kommer behöva en byggställning för att nå upp till 3-3,5 m höjd (så behöver ca 2m plattformshöjd).
Vad ska man satsa på? Att hyra känns besvärligt då jag kan jobba kortare tider(och hyra en månad lär bli dyrt?)
Så vad för modeller rekommenderas för hemanvändaren?
Ska man ha hjul? Hur gör man om det är ojämnt underlag? Palla upp med plankor?
Vad mer ska man tänka på?
Vad ska man satsa på? Att hyra känns besvärligt då jag kan jobba kortare tider(och hyra en månad lär bli dyrt?)
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Behöver du flytta på den eller ska den bara upp på ett ställe, användas och sen bort? Är Isåfalldrt bara du som ska ha den? kan det ju vara ett alternativ att bygga en egen ställning i trä.S sawdustmaker skrev:kommer behöva en byggställning för att nå upp till 3-3,5 m höjd (så behöver ca 2m plattformshöjd).
Vi byggde i trä för takrenoveringen...bilder bifogas som tips och inspiration 
Jag köpte denna förra sommaren: https://www.hornbach.se/shop/HYMER-Villastallning-Vario/8894697/artikel-detaljer.html
Den funkar utmärkt för mig till ett vettigt pris. Dock har den ju inget inbyggt system för att kompensera för ojämnt underlag utan det får man ju ordna själv ifall det skulle behövas.
Det är ju inget man kanske använder till att lägga om hela tak men den fungerar utmärkt som lite smidigare arbetsplats för målning, fönsterskrap osv. De båda delarna fungerar ju även som stegar i flera olika format med. Så vill du ha något billigt men där man ändå kommer upp ganska högt kan jag definitivt rekommendera den.
Den funkar utmärkt för mig till ett vettigt pris. Dock har den ju inget inbyggt system för att kompensera för ojämnt underlag utan det får man ju ordna själv ifall det skulle behövas.
Det är ju inget man kanske använder till att lägga om hela tak men den fungerar utmärkt som lite smidigare arbetsplats för målning, fönsterskrap osv. De båda delarna fungerar ju även som stegar i flera olika format med. Så vill du ha något billigt men där man ändå kommer upp ganska högt kan jag definitivt rekommendera den.
Ja jag kommer behöva flytta på den. Har funderat på trä, men blir inte det ganska tungt jämfört med en i alu?Frustrator skrev:
En beg rullställning i aluminium.
Ska du snickra så satsa på den bredare modellen.
Dom har ställbara hjul och du flyttar den lätt själv.
Kostar en del, kanske 15000 men det har du troligtvis tillbaka när du säljer den
Ska du snickra så satsa på den bredare modellen.
Dom har ställbara hjul och du flyttar den lätt själv.
Kostar en del, kanske 15000 men det har du troligtvis tillbaka när du säljer den
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Prisvärda ställningar. Sedan sälja när du är klar för nästan samma pris https://www.stallning.se/byggstallning/ramstallning-/aluminium
Ju det fungerar utmärkt att göra så, vi fick tillbaka lika mycket pengar som vi köpte vår beg ställning för när vi sålde den.nino skrev:
Ja men se till att cykla dit och dö i gamla smutsiga kläder som då kan sorteras på brännbart, annars får du först ta en sväng till second hand eller returbutik enligt Förordning om ändring i avfallsförordningen (2020:614).H HJ-C skrev:
16 § Kravet på utsortering av textilavfall i 2 § gäller inte om avfallet1. består av strumpor eller underkläder,2. är mögligt eller angripet av skadedjur, eller3. är fläckigt, nedsmutsat, slitet eller trasigt så att det omöjliggör eller avsevärt försvårar förberedelse för återanvändning eller materialåtervinning.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Jag bygger ställningar i trä, med bärande delar sammanfogade med vagnsbult. Syns inte hur ställningen på bilderna i inlägg #3 är sammanfogad. Att bara skruva ihop med skruv in i trät är riskabelt eftersom skruvarna kan gå av utan förvarning. I så fall bättre att spika (men tråkigt jobb vid nedtagningen).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden