906 läst ·
3 svar
906 läst
3 svar
Byggplast i pallkrage
Hej!
Jag trodde jag gjorde något jätte smart men insåg kanske jag har gjort något jätte dumt?
Vi har satt ut 7 stycken pallar på ett befintligt trädäck
Och tänkte jag ville få pallarna leva LÄNGE.
Då vi precis har fyllt dom med massor massor jord (2 högt) Och planterat massor med bär och buskar
Så klädde dom med åldersbeständig byggplast på insidan. Och nu är jag rädd att pallarna istället blir konstant fuktiga? Och kommer ruttna upp av fukt och inte kontakt med jord istället. Inte nog med det kanske inte det absolut mäst hälsosamma men borde väll inte vara giftigt att äta det sen?
Jag trodde jag gjorde något jätte smart men insåg kanske jag har gjort något jätte dumt?
Då vi precis har fyllt dom med massor massor jord (2 högt) Och planterat massor med bär och buskar
Så klädde dom med åldersbeständig byggplast på insidan. Och nu är jag rädd att pallarna istället blir konstant fuktiga? Och kommer ruttna upp av fukt och inte kontakt med jord istället. Inte nog med det kanske inte det absolut mäst hälsosamma men borde väll inte vara giftigt att äta det sen?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Måla inte med tät färg på utsidan, utan måla dem inte eller använd slamfärg så kommer de hålla ett antal år. Jord direkt mot trä så hade de ruttnat snabbare, så du gjorde rätt val. Enda som är bättre än byggplatsen i ditt fall hade varit att använda platonmatta.
Platonmatta är klart bäst. Har testa med plast men det är sämre.
Mina med platon mot trät står fint efter många år.
Satte upp mina på följande sätt.
Wellpapp lite större än kragen direkt på gräsmattan. Två kragar högt. Platon på insida, nabbar utåt. Färdig fiberdukspåse från tex blomsterlandet. Häftades fast ovan platonmattan. Fyll på med jord. Träflis runt om. Klart
Mina är 8 år nu. Ser nästan nya ut målade med faluröd. Häftklammerna har rostat bort, fiberduken kasat ner. Men funktionen finns där.
Mina med platon mot trät står fint efter många år.
Satte upp mina på följande sätt.
Wellpapp lite större än kragen direkt på gräsmattan. Två kragar högt. Platon på insida, nabbar utåt. Färdig fiberdukspåse från tex blomsterlandet. Häftades fast ovan platonmattan. Fyll på med jord. Träflis runt om. Klart
Mina är 8 år nu. Ser nästan nya ut målade med faluröd. Häftklammerna har rostat bort, fiberduken kasat ner. Men funktionen finns där.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Häftklammerna"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Tror du kan äta med gott samvete.xccapman skrev:Hej!
De kommer hålla i många år.
När de ger upp så kör du platon nästa gång.
Som utsliten nämner så är slamfärg eller omålad bäst.U Utsliten och utdömd skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden