Hej.
Byggprojekten är slut för säsongen och nu är det dags att börja spåna på nästa års projekt nämligen ett garage.
Jag är väldigt tidigt i processen men har mer eller mindre bestämt mig för att det kommer att bli ett garage med pulpettakstolar som mäter 7,2x12m yttermått hammarband. Plattan är redan gjuten sedan ett par år tillbaka (Vi byggde nytt hus precis innan Corona kom och vände upp och ner på materialpriserna så garaget blev aldrig av och nu har jag andra tankar kring byggandet än tidigare)
En bild som fångar vad jag siktar på rent estetiskt går att se under nedan länk.
Jag tänker mig dock två slagportar 2400x2100mm och endast ett fönster på gaveln
https://bygg.se/husverket/pulpet-p2-80/
Jag är lite i behov av input kring en del frågor innan jag går för långt med ritande och planerande.
Tanken med "Garaget" är inte att vi ska parkera bilarna där på regelbunden basis. Jag är ute efter att ha en ordentligt stor verkstad där jag kan ha alla mina verktyg och maskiner uppställda och organiserade samtidigt som jag vill ha möjlighet att köra in en bil för service/reparationer vid behov.
En del av garaget, kanske ca 20m2 är tänkt till förvaringslokal med ett större antal hyllmeter för diverse prylar som inte tvunget måste vara inne i huset. Där ska ställas upp fristående hyllor i mitten och hyllplan längs väggarna.
1: Min tanke har varit att bygga i lösvirke med en stomme av 170mm C14-klassade reglar, regla på med 45mm liggande reglar på insidan för installationer och isolering, dvs totalt 215mm rockwoolisolering i ytterväggarna. Är detta overkill gällande isolering för ett garage i skåne? Jag har tänkt hålla garaget ca 10 grader varmt om vintrarna och tänkte värma upp det med luftvärmepump.
2: Vilken typ av isolering är rimlig att använda i garage? Jag tänker på kostnadseffektivitet kontra prestanda och brandsäkerhet. Är det vettigt att sprutisolera taket eller är det bara pengar i sjön?
3: Jag klurar på om det kan vara en bra idé att använda sig av en PreCut stomme, dvs byggsats med färdigkapat virke innehållandes ytterväggar, takstolar och spontluckor. Detta för att korta ner byggtiden och få en tät byggnad så snabbt som möjligt för att kunna börja lagerföra material under tak. Någon som har erfarenhet kring Precut för garage? Är det väsentligt mycket dyrare än lösvirke? Jag hittade en del trådar kring detta ämne men många av dessa har några år på nacken och det kan säkert ha hänt en del på marknaden sedan dess.
4: Ventilation. Jag funderar på att sätta in någon form av FTX-aggregat för att ha mekaniskt forcerad ventilation. FTX verkar rimligt då det finns en del kompakta väggmonterade moduler för en rimlig peng och jag vill gärna se till att ha bra ventilation eftersom jag kommer att förvara en hel del bensindrivna verktyg så som motorsåg, röjsåg, flismaskin etc samtidigt som frun tänker lägga vantarna på ett rum i garaget för förvaring av diverse vinterkläder till barnen, vandringskängor, tält osv.
Tips och idéer mottages tacksamt här. Kanske kan ett aggregat med tilluft i förvaringsdelen för kläder och annat och frånluftskanal vid den "smutsiga" och potentiellt stinkande delen vara en bra idé
5: Väggbeklädnad. Jag har gjort en snabb budget för det hela där jag räknat på OSB+Gips och Nikeplattor/träbetong i taket men började fundera på om det finns någon annan kostnadseffektiv väggbeklädnad som lämnar en färdig yta. Cemberitskivor hade varit trevligt med hänsyn till tålighet för stötar samt att jag tycker att det kan se ganska trevligt ut i ett garage. Någon som har några bra tips eller idéer? Anledningen till Nikeplattorna är att jag gärna vill få till någon form av vettig akustik då jag har en bakgrund i musik och möjligtvis kan komma att återuppta en gammal hobby i framtiden varpå ett garage kan komma att bli replokal.
6: Ventilation av takkonstruktion. Jag är inte riktigt säker på vilket sätt som är bäst för att ventilera takkonstruktionen. Mitt bostadshus har ventilerad takfot och längsgående nockventil. Behövs en så pass omfattande ventilation när man använder pulpettakstolar eller räcker det med ventiler i gavlarna? En inspektionslucka inifrån garaget är väll inte fel heller så att man periodiskt kan hålla koll på eventuell fukt.
Nu kanske denna trådstarten blev något av en brainstorm men jag behöver bara samla mina byggtankar något innan jag startar upp med CAD-processen.
Stort tack för all input.
Byggprojekten är slut för säsongen och nu är det dags att börja spåna på nästa års projekt nämligen ett garage.
