Det blir till att byta bank, jag tänker INTE sponsra feta bonusar till olika direktörer på Swedbank som sedan rapporterar att dom går X antal mijoner back. Lutar kraftigt åt Nordea nu..Får se vad dom kommer med för erbjudande till mig.

Se till att inte binda upp dig att placera det slutgiltiga lånet i samma bank som du har byggkreditivet hos.
Ser man inte upp brukar det kosta 20 kkr att byta bank. Upptäckte detta när jag lusläste det finstilta.

Jag har också hutlöst hos swedbank. lite över 4% p 300k. suger apa. Men får väl ta tjuren vid horden och börja förhandla snart. Om 3-4 månader ska ju allt bindas om dock.

Man känner sig fetlurad...q(;^;)p

Ni som fått räntor mellan 1,40 och 1,60 på ert byggkreditiv..Vilket av Nordeas bankkontor var detta på? Jag lyckas då inte komma ner i dom nivåerna!!

Nordea 1,55%, avtalsränta när man bygger med LB-hus, inga uppläggningsavgifter, men det kostar 7000 om man inte slutplacerar lånet hos Nordea.

Ok! Kanske därför ni andra lyckas få ner era räntor till dom nivåerna runt 1,5..Just för att ni bygger med husföretag som har avtal med banken. Jag ska ju bygga mitt hus i egen regi..

Fick 2,5% hos swedbank.. först ville dom ha 4%
Är svårare att få kreditiv till bygge i egen regi...

Ok..trodde inte att det hade någon betydelse...men man lär sig något nytt varje dag...:) Då kanske jag har fått en ganska bra ränta ändå hos Nordea!

Vad kom du ner till? :)

2% ränta och 5000:- i uppläggningsavgift som jag får tillbaka när jag placerar lånet.

Jag tror att det är så att bankerna har många erfarenheter av byggen i egen regi som spräcker kalkylerna, och att erfarna husföretag förhoppningsvis har bättre koll på kostnaderna. Därför vill de kompensera sin något högre risk med högre ränta i egenbygget fallet. Däremot inte sagt att inte husföretag spräcker sina kalkyler, men det händer kanske inte riktigt lika ofta eller med så stora belopp.

Kan ju klart ligga nåt i det..

1.55% - inte via något husföretag.

2:a: villan skrev:
1.55% - inte via något husföretag.
Ok! Vilken bank är det hos?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.