Hej,

Jag har under det senaste året helrenoverat en lägenhet i Norge. I renoveringen så har jag flyttat väggen mellan kök och badrum och därmed byggt bort den tidigare frånluftsventilationen som bestod av självdrag genom två rör upp till en huv på taket. Det var enligt rekommendation från vaktmästaren och i samråd med grannen som bor under. Den påverkade grannen har sedan tidigare byggt bort sig från självdraget.

So far so good. Jag är nu mer eller mindre färdig med renoveringen men har börjat fundera på om det är lite klent med ventilation.

Det som finns idag är tilluftsventiler ovanför alla fönster, en extra tilluftsventil i sovrummet, tilluftsventil i garderoben, köksfläkt som går när vi lagar mat, och en badrumsfläkt med fuktsensor men som annars står still. Både köksfläkten och badrumsfläkten skickar luften rakt ut genom väggen (lagligt här i Norge) och påverkar således inte övriga lägenheter. Jag ska också installera en kamin på befintlig skortsten/murstock där jag delar pipa med grannen undertill.

Jag har läst mig till att svenska boverket rekommenderar en grundventilation på 0,35 liter/s per kvadratmeter. Min tolkning blir att det i praktiken betyder 0,35 liter/sekund frånluft. Kök och badrum ska ventileras med minst 10 l/s vardera.

När jag räknar på det kommer jag fram till följande:
Lägenheten som är på 77 kvadratmeter bör ventileras med 77*0,35 = 27l/s.

Ett förslag på lösning från min sida blir då att jag byter ut dagens badrumsfläkt (helt ny Pax Passad 31) mot en Pax Calima. Pax Calima har kontinuerlig drift med grundflöde på 8 liter/s. Den löser då uppgiften med att effektivt ventilera badrummet och den svindyra golvvärmen…

I vardagsrummet, som hänger ihop med köket, monterar jag någon form av miniventilator med värmeväxlare. Exempelvis Mitsubishi vl-100 eller vl-50. Fult men mer energieffektivt än att skicka uppvärmd luft rakt ut.

Uppvärmningen är för övrigt mitt eget ansvar och den sköter jag genom en luft-luftvärmepump som stöttas av elradiatorer.

Så, nu undrar jag. Har jag tänkt rätt? Hur hade ni gjort? Bifogar en ungefärlig ritning av lägenheten.

En oro jag har är att den mekaniska frånluften kommer dra in luft/rök genom kaminen. Alternativt om det bildas självdrag i pipan genom kaminen? Jag funderar också på om jag överdriver. Mig veterligen har dom flesta i lägenhetsområdet byggt bort självdraget och inte ersatt det med något utöver en badrumsfläkt.

Bästa hälsningar!

Planritning av en lägenhet med kök, badrum, vardagsrum, sovrum, gästrum och balkonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det finns risk med fläkt i badrummet, att du trycker in luft i kanalen som sedan strömmar ut i en annan lägenhet. Det är oftast inte tillåtet med fläktar i lägenheter i flerfamiljshus. Man kan ha centrala fläktar som suger ut, men inte lokala som trycker in luft i kanalerna.

H hempularen skrev:
Det finns risk med fläkt i badrummet, att du trycker in luft i kanalen som sedan strömmar ut i en annan lägenhet. Det är oftast inte tillåtet med fläktar i lägenheter i flerfamiljshus. Man kan ha centrala fläktar som suger ut, men inte lokala som trycker in luft i kanalerna.
Tack för input! Både köksfläkten och badrumsfläkten trycker luften rätt ut genom väggen. Så det påverkar ingen annan i byggnaden. Jag har uppdaterat orginalinlägget så det blir tydligare.

Jag vet att det inte är en helt oproblematisk lösning att skicka luften från köksflakten ut genom väggen i Sverige. I Norge är det däremot tillåtet.

Värt att nämna är också att det är ett tvåvåningshus och jag bor överst. Har fått fritt fram att ta upp nya hål i fasaden för eventuell ventilation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.