Jag är väldigt tidigt i processen men har mer eller mindre bestämt mig för att det kommer att bli ett garage med pulpettakstolar som mäter 7,2x12m yttermått hammarband. Plattan är redan gjuten sedan ett par år tillbaka (Vi byggde nytt hus precis innan Corona kom och vände upp och ner på materialpriserna så garaget blev aldrig av och nu har jag andra tankar kring byggandet än tidigare)
En bild som fångar vad jag siktar på rent estetiskt går att se under nedan länk.
Jag tänker mig dock två slagportar 2400x2100mm och endast ett fönster på gaveln
https://bygg.se/husverket/pulpet-p2-80/
Jag är lite i behov av input kring en del frågor innan jag går för långt med ritande och planerande.
Tanken med "Garaget" är inte att vi ska parkera bilarna där på regelbunden basis. Jag är ute efter att ha en ordentligt stor verkstad där jag kan ha alla mina verktyg och maskiner uppställda och organiserade samtidigt som jag vill ha möjlighet att köra in en bil för service/reparationer vid behov.
En del av garaget, kanske ca 20m2 är tänkt till förvaringslokal med ett större antal hyllmeter för diverse prylar som inte tvunget måste vara inne i huset. Där ska ställas upp fristående hyllor i mitten och hyllplan längs väggarna.
1: Min tanke har varit att bygga i lösvirke med en stomme av 170mm C14-klassade reglar, regla på med 45mm liggande reglar på insidan för installationer och isolering, dvs totalt 215mm rockwoolisolering i ytterväggarna. Är detta overkill gällande isolering för ett garage i skåne? Jag har tänkt hålla garaget ca 10 grader varmt om vintrarna och tänkte värma upp det med luftvärmepump.
2: Vilken typ av isolering är rimlig att använda i garage? Jag tänker på kostnadseffektivitet kontra prestanda och brandsäkerhet. Är det vettigt att sprutisolera taket eller är det bara pengar i sjön?
3: Jag klurar på om det kan vara en bra idé att använda sig av en PreCut stomme, dvs byggsats med färdigkapat virke innehållandes ytterväggar, takstolar och spontluckor. Detta för att korta ner byggtiden och få en tät byggnad så snabbt som möjligt för att kunna börja lagerföra material under tak. Någon som har erfarenhet kring Precut för garage? Är det väsentligt mycket dyrare än lösvirke? Jag hittade en del trådar kring detta ämne men många av dessa har några år på nacken och det kan säkert ha hänt en del på marknaden sedan dess.
4: Ventilation. Jag funderar på att sätta in någon form av FTX-aggregat för att ha mekaniskt forcerad ventilation. FTX verkar rimligt då det finns en del kompakta väggmonterade moduler för en rimlig peng och jag vill gärna se till att ha bra ventilation eftersom jag kommer att förvara en hel del bensindrivna verktyg så som motorsåg, röjsåg, flismaskin etc samtidigt som frun tänker lägga vantarna på ett rum i garaget för förvaring av diverse vinterkläder till barnen, vandringskängor, tält osv.
Tips och idéer mottages tacksamt här. Kanske kan ett aggregat med tilluft i förvaringsdelen för kläder och annat och frånluftskanal vid den "smutsiga" och potentiellt stinkande delen vara en bra idé
5: Väggbeklädnad. Jag har gjort en snabb budget för det hela där jag räknat på OSB+Gips och Nikeplattor/träbetong i taket men började fundera på om det finns någon annan kostnadseffektiv väggbeklädnad som lämnar en färdig yta. Cemberitskivor hade varit trevligt med hänsyn till tålighet för stötar samt att jag tycker att det kan se ganska trevligt ut i ett garage. Någon som har några bra tips eller idéer? Anledningen till Nikeplattorna är att jag gärna vill få till någon form av vettig akustik då jag har en bakgrund i musik och möjligtvis kan komma att återuppta en gammal hobby i framtiden varpå ett garage kan komma att bli replokal.
6: Ventilation av takkonstruktion. Jag är inte riktigt säker på vilket sätt som är bäst för att ventilera takkonstruktionen. Mitt bostadshus har ventilerad takfot och längsgående nockventil. Behövs en så pass omfattande ventilation när man använder pulpettakstolar eller räcker det med ventiler i gavlarna? En inspektionslucka inifrån garaget är väll inte fel heller så att man periodiskt kan hålla koll på eventuell fukt.
Nu kanske denna trådstarten blev något av en brainstorm men jag behöver bara samla mina byggtankar något innan jag startar upp med CAD-processen.
Stort tack för all input.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Verkar vara ett riktigt lyxigt garage/verkstad du planerar.K knegolf skrev:Hej.
Byggprojekten är slut för säsongen och nu är det dags att börja spåna på nästa års projekt nämligen ett garage.
