Hjälpte en kompis bygga stalldörrar i höstas. Använde raspont som framsida och drog fast dom rejält. Jackade i Z profilen sa att dörren inte skulle sla sig.

Nu när jag var där 6 man senare var dörrarna stabila och fina och hade inte satt sig. Men all raspont hade dragit ihop sig och det var 1-2 mm glipa mellan varje bräda. Jag satte den ohyvlade sidan utat sa att den skulle ga att malas. Pa insidan var dom fina och glipade inte men pa utsidan.

Var det fel att anvanda raspont som yttersida pa dörrarna?
Eller var felet att dom inte skottat pa hela vintern sa att det lag emot 2 m snö mot dörrarna och 2 m hästskit emot dörrarna pa insidan, det är sant:)
Och att detta gjorde att trät hölls fuktigt och drog ihop sig?

Limmade du ihop råspånten?

mekkarn skrev:
Eller var felet att dom inte skottat pa hela vintern sa att det lag emot 2 m snö mot dörrarna och 2 m hästskit emot dörrarna pa insidan, det är sant:)
Och att detta gjorde att trät hölls fuktigt och drog ihop sig?
När trä TORKAR drar det i hop sig.

Nej limmade ej! Skulle jag gjort det?
Och skulle jag ha valt annat trä än raspont?

Ja det är alltid bra att limma spåntade brädor, då beter sig hela dörren som en enda träskiva när den krymper och sväller istället för enskilda brädor vilket minskar risken för att man skall få glipor.

Allt trä drar ihop sig när det torkar och utvidgas när det tar upp fukt. Det rör sig mest tvärs fibrerna, upp till 10%, längs med fibrerna någon %. (Det är därför man har spegeldörrar.) Springor hade du fått oavsett om du använt råspont eller något annat.
Om du limmat ihop råsponten och samtidigt haft ditt Z på baksidan, hade resultatet blivit att dörren hade böjt sig. Riktigt rejält.

Okej! Så egentligen hade det inte spelat så stor roll om jag limmat eller använt andra brädor? Vilket känns skönt:) Det glipar ju bara på framsidan och inte på baksidan så dörrarna är ju täta.
Sen tror jag att det lite handlar om att jag köpte råsponten på Byggmax fast det kanske inte är så att deras virke håller nån lägre kvalitet?

Det hade varit mycket sämre om du limmat den. Och virket från Byggmax följer samma fysikaliska lagar som allt annat virke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.