Byggahus.se

Nu hänger jag inte riktigt med ... (Byggteknik)

1. kramfors
    Medlem · Halland · 216 inlägg

kramfors

Medlem
    Hej forumvänner.

Bygger ett nytt hus. Jag anser mig vara normalbegåvad men har svårt att förstå några saker som byggaren gör.

1) Golv har lagts i ett rum. Delvis helt utan rörelsefog. När jag påtalade problemet för byggaren är svaret att "Vi är inte klara med golvet ännu". Det svaret känns så underligt. Hela golvet är ju utlagt. Man lägger väl inte in hela golvet för att sen kapa det för att få rörelsefog. Eller gör man det? Jag blir så förvirrad.

2) Köket har monterats och faktura dök upp (enligt ök då köket är monterat och klart) Det är bara det att det ser inte så komplett ut och golvet saknas. Jag kan inte begripa varför man inte lägger golvet först. Jag är ingen byggare men som jag förstår det hela måste man ju montera ner delar av köket igen när golvet ska läggas. Varför gör man så här?

Kan ju säga att jag inte frågar byggaren själv då stämningen inte längre är den bästa.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20140311_163538_Android.jpg

20140228_164234_Android.jpg

20140314_153729_Android.jpg

20140228_164224_Android.jpg

2. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 484 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Naturligtvis lägger man inte golvet först och sen kapar till rörelsefogen.
    Låter som en kass ursäkt som du inte ser när listerna är på.

Jag lägger alltid golvet först, sen köket men där vet jag att alla inte håller med mig

3. M
    Medlem · Stockholm · 230 inlägg

MH1001

Medlem
    Eller så lägger man golvet och kapar rörelsefogen med en sänksåg efteråt.

Golvtillerkarna rekommenderar väl att man inte ställer tunga "fasta installationer" som köksstommar direkt på ett flytande parketgolv. Jag har iaf inte lagt golv under mina köksstommar. Man sätter ju på socklarna till köket efter golvet är lagt så det kommet ju se bra ut. Dessutom sparar man ju lite golv.

Redigerat 14 mar 2014 17:04
  4. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Man ser ju att de har lagt golvbitar under de delar av köket där de senare skall lägga golv (för att få köket i rätt höjd).

5. kramfors

kramfors

Medlem
    Då betyder det nog att de tänker lägga golv under. Det kan bli jobbigt utan att ta bort sidoskivorna först tror jag.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 369 inlägg

MathiasS

Medlem
    2) Det är onekligen svårt att komma till slutsatsen att köket är "monterat och klart".

Har du anledning att misstänka att byggaren har ekonomiska problem och därför fakturerar lite snabbare än vad som kontrakterats kanske man ska tänka sig för innan fakturan betalas.

Att en faktura skickats betyder ju faktiskt inte att den måste betalas.

Finns det inte någon kontrollansvarig som i kan konstatera att "köket är ju inte klart" och verifera att golven läggs rätt? Du behöver kanske inte ta varje fråga direkt med byggaren om er dialog inte är den bästa.

7. kramfors

kramfors

Medlem
    Tyvärr ägnar sig inte min kontrollansvarige åt att granska kvalitet. Hans uppgift är enbart att se till att egenkontrollerna utförs. Det var bättre förr när det fanns kvalitetsansvariga.

Betalning i förskott får jag ju inte lov att ägna mig åt för då gäller inte min försäkring och mitt byggnadskreditiv så jag ska nog avvakta tills köket verkligen är monterat före betalning.

8. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 451 inlägg

AndersS

Medlem
    Nja, börjar man lägga mot väggen där du har sidoskivan kan man sätta samman hela den delen och sedan skjuta in den under sidoskivan. Och om man varit förutseende ska det finns utrymme även under tröskeln så man kan få in några millimeter och få golvet snyggt anslutet utan några lister.

9. kramfors

kramfors

Medlem
    Det är ju en variant. (Om man nu lägger parketten i den längdriktningen) men då blir det ju problem på motstående sida i köket där man gjort på samma sätt. Smart idé med utrymme under tröskeln men det har dom tyvärr inte tänkt på. Fast vem vet, dom kanske skruvar bort tröskeln och kapar distansen i efterhand.

10. D
    Medlem · Stockholm · 253 inlägg

Dr Trä

Medlem
    Jm, Skanska, Peab mm lägger alltid golv under hela köket. Så där tror jag inte det är några problem att golvet inte kan röra sig. Då hade x antal tusen lägenheter varit fel. Däremot är det inte nödvändigt att lägga golvet under köket. Båda är rätt :)

11. Mikael_L
    Medlem · 40 475 inlägg
    Nu har du tyvärr lite fel.
    Det var samma skit förut. Ja egentligen är de nya skrivningarna i nya PBL avsedda att dagens kontrollansvariga måste vara mer seriösa.
    Men i praktiken skiljer det egentligen inte så mycket, den som var väldigt oseriös som kvalitetsansvarig då kan agera nästan lika dåligt idag såsom kontrollansvarig.

12. P
    Medlem · Västra Götalands · 360 inlägg

Poxeman

Medlem
    begär då att få se samtliga egenkntroller för köket. Är de inte klara så är köket inte klart?

13. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    Detta ska bli intressant att se hur dom får ihop :popcorn:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.