Jag är väldigt tidigt i processen men har mer eller mindre bestämt mig för att det kommer att bli ett garage med pulpettakstolar som mäter 7,2x12m yttermått hammarband. Plattan är redan gjuten sedan ett par år tillbaka (Vi byggde nytt hus precis innan Corona kom och vände upp och ner på materialpriserna så garaget blev aldrig av och nu har jag andra tankar kring byggandet än tidigare)
En bild som fångar vad jag siktar på rent estetiskt går att se under nedan länk.
Jag tänker mig dock två slagportar 2400x2100mm och endast ett fönster på gaveln
[länk]
Jag är lite i behov av input kring en del frågor innan jag går för långt med ritande och planerande.
Tanken med "Garaget" är inte att vi ska parkera bilarna där på regelbunden basis. Jag är ute efter att ha en ordentligt stor verkstad där jag kan ha alla mina verktyg och maskiner uppställda och organiserade samtidigt som jag vill ha möjlighet att köra in en bil för service/reparationer vid behov.
En del av garaget, kanske ca 20m2 är tänkt till förvaringslokal med ett större antal hyllmeter för diverse prylar som inte tvunget måste vara inne i huset. Där ska ställas upp fristående hyllor i mitten och hyllplan längs väggarna.
1: Min tanke har varit att bygga i lösvirke med en stomme av 170mm C14-klassade reglar, regla på med 45mm liggande reglar på insidan för installationer och isolering, dvs totalt 215mm rockwoolisolering i ytterväggarna. Är detta overkill gällande isolering för ett garage i skåne? Jag har tänkt hålla garaget ca 10 grader varmt om vintrarna och tänkte värma upp det med luftvärmepump.
2: Vilken typ av isolering är rimlig att använda i garage? Jag tänker på kostnadseffektivitet kontra prestanda och brandsäkerhet. Är det vettigt att sprutisolera taket eller är det bara pengar i sjön?
3: Jag klurar på om det kan vara en bra idé att använda sig av en PreCut stomme, dvs byggsats med färdigkapat virke innehållandes ytterväggar, takstolar och spontluckor. Detta för att korta ner byggtiden och få en tät byggnad så snabbt som möjligt för att kunna börja lagerföra material under tak. Någon som har erfarenhet kring Precut för garage? Är det väsentligt mycket dyrare än lösvirke? Jag hittade en del trådar kring detta ämne men många av dessa har några år på nacken och det kan säkert ha hänt en del på marknaden sedan dess.
4: Ventilation. Jag funderar på att sätta in någon form av FTX-aggregat för att ha mekaniskt forcerad ventilation. FTX verkar rimligt då det finns en del kompakta väggmonterade moduler för en rimlig peng och jag vill gärna se till att ha bra ventilation eftersom jag kommer att förvara en hel del bensindrivna verktyg så som motorsåg, röjsåg, flismaskin etc samtidigt som frun tänker lägga vantarna på ett rum i garaget för förvaring av diverse vinterkläder till barnen, vandringskängor, tält osv.
Tips och idéer mottages tacksamt här. Kanske kan ett aggregat med tilluft i förvaringsdelen för kläder och annat och frånluftskanal vid den "smutsiga" och potentiellt stinkande delen vara en bra idé
5: Väggbeklädnad. Jag har gjort en snabb budget för det hela där jag räknat på OSB+Gips och Nikeplattor/träbetong i taket men började fundera på om det finns någon annan kostnadseffektiv väggbeklädnad som lämnar en färdig yta. Cemberitskivor hade varit trevligt med hänsyn till tålighet för stötar samt att jag tycker att det kan se ganska trevligt ut i ett garage. Någon som har några bra tips eller idéer? Anledningen till Nikeplattorna är att jag gärna vill få till någon form av vettig akustik då jag har en bakgrund i musik och möjligtvis kan komma att återuppta en gammal hobby i framtiden varpå ett garage kan komma att bli replokal.
6: Ventilation av takkonstruktion. Jag är inte riktigt säker på vilket sätt som är bäst för att ventilera takkonstruktionen. Mitt bostadshus har ventilerad takfot och längsgående nockventil. Behövs en så pass omfattande ventilation när man använder pulpettakstolar eller räcker det med ventiler i gavlarna? En inspektionslucka inifrån garaget är väll inte fel heller så att man periodiskt kan hålla koll på eventuell fukt.
Nu kanske denna trådstarten blev något av en brainstorm men jag behöver bara samla mina byggtankar något innan jag startar upp med CAD-processen.
Stort tack för all input.
215mm i väggarna är typ mer än vad jag har i bostaden
Jag planerar också ett garage/verkstad. Den kommer iofs, iaf initialt, vara ouppvärmd, ev med ett litet färgförråd uppvärmt bara, men i mina lösvirkesplaner (kollar även på prefab) så tänker jag 145- 170 mm regelverk. Installtionsskikt behöver jag inget (behöver itne inbyggd el i ett garage) och eftersom fukttillförsel och uppvärmning kommer vara intermittent så kommer jag bygga det med ångbroms istället för spärr om/i de delar jag isolerar, så det är mindre risk för omvänd kondens osv, med glasull/stenull.
Nu skall jag iofs ha sadeltak, men jag tänker en beprövad konstruktion med takstolar och takfotsventilation (ca 45mm luftspalt) och då typ 170mm glasull/stenullsskivor (beroende på takstolarna antagligen 195-200 mm)
Jag har också kikat på att köra en "stomme". Vet inte om det blir så mycket billigare, eller dyrare, när jag har räknat på det går det ganska mycket på ett ut, men det handlar snarare om hur lätt det är att hantera modulerna (gärna själv då man inte alltid har en kompis på plats - förutom takstolarna då)
För ventilation tänker jag mig ett par tilluftsventiler i varje gavel: Vill itne ha något mer aktivt system, det skall kunna vara helt strömlöst.
Väggbeklädnad tänker jag OSB, men där har du en bra tanke på om det finns ngt bättre, men prisvärt, som inte ser riktigt lika "ruggat" ut. Viktigt är att det går att skruva direkt i då man ju vill ha upp krokar och hyllor osv...
I
Redigerat:
Hej,
Kul att andra går i liknande byggtankar.
Att kalla det för garage är lite missvisande. Det blir nog till sist mer en verkstad/hobbylokal med förvaringsmöjligheter. Min tanke är att få till något med låga förvaltningskostnader över tid. Därav den lite mer tilltagna isoleringen och luftvärmepump som för övrigt funkar ganska bra för att avfukta vid behov.
Jag räknade lite på att byta ut till 145mm reglar men tyckte inte att det blev någon väsentlig besparing, men alla bäckar små... Det som drar iväg ganska mycket är all isolering och ytskikten, bara nikeplattorna skulle landa på ca 19000kr listpris vilket säker skulle gå att få ner via offertförfrågan. Jag lurade lite på att eventuellt sätta akustikduk (svart tunn textilduk som inte släpper igenom isoleringsfibrer) utanpå den påreglade installationsväggen och eventuellt även i taket för att sedan bräda allt sammans med panel där man släpper ca 10mm mellan varje bräda för att få bättre akustik men är inte riktigt säker på om det skulle passa i en miljö där det kan förekomma en hel del damm och sågspån. Brandbelastningen i lokalen hade ju sannolikt skenat iväg med så mycket trä i ytskikten också.
Valet mellan ångspärr och ångbroms är jag för dåligt insatt i. Menar du att det skulle finnas fördelar med ångbroms jämtemot ångspärr till ett garage? Handlar det främst om kallgarage eller är det generellt när man inte har så hög värme i byggnaden?
Att få till en ventilerad takfot i ett pulpettak vet jag inte riktigt hur det skulle gå till utan att det ser lite tråkigt ut i framkant så jag får nog klura lite på det.
Beträffande prefab så tänkte jag inte på att köpa väggar i förmonterade sektioner utan mer eller mindre färdigsågat lösvirke som packas som separata byggsatser för varje vägg. Det blir sannolikt dyrare än att köpa lösvirke men om tidsbesparingen är tillräckligt stor så kan det vara värt det. Jag har två små barn vilket gör att jag inte har så mycket tid utan får hålla mig ganska mycket till sena kvällar och vissa helger. Just stommen hade varit trevlig att få upp relativt fort så att man kan ta hem övrigt material och få in det under tak för att sedan kunna pyssla invändigt på kvällar och helger.
Jag tänkte försöka få ihop någon väldigt grov skiss /modell i närtid som jag ska skicka ut för offertförfrågan till ett par aktörer för att se vart man kan tänkas landa. Jag har redan gjort en grov kalkyl på själva stommen exklusive takstolarna vilka jag väntar på att få offert på så att jag har något att jämföra med.
Ett tips för färgförvaring som jag använt mig av själv: Jag har två isolerade containrar som står på gården utan någon värme så de blir stelfrusna på vintrarna. Jag köpte ett riktigt billigt begagnat kylskåp där jag satte in två värmemattor från amazon som är gjorda för att driva upp groddar. 20w vardera. dessa kopplade jag till en frostvakt med två utgångar så att den kan starta värme om tempen går under 7 grader. går den under 5 grader går den andra mattan in. Detta har funkat klockrent för att hålla frosten borta från diverse känsliga kemikalier och färg. till och med högtryckstvätten fick övervintra i kylskåpet utan problem. Det är inte den snyggaste lösningen men om man inte har allt för mycket saker som ska förvaras så är det grymt billigt och bra. kostade mig mindre än 1000kr allt som allt.
Kul att andra går i liknande byggtankar.
Att kalla det för garage är lite missvisande. Det blir nog till sist mer en verkstad/hobbylokal med förvaringsmöjligheter. Min tanke är att få till något med låga förvaltningskostnader över tid. Därav den lite mer tilltagna isoleringen och luftvärmepump som för övrigt funkar ganska bra för att avfukta vid behov.
Jag räknade lite på att byta ut till 145mm reglar men tyckte inte att det blev någon väsentlig besparing, men alla bäckar små... Det som drar iväg ganska mycket är all isolering och ytskikten, bara nikeplattorna skulle landa på ca 19000kr listpris vilket säker skulle gå att få ner via offertförfrågan. Jag lurade lite på att eventuellt sätta akustikduk (svart tunn textilduk som inte släpper igenom isoleringsfibrer) utanpå den påreglade installationsväggen och eventuellt även i taket för att sedan bräda allt sammans med panel där man släpper ca 10mm mellan varje bräda för att få bättre akustik men är inte riktigt säker på om det skulle passa i en miljö där det kan förekomma en hel del damm och sågspån. Brandbelastningen i lokalen hade ju sannolikt skenat iväg med så mycket trä i ytskikten också.
Valet mellan ångspärr och ångbroms är jag för dåligt insatt i. Menar du att det skulle finnas fördelar med ångbroms jämtemot ångspärr till ett garage? Handlar det främst om kallgarage eller är det generellt när man inte har så hög värme i byggnaden?
Att få till en ventilerad takfot i ett pulpettak vet jag inte riktigt hur det skulle gå till utan att det ser lite tråkigt ut i framkant så jag får nog klura lite på det.
Beträffande prefab så tänkte jag inte på att köpa väggar i förmonterade sektioner utan mer eller mindre färdigsågat lösvirke som packas som separata byggsatser för varje vägg. Det blir sannolikt dyrare än att köpa lösvirke men om tidsbesparingen är tillräckligt stor så kan det vara värt det. Jag har två små barn vilket gör att jag inte har så mycket tid utan får hålla mig ganska mycket till sena kvällar och vissa helger. Just stommen hade varit trevlig att få upp relativt fort så att man kan ta hem övrigt material och få in det under tak för att sedan kunna pyssla invändigt på kvällar och helger.
Jag tänkte försöka få ihop någon väldigt grov skiss /modell i närtid som jag ska skicka ut för offertförfrågan till ett par aktörer för att se vart man kan tänkas landa. Jag har redan gjort en grov kalkyl på själva stommen exklusive takstolarna vilka jag väntar på att få offert på så att jag har något att jämföra med.
Ett tips för färgförvaring som jag använt mig av själv: Jag har två isolerade containrar som står på gården utan någon värme så de blir stelfrusna på vintrarna. Jag köpte ett riktigt billigt begagnat kylskåp där jag satte in två värmemattor från amazon som är gjorda för att driva upp groddar. 20w vardera. dessa kopplade jag till en frostvakt med två utgångar så att den kan starta värme om tempen går under 7 grader. går den under 5 grader går den andra mattan in. Detta har funkat klockrent för att hålla frosten borta från diverse känsliga kemikalier och färg. till och med högtryckstvätten fick övervintra i kylskåpet utan problem. Det är inte den snyggaste lösningen men om man inte har allt för mycket saker som ska förvaras så är det grymt billigt och bra. kostade mig mindre än 1000kr allt som allt.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Om du bygger nytt och har tänkt att ha konstant uppvärmning så är ångspärr den vanliga vägen.K knegolf skrev:...
Valet mellan ångspärr och ångbroms är jag för dåligt insatt i. Menar du att det skulle finnas fördelar med ångbroms jämtemot ångspärr till ett garage? Handlar det främst om kallgarage eller är det generellt när man inte har så hög värme i byggnaden?
Att få till en ventilerad takfot i ett pulpettak vet jag inte riktigt hur det skulle gå till utan att det ser lite tråkigt ut i framkant så jag får nog klura lite på det.
Beträffande prefab så tänkte jag inte på att köpa väggar i förmonterade sektioner utan mer eller mindre färdigsågat lösvirke som packas som separata byggsatser för varje vägg. Det blir sannolikt dyrare än att köpa lösvirke men om tidsbesparingen är tillräckligt stor så kan det vara värt det. Jag har två små barn vilket gör att jag inte har så mycket tid utan får hålla mig ganska mycket till sena kvällar och vissa helger. Just stommen hade varit trevlig att få upp relativt fort så att man kan ta hem övrigt material och få in det under tak för att sedan kunna pyssla invändigt på kvällar och helger.
...
