3 314 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Byggrätt - Lantbruksfastighet
Hej!
Har några frågor kring byggrätt på en fastighet som är taxerad som lantbruk idag.
Det finns flertalet småhus runt själva fastigheten idag men just denna tomt står obebyggd. Den ligger även nära vatten vilket gör att dispens om strandskydd behövs (det finns ett sådant idag på fastigheten). Beslutet säger "Strandskyddsdispens ges för uppförande av ett enbostadshus på fastigheten"
ÖVRIG INFO om fastigheten:
Taxerad som lantbruk
Typkod: 210, Småhusenhet, tomtmark
Beskrivning: Taxeringsenhet: 199 - Lantbruksenhet taxeringsvärde under 1 000 kr
1. Får man bygga ett småhus på fastigheten ovan trots att den är taxerad som lantbruk idag?
2. Vad är chansen att man får nedslag på ett ev bygglov av en bostad på fastigheten när det finns ett beslut om dispens för strandskydd?
Tack på förhand.
Har några frågor kring byggrätt på en fastighet som är taxerad som lantbruk idag.
Det finns flertalet småhus runt själva fastigheten idag men just denna tomt står obebyggd. Den ligger även nära vatten vilket gör att dispens om strandskydd behövs (det finns ett sådant idag på fastigheten). Beslutet säger "Strandskyddsdispens ges för uppförande av ett enbostadshus på fastigheten"
ÖVRIG INFO om fastigheten:
Taxerad som lantbruk
Typkod: 210, Småhusenhet, tomtmark
Beskrivning: Taxeringsenhet: 199 - Lantbruksenhet taxeringsvärde under 1 000 kr
1. Får man bygga ett småhus på fastigheten ovan trots att den är taxerad som lantbruk idag?
2. Vad är chansen att man får nedslag på ett ev bygglov av en bostad på fastigheten när det finns ett beslut om dispens för strandskydd?
Tack på förhand.
Hej!
Har du läst beslutet att bevilja strandskyddsdispens? Där kan det finnas villor på vad du får bygga och var på fastigheten, det kan även finnas villkor på utformning (te x i kulturmiljö). Hämta ut handlingarna från kommunen om du inte redan gjort det. En dispens från strandskyddet gäller i två år, inom den tiden du ska du ansökt om bygglov.
Vad gäller taxeringen är jag osäker på vad som gäller, men det stod inte bara jordbruksfastighet, utan även småhusenhet och tomtmark.
Har du läst beslutet att bevilja strandskyddsdispens? Där kan det finnas villor på vad du får bygga och var på fastigheten, det kan även finnas villkor på utformning (te x i kulturmiljö). Hämta ut handlingarna från kommunen om du inte redan gjort det. En dispens från strandskyddet gäller i två år, inom den tiden du ska du ansökt om bygglov.
Vad gäller taxeringen är jag osäker på vad som gäller, men det stod inte bara jordbruksfastighet, utan även småhusenhet och tomtmark.
M MetteKson skrev:Hej!
Ja, beslutet har jag läst och det framgår inget där om man faktiskt får bygga. Det står bara att själva marken har avstyckats 1945 i syfte för bostadsändamål.
Är lika fundersam kring detta som du. Det står bara exakt så jag skrev i inlägget.
Klurigt, och ingen informativ beslutsformulering. Det finns inga tillhörande handlingar, kartor, ansökan mm där det går att lista ut vad som avses? När togs beslutet? Har du ställt frågan kommunens strandskyddshandläggare? Är det en stor fastighet?N Nicklas Karlsson skrev:
Snällt att du vill ta dig tid att svara förresten.M MetteKson skrev:
Har läst genom strandskyddsbeslutet ett par gånger men blir inte klokare.
Beslutet togs för två månader sedan. Och ja, jag har mailat handläggaren utan något svar ännu. Fastigheten är 1200m2.
Om marken avstyckades för bostadsändamål låter det otroligt att det är en lantbruksenhet? Man styckar inte heller av något för bostadsändamål om det inte redan finns förhandsbesked som tillåter byggnation.N Nicklas Karlsson skrev:
Klicka här för att svara