jag har färg i huset, men egentligen, av tex brandskyddsskäl, så vore det bättre förvara i ett uthus...
Räknar man att värmeelementet skulle gå 24/7 på 20w vilket det inte på långa vägar gör så skulle det landa på 0,48kwh per dygn. Räknar vi med 2kr/kwh inklusive samtliga påslag, skatt, moms etc så blir det under en krona per dygn. När jag är i containern i andra ärenden brukar jag kolla till tempen i boxen varpå jag samtidigt ser om elementen är igång. Det är endast fåtalet gånger som värmen faktiskt varit aktiv och vad jag kan se i displayen på frostvakten har den aldrig behövt starta det andra effektsteget vilket skulle dra ytterligare 20w. Så i min värld är energikostnaden försumbar.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 226 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 226 inlägg
Har ett garage med 195 mm isolering i väggar och 290 mm i taket .
200 mm cellplast under plattan .
Värmer med en LLVP + självdrag .
Igår med mellan 0 till -5 så förbrukades det 6,6 kwh el .
Garaget är på 35 kvm och håller 15-19 gr .
Vet ej hur du skulle lyckas med 0,48 kwh / dygn till ditt garage 🤔
200 mm cellplast under plattan .
Värmer med en LLVP + självdrag .
Igår med mellan 0 till -5 så förbrukades det 6,6 kwh el .
Garaget är på 35 kvm och håller 15-19 gr .
Vet ej hur du skulle lyckas med 0,48 kwh / dygn till ditt garage 🤔
Jag svarade på johanluns fråga angående att ha ett gammalt kylskåp eller frysbox med 20w värmeelement i för att kunna förvara känsliga saker som färg och dylikt i ett kallförråd.
Garaget kommer att tugga i sig betydligt mer än så. Det är jag fullt medveten om.
Garaget kommer att tugga i sig betydligt mer än så. Det är jag fullt medveten om.
Hej!N Niklaspe skrev:
Jag tänker mig bygga ett likande som du. Det ska vara 420*710 och ska byggas i lösvirke. Men jag letar efter någon form av ritning då jag inte riktigt är någon snickare. Så det vore skönt att ha något att hålla sig i.
Vart hittade du din ritning eller hade du ingen?
Thanks. 😎
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden