530 läst ·
2 svar
530 läst
2 svar
Byggsanktionsavgift 34 milj
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
I England.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/installerade-flakt-hotas-av-boter-pa-34-miljoner/
I korthet, restauranng som installerat en ventilation utan bygglov, och drivit den i 8 år. Samtliga intäkter från verksamheten ses som olagliga och konfikseras.
Vår plan o bygglag ligger på efterkälken...
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/installerade-flakt-hotas-av-boter-pa-34-miljoner/
I korthet, restauranng som installerat en ventilation utan bygglov, och drivit den i 8 år. Samtliga intäkter från verksamheten ses som olagliga och konfikseras.
Vår plan o bygglag ligger på efterkälken...
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Läser man storyn så framkommer det väl iofs att det inte är ett simpelt fall av "olovligt byggande", och även straffet dom yrkar på: "konfiskering av inkomster från olaglig verksamhet" är väldigt starkt, och kanske inte kommer gå igenom...H hempularen skrev:
Grunden: Dom korrigerade en felaktig ventilation genom en ny trumma, som behövde en ställning, som behvöde ett bygglov, som inte fanns. Dom blev anmodade att ta bort detta, överklagade, men förlorade överklagandet och skulle ta bort det 2019, men gjorde inte det. Dessutom verkar det vara en del förvecklingar, som att dom inte var i landet när en inital rättegång skulle hållas osv, och nu kör åklagaren "den hårda linjen".
Även med det brittiska systemet, som ju är släkt med det amerikanska, låter det osannolikt att dom kommer få 34 Mkr beslagtagna dock. Det är ju inte genom "olaglig verksamhet" dom har fått de pengarna i sig, utan genom en vanlig restaurangverksamhet, som sen i sin tur har havt en olovlig ventilationstrumma. Men det beror väl på hur duktiga advokater dom har. Någon slags påföljd lär det väl dock bli.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
I det här fallet låter det väl hårt. Men jag gillar principen med att en total inkomst kan konfiskeras vid regelbrott. Jag tänker på ex. fall där vårdföretag kör med falska läkare (Tänker på Svea vaccin). Att man då borde förverka inte bara vinsten, utan den totala intäkten. Eller Byggföretag som skiter i att åtgärda besiktningsanmärkningar. Och liknande.
Klicka här för att svara