Ångbroms är mer antingen om man har ett äldre hus, som inte garanterat är tätt, eller om man periodvis kallställer. Det handlar ju egentligen om man kan riskera omvänd kondens, dvs det är kallare inne än ute - vilket det under perioder på tex våren kan bli i ett kallställt hus/garage. Men har du alltid en grundvärme, om än låg, så torde det inte vara några problem.
Tid är ju också kvalitet. Jag har funderat både på moduler och prefabb-stomme. Antar att stommen inte kommer med väggmoduler iofs, men takstolar tex hoppas jag då är förbyggda.
Bra tips på färgförvaring med en kyl eller frys med värmemattor- kan vara något.
Niklaspe, det ser ju tjusigt ut. Hur tjock lösullsisolering har du i ditt tak? Och hur löste du ventilationen i taket?
Klaskarlsson, tack för en bra beskrivning av ångspärr kontra ångbroms. Då får det helt enkelt bli ångapärr för min del.
Jag ska se om jag kan få offert på precut från nässjö takstolsfabrik. Då blir det färdiga takstolar och förkapat virke till väggarna. Vet dock inte om de kan leverera limträ till avväxlingarna för portarna. Förhoppningen är att kunna hålla fraktkostnaderna nere om man handlar mer från en och samma leverantör.
Jag har lekt lite med beijers dimensioneringsprogram för att få en uppskattning om vilka dimensioner jag behöver. I programmet går det inte att välja pulpettak men jag kan inte tänka mig att det skiljer allt för mycket beträffande laster mellan pulpet och ett sadeltak på 14 grader. Dimensionerar man för en balk med godkänd nedböjning och nyttjandegrad på under 60% så bör det nog kunna bli bra. Priset för två balkar och fyra stolpar drar inte iväg allt för mycket om man väljer att gå upp en dimension för säkerhets skull.
Klaskarlsson, tack för en bra beskrivning av ångspärr kontra ångbroms. Då får det helt enkelt bli ångapärr för min del.
Jag ska se om jag kan få offert på precut från nässjö takstolsfabrik. Då blir det färdiga takstolar och förkapat virke till väggarna. Vet dock inte om de kan leverera limträ till avväxlingarna för portarna. Förhoppningen är att kunna hålla fraktkostnaderna nere om man handlar mer från en och samma leverantör.
Jag har lekt lite med beijers dimensioneringsprogram för att få en uppskattning om vilka dimensioner jag behöver. I programmet går det inte att välja pulpettak men jag kan inte tänka mig att det skiljer allt för mycket beträffande laster mellan pulpet och ett sadeltak på 14 grader. Dimensionerar man för en balk med godkänd nedböjning och nyttjandegrad på under 60% så bör det nog kunna bli bra. Priset för två balkar och fyra stolpar drar inte iväg allt för mycket om man väljer att gå upp en dimension för säkerhets skull.
400mm i taket. plast som kondensskydd,
vindavledare i takfot, häftad mellan taksåsarna. Höll ned vindavledarna 50mm då kondensskyddet kan börja hänga (dock aldrig sett plast som hänger så mycket mellan takstolsfack på cc600.
Satt en bräda mellan takstolarna också på hammarbandet som stöd för vindavledaren. Så kommer lösullen och fylls emot vindavledaren.
Sen har du då 50mm luftspalt vid takfot. Och vid nock gick jag upp med ytterpanelen och lämnade ungefär samma.
Min garageport sitter på ej bärande del. Öppning på långsidan 5m med en stolpe på mitten
vindavledare i takfot, häftad mellan taksåsarna. Höll ned vindavledarna 50mm då kondensskyddet kan börja hänga (dock aldrig sett plast som hänger så mycket mellan takstolsfack på cc600.
Satt en bräda mellan takstolarna också på hammarbandet som stöd för vindavledaren. Så kommer lösullen och fylls emot vindavledaren.
Sen har du då 50mm luftspalt vid takfot. Och vid nock gick jag upp med ytterpanelen och lämnade ungefär samma.
Min garageport sitter på ej bärande del. Öppning på långsidan 5m med en stolpe på mitten
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
En sak är mycket viktig när man bygger tex garage .
Har man platta på mark så hamnar ytterpanelen mycket nära marken .
Inte bra för livslängden av nederdelen på ytterväggar .
Snöig bil så kan smältvatten rinna in i väggar .
Min lösning med en helt plan platta var att montera ett varv med lättbetong sten .
Man lämnar hål för gångdörr - garageport .
Man får lite pyssel med att fundera ut tjockleken på ytterväggar .
Putsade insidan av lättbetong stenen 13 mm , lika mycket som gipsskivor sticker ut .
Utsidan blev kämpigare iom. att jag ville ha fibercement plattor som täckte stenen .
Fick pilla bort allt material på frigolit på utsidan + limma dit högre fibercement plattor .
Har man platta på mark så hamnar ytterpanelen mycket nära marken .
Inte bra för livslängden av nederdelen på ytterväggar .
