S Sune i Blekinge skrev:
Tror att nyckeln till fler jobb ligger just på denna punkt
  • Att bostadsrättsföreningar och ägare av hyreshus får tillgång till motsvarande stöd.
Tveksamt att det extra administrationdarbetet avdraget skapar hantverkaren och skattemyndigheten är så värdefullt så att vi andra ska vara med att finansiera det via skattemedel.

Till och med byggfacket verkar ju insett att mycket av skattepengarna går åt till lyx renoveringar så det är nog tid att skrota skattesubventionen.

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Tror att nyckeln till fler jobb ligger just på denna punkt
  • Att bostadsrättsföreningar och ägare av hyreshus får tillgång till motsvarande stöd.
Ägare av hyreshus har redan 30% avdrag på både arbete och material, så långt mycket mer än vad villaägare får. Tycker du de ska ha ännu mer?

• Gilla
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Vad är det för avdrag?
Alla kostnader räknas bort innan vinsten i företaget beskattas, så det betalas i praktiken med oskattade pengar.

Som privatperson betalar man med skattade pengar, men får bara 30% avdrag oavsett vilken marginalskatt man har, och bara på arbetet.

Så mycket billigare som hyresvärd än villaägare.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Som privatperson betalar man med skattade pengar, men får bara 30% avdrag oavsett vilken marginalskatt man har, och bara på arbetet.
Dessutom med ett tak.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
S
Perssel Perssel skrev:
ROT avdraget borde tas bort. Kostar oss alldeles för mycket
Efter som du är så säker på din sak utgår jag ifrån att du har nationalekonomiska beräkningar på varför det är olönsamt ? - 'Show us the numbers'

S Snurrespratt skrev:
Efter som du är så säker på din sak utgår jag ifrån att du har nationalekonomiska beräkningar på varför det är olönsamt ? - 'Show us the numbers'
Eftersom jag inte är nationalekonom nöjer jag mig med uppgiften att rotavdraget kostade oss dryga 20 miljarder förra året..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Eftersom jag inte är nationalekonom nöjer jag mig med uppgiften att rotavdraget kostade oss dryga 20 miljarder förra året..
Du räknar som en vänsterpartist. Den andra sidan då ? Svarta pengar blir vita skatteintäkter för staten, ökad sysselsättning för bygg- el och VVS branschen, byggmaterial. etc etc

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Du räknar som en vänsterpartist. Den andra sidan då ? Svarta pengar blir vita skatteintäkter för staten, ökad sysselsättning för bygg- el och VVS branschen, byggmaterial. etc etc
Denna fråga är extremt väl utforskad i alla avsenden, exempelvis de du nämner ovan. Självfinansieringsgraden är endast 14%, så detta är en enorm kostnad för skattebetalarna.

https://www.riksrevisionen.se/grans...tt---rotavdragets-kostnader-och-effekter.html

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Kul!
Hur mycket räknar du med att rotavdraget kostar staten per år?

Om syftet är att skapa jobb vore det nog bättre att använda pengarna till rutavdrag, då blir det mer än dubbelt (kanske trippelt?) så mycket jobb per skattekrona.

F fribygg skrev:
Kul!
Hur mycket räknar du med att rotavdraget kostar staten per år?

Om syftet är att skapa jobb vore det nog bättre att använda pengarna till rutavdrag, då blir det mer än dubbelt (kanske trippelt?) så mycket jobb per skattekrona.
Nu var kanske inte frågan till mig, men jag svarar: Sammanställningen jag länkade till vad från 2023. Sedan dess har både procentsatsen och maxbeloppet varit uppe och vänt, så jag skulle misstänka att självfinansieringsgraden är ännu lägre för 2025. Då var totalt utbetalt ROT-belopp 22 miljarder, så räknar vi med en självfinansieringsgrad på 14% innebär detta en förlust för statskassan på 19 miljarder. Bara för 2025.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Nu var kanske inte frågan till mig, men jag svarar: Sammanställningen jag länkade till vad från 2023. Sedan dess har både procentsatsen och maxbeloppet varit uppe och vänt, så jag skulle misstänka att självfinansieringsgraden är ännu lägre för 2025. Då var totalt utbetalt ROT-belopp 22 miljarder, så räknar vi med en självfinansieringsgrad på 14% innebär detta en förlust för statskassan på 19 miljarder. Bara för 2025.
Jag borde alltså ha skrivit att rotavdraget kostar staten ca 20 miljarder, ger det 10 000 arbetstillfällen tro?

F fribygg skrev:
Jag borde alltså ha skrivit att rotavdraget kostar staten ca 20 miljarder, ger det 10 000 arbetstillfällen tro?
Det skulle innebära att varje skapat arbetstillfälle bara skulle kosta 2 miljoner. De tidigare beräkningar som finns har visat att varje arbetstillfälle skapat av ROT kostar 6 till 8 miljoner. Läggdags nu så jag orkar inte ta fram en länk, men det borde vara lätt att googla.

T Tornhuset skrev:
Det skulle innebära att varje skapat arbetstillfälle bara skulle kosta 2 miljoner. De tidigare beräkningar som finns har visat att varje arbetstillfälle skapat av ROT kostar 6 till 8 miljoner.
Du har rätt, ROT avdraget är ett dyrbart sätt att skapa jobb.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med det resonemanget menar du att det är en kostnad för staten att arbetande människor får behålla 70-50% av sin lön? förmodligen tycker du inte det när det gäller lönen? Minskad intäkt möjligen, svårt att veta exakt, men aldrig en kostnad att minska en skattesats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.