Snöig bil så kan smältvatten rinna in i väggar .
Min lösning med en helt plan platta var att montera ett varv med lättbetong sten .
Man lämnar hål för gångdörr - garageport .
Man får lite pyssel med att fundera ut tjockleken på ytterväggar .
Putsade insidan av lättbetong stenen 13 mm , lika mycket som gipsskivor sticker ut .
Utsidan blev kämpigare iom. att jag ville ha fibercement plattor som täckte stenen .
Fick pilla bort allt material på frigolit på utsidan + limma dit högre fibercement plattor .
I mitt fall kommer det inte bli aktuellt att regelbundet använda garaget för parkering till viss del just av den anledningen samt att jag främst vill ha fria arbetsytor till diverse projekt. Jag har dock funderat lite på att lägga ett epoxigolv på sikt för att underlätta renhållning osv. Där finns möjlighet att dra upp golvbeläggningen en bit på väggarna med ett hålkäl för att freda syllarna från fukt.
Farsans garage med tryckta syllar och spånskivor i väggarna klarade sig inte så bra när han fick för sig att börja parkera bilen där på vintern. Som tur var upptäckte han problemen i tid och kunde åtgärda det men det har inte stått någon bil i det garaget på minst 20 år nu.
Farsans garage med tryckta syllar och spånskivor i väggarna klarade sig inte så bra när han fick för sig att börja parkera bilen där på vintern. Som tur var upptäckte han problemen i tid och kunde åtgärda det men det har inte stått någon bil i det garaget på minst 20 år nu.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Är inte enbart insidan som kan få fuktskador i nederkant .K knegolf skrev:I mitt fall kommer det inte bli aktuellt att regelbundet använda garaget för parkering till viss del just av den anledningen samt att jag främst vill ha fria arbetsytor till diverse projekt. Jag har dock funderat lite på att lägga ett epoxigolv på sikt för att underlätta renhållning osv. Där finns möjlighet att dra upp golvbeläggningen en bit på väggarna med ett hålkäl för att freda syllarna från fukt.
Farsans garage med tryckta syllar och spånskivor i väggarna klarade sig inte så bra när han fick för sig att börja parkera bilen där på vintern. Som tur var upptäckte han problemen i tid och kunde åtgärda det men det har inte stått någon bil i det garaget på minst 20 år nu.
Det är främst utsidan som med stor fördel bör konstrueras så träpanelen befinner sig minst 20 cm från marken .
Sett många inlägg där ytterpanelen befinner sig i marknivå och panelen är på väg att förmultna.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Niklaspe. Förstår jag dig rätt i att du har ett ryggåstak eller finns det någon annan anledning till att du har 600 och inte 1200 mellan dina takstolar på en relativt kort spännvidd? Kondensskyddet förstår jag inte riktigt, är det en plast som ligger dikt an på undersidan av råsponten eller missförstår jag dig här? Är det något som är specifikt för terraplegel-tak? Hittade lite info om "montering på förenklat undertak" i Plegels montageanvisning.
Jag tänker mig att jag ska lägga råspont på mitt tak för att sedan täcka det med underlagsduk och Mataki självtäck 3 i skiffergrått.
Tomture61, Det du skriver om att se till så att panelen kommer upp från marken låter fullt logiskt inte minst med tanke på att du verkar bo i Luleå. Här i centrala Skåne är snö något främmande och konstigt som mest ställer till det för konstant överraskade trafikanter som glömt få på vinterdäcken i tid. Jag ska dock ta ditt råd i beaktan och inte släppa panelen för långt ner mot marknivån. Idag har jag ca 150-180mm visning på min sockel till garageplattan och jag hade tänkt släppa panelen så att man precis döljer kanten på plattan.
Nu har jag tagit inte lite offerter på två stora slagportar. 2500x2500mm portar får det nog bli med tanke på att fasaden där portarna kommer att sitta kommer att bli närmare 4 meter hög. Jag har inte fått ritningarna från takstolstillverkaren än så jag vet inte riktigt hur höga takstolarna behöver bli i vägglivet för att klara den vinkeln om 7 grader som jag specificerat i min offertförfrågan men jag vill gärna att proportionerna ser vettiga ut så att inte portarna ser allt för små ut och lämnar allt för mycket naken fasad ovanför.
Det verkar skilja sig väldigt mycket i pris på slagportar utan att man för den delen kan utläsa någon större skillnad i specifikationer beträffande konstruktion, garanti osv. "Man får vad man betalar för" brukar det ju alltid heta men ibland undrar man varför den ena tillverkaren ska ha 9000kr per port för att lackera i valfri NCS och den andra nöjer sig med 6000kr för båda.
Jag har hittat en tillverkare som finns relativt nära som jag har kontaktat och de verkar kunna ta fram specialbeställda fräsningar och mönster utan att priserna drar iväg allt för mycket.
Jag dras med en stilmedveten fru som gärna vill att de fräsningar och former vi har i vår ytterdörr ska återspeglas i garageportarna......
Dörrtema heter i alla fall tillverkaren så vi får se vad det skulle landa på med egen design.
Beträffande att använda Nikeplattor i taket så börjar jag så smått revidera den tanken. Nikeplattor kan vara trevligt men de är totalt kass att fästa saker i. Jag har aldrig ägt ett garage tidigare utan tvingats hålla mig till de två isolerade containrar jag har på gården med platsbrist som en konstant följeslagare. Jag har därav insett att det är ganska trevligt att kunna hänga upp saker i taket för att nyttja platsen effektivt. E.ex. när man målar en massa snickerier kan det vara kanon att fästa upp dessa i taket för att låta dem hänga och torka utan att ta en massa plats på bockar osv. Jag börjar därför klura mer och mer på om jag skulle lägga på 45mm reglar istället för glespanel, isolera med 45mm isolering för akustik och ytterligare värmeisolering, komplettera med akustikduk och sedan bräda med någon billig tjockare panelbräda utan spont. Kanske formvirke eller liknande där man släpper ca 10mm mellan brädorna. På så vis kan man lätt dra fast fästöglor, spik, skruv osv. Det enda jag ser som nackdel här utan att ha räknat på priset är all erbarmlig målning det drar med sig.
Tack för all input i tråden det hjälper att dra uppmärksamhet till lösningar jag inte funderat över.
Jag tänker mig att jag ska lägga råspont på mitt tak för att sedan täcka det med underlagsduk och Mataki självtäck 3 i skiffergrått.
Tomture61, Det du skriver om att se till så att panelen kommer upp från marken låter fullt logiskt inte minst med tanke på att du verkar bo i Luleå. Här i centrala Skåne är snö något främmande och konstigt som mest ställer till det för konstant överraskade trafikanter som glömt få på vinterdäcken i tid. Jag ska dock ta ditt råd i beaktan och inte släppa panelen för långt ner mot marknivån. Idag har jag ca 150-180mm visning på min sockel till garageplattan och jag hade tänkt släppa panelen så att man precis döljer kanten på plattan.
Nu har jag tagit inte lite offerter på två stora slagportar. 2500x2500mm portar får det nog bli med tanke på att fasaden där portarna kommer att sitta kommer att bli närmare 4 meter hög. Jag har inte fått ritningarna från takstolstillverkaren än så jag vet inte riktigt hur höga takstolarna behöver bli i vägglivet för att klara den vinkeln om 7 grader som jag specificerat i min offertförfrågan men jag vill gärna att proportionerna ser vettiga ut så att inte portarna ser allt för små ut och lämnar allt för mycket naken fasad ovanför.
Det verkar skilja sig väldigt mycket i pris på slagportar utan att man för den delen kan utläsa någon större skillnad i specifikationer beträffande konstruktion, garanti osv. "Man får vad man betalar för" brukar det ju alltid heta men ibland undrar man varför den ena tillverkaren ska ha 9000kr per port för att lackera i valfri NCS och den andra nöjer sig med 6000kr för båda.
Jag har hittat en tillverkare som finns relativt nära som jag har kontaktat och de verkar kunna ta fram specialbeställda fräsningar och mönster utan att priserna drar iväg allt för mycket.
Jag dras med en stilmedveten fru som gärna vill att de fräsningar och former vi har i vår ytterdörr ska återspeglas i garageportarna......
Dörrtema heter i alla fall tillverkaren så vi får se vad det skulle landa på med egen design.
Beträffande att använda Nikeplattor i taket så börjar jag så smått revidera den tanken. Nikeplattor kan vara trevligt men de är totalt kass att fästa saker i. Jag har aldrig ägt ett garage tidigare utan tvingats hålla mig till de två isolerade containrar jag har på gården med platsbrist som en konstant följeslagare. Jag har därav insett att det är ganska trevligt att kunna hänga upp saker i taket för att nyttja platsen effektivt. E.ex. när man målar en massa snickerier kan det vara kanon att fästa upp dessa i taket för att låta dem hänga och torka utan att ta en massa plats på bockar osv. Jag börjar därför klura mer och mer på om jag skulle lägga på 45mm reglar istället för glespanel, isolera med 45mm isolering för akustik och ytterligare värmeisolering, komplettera med akustikduk och sedan bräda med någon billig tjockare panelbräda utan spont. Kanske formvirke eller liknande där man släpper ca 10mm mellan brädorna. På så vis kan man lätt dra fast fästöglor, spik, skruv osv. Det enda jag ser som nackdel här utan att ha räknat på priset är all erbarmlig målning det drar med sig.
Tack för all input i tråden det hjälper att dra uppmärksamhet till lösningar jag inte funderat över.
